Het gebeurt nog veel te vaak  dat auto's linksaf slaan. Foto: Clemens Bielen
Het gebeurt nog veel te vaak dat auto's linksaf slaan. Foto: Clemens Bielen

Oplossing van verkeersopstopping bij de spoorwegovergang op dood spoor?

WINTERSWIJK- In juli van dit jaar werd in deze krant al melding gemaakt van de vele overtredingen tegen het verbod om linksaf te slaan naar de Landbouwstraat vanaf de Misterstraat direct na het passeren van de spoorwegovergang. Een nog steeds actueel thema, dat al vele jaren regelmatig aan de kaak wordt gesteld. Er kwamen verschillende suggesties en ook correcties op veronderstellingen over de oorzaak van de vele overtredingen. Een overtreding, die leidt tot opstoppingen en in het ergste geval tot een gevaarlijke situatie bij nadering van een trein.

Door Clemens Bielen

Uit een test met verschillende merken navigatieapparatuur is gebleken, dat de ‘TomTom’ steevast aangeeft om linksaf te slaan. Ligt hier de oorzaak van de hardnekkige overtredingen en moet de oplossing worden gezocht in aanpassing van de navigatiesystemen/navigatiekaarten?

De gemeente heeft er van alles aan gedaan om de overtreding te voorkómen: Een enquête onder de buurtbewoners over een andere inrichting van de verkeersstromen, verkeersborden verplaatst, een verkeersbord een opvallende gele achtergrond gegeven, en recent nog het verkeersbord: ‘Verplichte rijrichting’ en een doorgetrokken streep op de rijweg aangebracht.
Kosten noch moeite zijn bespaard om een oplossing te bieden. Opvallend is, dat meer dan de helft van de auto’s van de overtreders een Duits kenteken bezit. Handhaving heeft nut voor automobilisten, die regelmatig in Winterswijk komen en voor plaatselijke overtreders. Feit is, dat verschillende getuigen nog steeds veel overtreders signaleren. Ook de laatste voorzieningen op de weg laten volgens deze getuigen geen verbetering zien.

Handhaving
Het uitdelen van bekeuringen is één van de oplossingen voor regelmatige overtreders. Volgens de toevallig ‘postende’ agenten wordt meestal als reden aangegeven, dat men het bord over het hoofd heeft gezien en/of dat het navigatiesysteem de bestuurder linksaf liet slaan. De agenten zagen wél een lichte afname van de overtreding na de laatste aanpassing op het wegdek.
Voorlopig lijkt het navigatiesysteem, naast onoplettendheid, de belangrijkste oorzaak van het probleem. De TomTom laat in ieder geval de overtreding begaan. Andere merken navigatieapparatuur doen het al niet veel beter: Garmin, Here we Go, Google Maps, ANWB, apps op de telefoon, en vaste apparatuur in diverse auto’s gaven hetzelfde beeld: ‘Sla linksaf’.

Kaartproducenten
De situatie bij de spoorwegovergang bestaat al vele jaren en je mag verwachten, dat de navigatiekaarten inmiddels zijn geüpdatet. De marktleiders van kaarten zijn Tele-Atlas (onderdeel van TomTom) en ‘Navteq’ (inmiddels onder de naam ‘Here’ via Nokia overgenomen door Audi/BMW/Mercedes), dat onder andere gebruikt wordt door Garmin, en evenals Tele-Atlas gebruikt wordt als ingebouwde navigatie bij verschillende automerken.

De bedrijven hebben in ieder geval één factor gemeen: zij zijn telefonisch onbereikbaar. Uiteindelijk kan de centralist van de KPN een nummer van TomTom doorgeven, maar veel levert dat niet op: de beller luistert naar een bandje, dat naar de website verwijst. Op de website levert het aanklikken van ‘Contact us’ een robot op, die als belangrijkste antwoord doorgeeft dat hij de vraag niet begrijpt. Op de website bestaat wel de mogelijkheid om verkeerssituaties te becommentariëren en om een eventueel probleem aan te geven (inmiddels uitgevoerd. CB), maar over het tempo van de verwerking van de gegevens is men op de klantenplatforms niet tevreden.

De gemeente
Volgens een woordvoerder van de gemeente bestaat er een wegwerk-meldsysteem, waar de gemeente gebruik van maakt en waarop de navigatiesystemen zijn aangesloten. Bovendien wordt een verkeersbesluit in de Staatscourant opgenomen en kunnen de kaartproducenten daar hun informatie uit putten. Een direct lijntje met de navigatiebedrijven heeft de gemeente niet.

Niet de enige gemeente
Ook andere gemeenten lopen soms tegen het probleem van de onbereikbaarheid aan. Volgens Gerard van der Heijden, directeur van Navigarde.com, een webshop voor navigatie-artikelen, bereikt hem wel eens het verzoek van een gemeente om contact te leggen met de producent van kaartsystemen. Ook van der Heijden kan dat contact niet leggen.

Uitgaande van de veronderstelling dat het navigatiesysteem een belangrijke rol speelt bij het begaan van de overtredingen, lijkt hier toch een deel van de oplossing te liggen. Helaas lijkt het een dood spoor.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden