
SP brengt taart naar stakende vervoerders
VervoerWINTERSWIJK - SP Winterswijk heeft woensdag stakende RRReis-chauffeurs van vervoerder Arriva in Groenlo bezocht en hen taarten aangeboden als blijk van waardering en solidariteit. De chauffeurs legden tijdens de opstart van de dienstregeling het werk neer in het kader van een door vakbonden CNV en FNV georganiseerde stakingsactie tegen de plannen van het kabinet om afspraken rond de Werkloosheidswet (WW) en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te wijzigen.
De staking vond plaats in de ochtend. Volgens de vakbonden raken de kabinetsplannen werknemers rechtstreeks in hun bestaanszekerheid. De FNV bereidt inmiddels verdere acties voor.
SP Winterswijk spreekt steun uit voor de stakende chauffeurs. Volgens de partij wordt de sociale zekerheid afgebroken doordat middelen die door werkenden zijn opgebracht voor andere doeleinden worden ingezet.
“Werknemers hebben jarenlang premie betaald voor een fatsoenlijk vangnet bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Het is onacceptabel dat dit vangnet wordt uitgekleed. Daarom staan wij vandaag naast de chauffeurs die voor hun rechten en die van alle werkenden opkomen,” aldus SP Winterswijk.
De partij noemt de staking een belangrijk signaal richting de landelijke politiek. Volgens de SP mogen werknemers niet opdraaien voor begrotingskeuzes van het kabinet door verslechteringen van sociale voorzieningen.
SP Winterswijk blijft de ontwikkelingen rond de acties in de komende weken volgen en onderzoekt op welke manier werknemers en de vakbonden verder kunnen worden ondersteund. De partij vraagt begrip voor de acties en spreekt zich uit tegen verdere afbraak van de sociale zekerheid.










