Han Veerbeek bij zijn allereerste oldtimer, een Austin Seven uit 1938. Foto: Frank Vinkenvleugel
Han Veerbeek bij zijn allereerste oldtimer, een Austin Seven uit 1938. Foto: Frank Vinkenvleugel

Nostalgie bij Achterhoeks Oldtimer Museum Veerbeek

DINXPERLO - 'Het bloed kruipt waar het niet gaan kan', een gezegde dat helemaal van toepassing is op Han Veerbeek, want om met 70 jaar nog een museum te gaan beginnen met bijzondere oldtimers is toch wel een hele beslissing. Veerbeek, die tot de jaren '90 Daihatsu dealer is geweest in Varsseveld, is na het beëindigen van zijn garagebedrijf het autovirus nooit kwijt geraakt; sterker nog: met 22 eigen oldtimers heeft hij de afgelopen jaren een mooie verzameling weten op te bouwen. Die worden vanaf nu getoond in zijn oldtimermuseum aan de Meniststraat 33.

Door Iris Jansen

Veerbeek: "Wegens gezondheidsredenen moest ik stoppen met het garagebedrijf, tsja en wat dan? Je moet toch wat om handen hebben en wanneer je eenmaal met het autovirus besmet bent, blijven die auto's toch aan je trekken. Nu had ik altijd al de oldtimer van de eigenaar van de firma Kramp in onderhoud gehad, wat ik heel interessant vond; die techniek alleen al, fantastisch om aan te sleutelen. Samen met mijn vrouw Lien zijn we wat rondgereisd en vonden in een oldtimermuseum in Engeland een Austin Seven. Het type sprak me wel aan en zo vond ik 1996 in Amsterdam mijn eerste wagentje: een witte Austin Seven Ruby; een kleine vierpersoonsauto, gebouwd in 1938 met een viercilindermotor en met een inhoud van 747 cc."

Varkensschuur
Zoals zo vaak gebeurt met hobby's, liep het wat uit de hand en al gauw moest er een onderkomen gezocht worden voor deze toch wel fragiele auto's die je niet buiten in weer en wind moet laten staan. Veerbeek vond in het buitengebied van Varsseveld een voormalige varkensschuur. "Gelukkig stond die al vele jaren leeg, want al die ammoniakdampen zijn funest voor auto's. In die tijd ben ik ook lid geworden van de WOC, de Winterswijkse Oldtimer Club, en natuurlijk krijg je dan ook mensen over de vloer en later wanneer je de schuur vol hebt staan, ook groepen. Die schuur was nou niet bepaald ingericht voor het ontvangen van mensen en de gemeente wilde helaas niet meegaan met mijn plannen. Toen heb ik in goed overleg met mijn vrouw besloten om een ander pand te gaan zoeken; het was nu of nooit meer. Een uitdagende beslissing op mijn leeftijd, maar het geeft ook zoveel plezier. Aangezien ik in De Heurne geboren ben, richtte ik mijn vizier ook op die omgeving, en zo vond ik in Dinxperlo dit voormalig loodgietersbedrijf aan de Meniststraat."

Pand met mogelijkheden
Veerbeek gaat verder: "In eerste instantie dachten we dat dit pand veel te groot was maar het bood aan de andere kant ook geweldige mogelijkheden. Naast een nette toiletruimte heb ik ook een prima ontvangstruimte voor groepen of om bij een bezoek koffie te drinken. Bovendien kan ik mijn auto's nu mooi uitstallen en groeperen naar leeftijd. Ik heb er een aantal uit de voor-oorlogse periode tussen 1920 en 1940 zoals T-Ford en A-Ford én de meer herkenbare klassiekers uit de periode 1950-1985. Mijn oudste auto's zijn een T-Ford Runabout uit 1922, de al genoemde Austin Seven Ruby, een Peugeot 201 uit 1929 en een Austin Box Saloon uit 1930. Ik koop mijn auto's gevoelsmatig; ik moet er iets mee hebben, dat staat bij mij voorop en dan moet natuurlijk de prijs ook passen. Dat heb ik ook bij die kleine BMW Isseta uit 1962; een geweldig autootje die je zo nog maar zelden tegenkomt. Voor het kopen van oldtimers moet je wel de nodige ervaring krijgen. De mooist gerestaureerde zijn niet altijd de beste. Vaak zijn de gaten gedicht en overgespoten, verkeerde technische onderdelen gebruikt; kortom voor de snelle verkoop 'geflikt'. Ik zeg altijd: 'beter een domme loop, dan een snelle koop'."

Met hulp van Henry van Haaren uit Ruurlo, voorzitter van de WOC, is er hard gewerkt aan de aankleding van het museum. "Henry maakt bij alle auto's een informatiebordje met een beschrijving van de auto. Het gaat natuurlijk ook om de details. Verder komen er nog wat leuke accessoires bij. Doordat ik nu meer ruimte heb, kan ik ook mijn grote verzameling van oude naaimachines, radio's, strijkijzers en strijkbouten, kinderwagens, keukenmachines, blikjes en andere nostalgische artikelen kwijt. Ook is er een unieke fotocollectie van historicus G. Bruil te bekijken over het Achterhoekse leven omstreeks 1950. Natuurlijk staan er ook wat oude tweewielers waaronder een Heinkel Tourist uit 1956. Er is hier voor jong en oud genoeg te bekijken", vertelt Veerbeek enthousiast.

"Van mijn auto's mogen er drie op de weg: een A Ford uit 1930, een gesloten Morris Minor uit 1965 en een Morris Minor cabrio uit 1968. Ik heb wel eens een bruidspaar gereden of bij een huwelijksfeest. Ook verhuur ik wel eens een oldtimer als aankleding bij een evenement. Wij rijden altijd zelf want het besturen van zo'n oude auto is wel heel wat anders dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Het remmen en bochtenwerk bijvoorbeeld heeft wat meer tijd nodig en daarbij gaat het sturen veel zwaarder. Wanneer iemand een gelegenheidsritje cadeau wilt doen, kan dat ook geregeld worden."

Het museum heeft ook nog wat ruimte over voor het stallen van oldtimers en - op het buitenterrein - van caravans of campers. "Doordat er zoveel plaats is, kan ik ook nog wat stalling aanbieden. Binnen heb ik nog ruimte voor wat oldtimers en het buitenterrein wat helemaal omheind is biedt een ruime overkapping een mooie en veilige stalling voor caravans en dergelijke. Kom gerust langs om de mogelijkheden te bespreken", besluit Veerbeek uitnodigend.

Het museum aan de Meniststraat 33 in Dinxperlo is geopend op vrijdag en zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur. In de maanden juli en augustus ook op woensdag van 13.30 tot 17.00 uur. Andere tijden en dagen op afspraak.

Entree: 4,50 euro per persoon inclusief koffie of thee.


www.veerbeek-oldtimers.nl

Tel. 0315-244245 of 06-10549127

Meer berichten