Columns

Column Oerend Smart - Kunst kijken

  Column

Een onopvallend grijs gebouw. 'Dorpscentrum' staat er op de gevel. Officieel is het gesloten, maar omdat ik een afspraak heb ga ik naar binnen. Binnen kom ik in een ruimte die mij doet denken aan een kruising tussen een ouderwets café en een iets te donkere sportkantine. En dan valt mijn oog op de schilderijen aan de muur. Het zijn er veel.

In een gesprek wees iemand mij op het Museum voor Achterhoekse Schilderkunst. Tot voor kort gevestigd in de Zutphense Hanzehof, waar ze halverwege 2016 moest vertrekken. En nu is er een onderkomen gevonden in het Kulturhus Vorden. Ik word meegenomen naar een grote zaal achterin het gebouw. Wat ik hier zie overtreft mijn stoutste verwachtingen: prachtige schilderijen en mooie tekeningen met als gemene deler de Achterhoek. Hier hangt een klein deel van een collectie van in totaal zo'n 2000 werken die een beeld toont van ruim honderd jaar streekgebonden kunstgeschiedenis. Ik kijk vol verwondering rond. Hier sta ik in een achterzaal van een kulturhus met om mij heen een bijzondere verzameling kunstwerken. Dit verdient meer aandacht! In de breedste zin van het woord. Een zichtbare plek, een eigen museum of op zijn minst een ruimte die alleen voor de schilderijen is en niet gedeeld hoeft te worden met koersbal en toneel. Een plaats die de objecten ondersteunt en laat stralen.

De Achterhoek is er klaar voor. Jarenlang waren er geen musea in onze regio te vinden die zich alleen richten op de schilderkunst. Nu is er volop aandacht van kunstliefhebbers uit het hele land voor Villa Mondriaan in Winterswijk, Museum More in Gorssel, het kasteel in Ruurlo en de Koppelkerk in Bredevoort. En er is nog volop ruimte om daar het één en ander aan toe te voegen. In Vorden hoorde ik ook over een mogelijke Bilders-route, ter ere van het werk van landschapschilder Johannes Bilders (1811-1890) die was bezeten van woeste natuur en veel in de omgeving van Vorden was te vinden. Ja, doen!

En wat oerend smart is: het zichtbaar maken van deze kunstschatten en de geschiedenis maakt de Achterhoek nóg aantrekkelijker. Zeker wanneer daar ook nog eens oude gebouwen mee gered worden, zoals een kasteel, een prachtige kerk en het huis waar Piet Mondriaan zijn jeugdjaren doorbracht.

Onlangs opende in Lichtenvoorde in een leegstaande school een creatieve hub: Lokalen, ruimte voor creatieve zelfontwikkeling. Lokale kunstenaars vinden hun plek in de oude lokalen. Initiatiefnemer Arthur Lurvink maakte al eerder deel uit van soortgelijke samenwerkingsvormen in Rotterdam en Eindhoven, maar vond dat dit toch ook in de Achterhoek moest kunnen. En met hulp van de gemeente Oost Gelre is het gelukt. Deze broedplaats geeft een boost aan creativiteit. Inmiddels werken er creatieven en is een streetart-project gestart en Heleen Simons uit Wesepe is de eerste artist in residence die vier weken werkt in deze Achterhoekse werkplaats.

Kunst was er altijd al in de Achterhoek, maar het is nu zichtbaarder dan ooit. Het geeft een gezicht aan onze identiteit, het zorgt voor creatieve oplossingen, het laat ons anders kijken. En het voedt onze trots. Daarom gun ik het Museum voor Achterhoekse Schilderkunst en al die andere onontdekte pareltjes een plek in het daglicht.

Linda Commandeur

Kunstwerk gemaakt door Dorian Temming.

reageer als eerste
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221778&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=achterhoeknieuwswinterswijk.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=710,711" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>