Spoorzone verbindt Winterswijk weer

Algemeen

Van indrukwekkend spoorwegenknooppunt tot plek vol scholieren

Door Bernhard Harfsterkamp

WINTERSWIJK – Hoewel alles nog niet helemaal klaar is, werd vrijdag de voltooiing van de projecten in de spoorzone symbolisch afgerond met het planten van een linde tussen het voormalige GOLS-station en het Gerrit Komrijcollege. Wethouder Ilse Saris schepte het plantgat dicht samen met gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland en vertegenwoordigers van de andere bij de projecten op het emplacement betrokken partners. "Dat deze linde goed mag bloeien en groeien, zoals onze samenwerking", zei de wethouder.

Spoorwegenknooppunt
Het gebied dat als spoorzone wordt aangeduid was tot in de jaren 70 een spoorwegemplacement met vele sporen. Mening Winterswijker heeft in zijn jeugd naar het rangeren van de goederentreinen zitten kijken. Op het hoogtepunt liepen er vanuit Winterswijk spoorlijnen naar Arnhem, Zutphen, Enschede, Bocholt en Borken en waren er twee stations. Hoe het emplacement er met al die bedrijvigheid in 1928 uit heeft gezien kon jarenlang bekeken worden in het voormalig station van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS). De Vereniging GOLS-station had er een modelspoorbaan ingericht. Dit model zal vanaf volgend jaar weer te zien zijn in de Museumwerkplaats, het nieuwe gebouw van de vereniging bij het begin van de Kleine Parallelweg, die samen met de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA) Transit Oost is gaan vormen. In de werkplaats zullen oude treinen en bussen te zien zijn. Een deel van deze werkplaats zal worden gebruikt voor het onderhoud van treinen, die nog op het spoor rijden.

GOLS-station weer goed zichtbaar
Wethouder Ilse Saris noemde de bouw en financiering van de museumwerkplaats als voorbeeld van hoe partijen in de spoorzone samen hebben gewerkt en oplossingen voor problemen hebben gezocht. Daardoor kon de modelspoorbaan verhuisd worden vanuit het voormalige GOLS-station en kon eigenaresse Hester Meerdink het gebouw opknappen en er zes appartementen in vestigen. Die zijn zeer gewild. "De huurders staan er voor in de rij." Het station kwam dankzij haar opa in het bezit van de familie, die het gebruikte als onderdeel van een bouwmaterialenhandel. Toen dat stopte werd lang naar een herbestemming gezocht. In combinatie met werkzaamheden aan de Parallelweg en bij de LIDL werd de directe omgeving van dit station ook aangepakt en kan nu vanaf de weg weer goed gezien worden hoe mooi dit station is.

Van leeg gebied tot plek vol leven
Na glorietijd werd het spoorwegemplacement leger en leger. Er werd hout opgeslagen en een tijdlang stonden er de hallen van Capis en was het een terrein waar de plantenliefhebber bijzondere planten kon vinden. Zo'n tien jaar geleden werd begonnen met de planontwikkeling voor wat sindsdien de spoorzone wordt genoemd. Dat leidde er toe dat in 2012 het nieuwe schoolgebouw voor het voortgezet onderwijs, het Gerrit Komrijcollege (GKC), met daarnaast een sportzaal kon worden geopend. Om de school goed en veilig te kunnen bereiken werd een tunnel onder het spoor aangelegd. In het vorige jaar werd de Parallelweg omgevormd tot een weg met twee gescheiden rijbanen en een brede middenberm met water en groen met daarnaast een fietspad. Ook werden rondom het station de fietsenstallingen aangepakt en een nieuwe busstation gecreëerd.

Spoorzone is nog niet af
Door de activiteiten in de spoorzone zijn de beide kanten van Winterswijk beter verbonden geraakt, zoals Ilse Saris benadrukte. Er hoeft niet meer over de 'andere kant van het spoor' gesproken te worden, waarmee vaak het deel ten westen van het spoor werd aangeduid. De spoorzone is echter nog niet af. Op het open gebied naast het GKC is nog ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Ook wordt er nog steeds rekening gehouden met een doorsteek vanaf de Dingstraat naar de Parallelweg voor het autoverkeer. Dat kan dan alleen een tunnel worden, want aan een nieuwe spoorwegovergang zal Prorail niet meewerken. Niet alle plannen zijn overigens uitgevoerd. In het bosje achter het oude politiebureau zou een oude draaicirkel van locomotieven weer zichtbaar gemaakt worden, maar daarvoor is geen budget meer. Voor het voedselbos, waarin iedereen wilde eetbare planten en vruchten kan plukken, zoals Winterswijks Belang suggereerde tijdens de begrotingsvergadering in 2015, is geen plaats in de spoorzone. Daarvoor zal een andere plek moeten worden gezocht.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant