Mettina Veenstra geeft uitleg. Noël Schuurman luistert. Foto: Bart Kraan
Mettina Veenstra geeft uitleg. Noël Schuurman luistert. Foto: Bart Kraan

Mensen zonder auto niet langer alleen afhankelijk van openbaar vervoer

Algemeen

Netmobielapp: ritten boeken en aanbieden

WINTERSWIJK – Inwoners van drie Achterhoekse gemeenten die niet altijd over een auto beschikken, zijn voor reizen niet langer louter afhankelijk van het openbaar vervoer. Of van mensen die ze vragen hen te brengen. Ze kunnen namelijk een rit boeken via de gratis op smartphones te downloaden Netmobielapp, waardoor ze sneller op hun bestemming komen dan als ze op bus en/of trein zijn aangewezen.

Door Bart Kraan

Ook is het voor automobilisten mogelijk om via deze app aan te geven dat ze een of meer dagen in de week wel iemand mee willen nemen, bijvoorbeeld naar de plaats waar ze werken of studeren. De betaling van die rit gebeurt via de app.

De Netmobielapp werd vorige week donderdagmiddag op een bescheiden manier gelanceerd voor Winterswijk, Aalten en Berkelland. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst in het Gasthuus, de ontmoetingsruimte voor senioren aan de Misterstraat in Winterswijk waar Mettina Veenstra van hogeschool Saxion inging op respectievelijk het ontstaan en de toekomst en haar collega Noël Schuurman het functioneren van de app besprak. In het najaar wordt de Netmobielapp ook onder gemeentebestuurders onder de aandacht gebracht. Het is de bedoeling dat de app volgend jaar ook in andere Achterhoekse gemeenten wordt geïntroduceerd. De app gaat uiteindelijk op in het project Gaon, dat vorige week woensdag tijdens een bijeenkomst in café-restaurant Loco in Lievelde officieel werd gestart en dat uitgaat van een combinatie van openbaar vervoer en E-bike (zie elders in deze krant).

Met de Netmobielapp kunnen dus ritten worden geboekt en kunnen ze worden aangeboden. Achterhoekers zonder auto die bijvoorbeeld naar Doetinchem of Enschede willen, kunnen op de app hun bestemming, de datum, aankomst- of vertrektijd en eventueel hun reisvoorkeur zoals de maximale loopafstand melden. Er volgt dan een overzicht van alle beschikbare reizen, waarna de reiziger zijn of haar voorkeur kan aangeven en die kan boeken. ‘’De mensen kunnen kiezen uit met iemand meerijden, met de bus en/of de trein gaan of een combinatie daarvan’’, aldus Schuurman. Chauffeurs die een rit aanbieden, kunnen hun vertrekplek en de plaats van aankomst aangeven, de datum en vertrek- en aankomsttijd melden en hoe vaak de rit wordt gereden. ‘’Zij kunnen ook bepaalde voorkeuren melden’’, vertelde Schuurman. ‘’Bijvoorbeeld of ze bereid zijn bagage of een hond mee te nemen.’’
De Netmobielapp maakt het ook mogelijk om voor anderen een rit te boeken. ‘’Voor mensen die niet zo handig zijn met een mobiele telefoon, hebben we de mantelzorgersfunctie. Een dochter kan een account aanmaken en daarin haar ouders toevoegen. Via dat account kan ze een rit voor haar ouders boeken.’’

Via de app kunnen reizigers aangeven hoe de reis met bijvoorbeeld een automobilist hen bevallen is. En kan een chauffeur op zijn beurt vertellen welk vlees hij met zijn passagier in de kuip heeft gehad. ‘’Op die manier krijgen toekomstige reizigers en chauffeurs een idee met wie ze te maken krijgen als ze een rit boeken of aanbieden, je neemt dan een stukje onzekerheid weg.’’

De Netmobielapp komt uit de koker van de onderzoeksgroep Smart Cities van hogeschool Saxion, die werd gesteund door de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (Han), Universiteit Twente, de provincie, de regio Achterhoek, Spectrum, twee vervoersmaatschappijen en diverse dorpsbelangenverenigingen. Doel was een bijdrage te leveren aan de levenskwaliteit in de Achterhoek. ‘’Die willen we verbeteren met hulp van technologie’’, aldus Mettina Veenstra. ‘’Zo’n app is goed voor de sociale cohesie, ze brengt mensen met elkaar in contact. Ze is ook goed voor de zelfredzaamheid. En de provincie wilde dat er werd nagedacht over duurzaam vervoer.’’

Het project werd gestart in 2016, met twee doelgroepen op het oog: ouderen zonder auto en jongeren zonder eigen wagen. Twee jaar later begon de onderzoeksfase waarin met hulp van de HAN en Universiteit Twente onder achthonderd tot duizend inwoners van de gemeente Oost Gelre het vervoersgedrag en de behoefte van deze twee doelgroepen in kaart werd gebracht. Het ontwerpen en ontwikkelen van de Netmobielapp vond in 2019 plaats, in nauwe samenwerking met inwoners van Oost Gelre. ‘’We hebben naar aanleiding van hun bevindingen de app constant aangepast. Zo kwamen ze met de mantelzorgersfunctie en het idee om korte ritten met de auto niet te betalen maar in plaats daarvan een bijdrage in de digitale fooienpot te doen. Met die bijdrages kan bijvoorbeeld een volleybalclub een net ballen kopen. Die app is dus met hun hulp ontwikkeld. En dat is uniek voor Nederland. Want het is de eerste keer dat een dergelijke app samen met mensen uit de doelgroepen is ontwikkeld’’, aldus Veenstra. De app zou vorig jaar al getest worden, maar toen gooide corona roet in het eten. Vandaar dat die nu pas wordt geïntroduceerd.

Maar die is nog niet geheel zonder fouten, zo bleek na de uitleg van Veenstra en Schuurman toen de aanwezigen de gelegenheid kregen de app op hun smartphone te downloaden. Zo bleek een aantal aanwezigen er moeite mee te hebben dat bij het aanmaken van het account in de bevestigingsmail wordt gerept van het veranderen in plaats van het bepalen van een wachtwoord. Dat wordt aangepast. ‘’Het woord veranderen zorgt voor verwarring en dat willen we niet, dus dat wordt gewijzigd’’, aldus Schuurman.

De handleiding voor de Netmobielapp (downloaden, account aanmaken, rit boeken en rit aanbieden) is te vinden op www.netmobiel.eu. De bibliotheek Oost-Achterhoek is tijdens het digitale spreekuur bereid om mensen te helpen met het downloaden van de app.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant