Hennie ten Hagen aan de slag in de werkplaats van Autobedrijf Meerdink. Foto: Bart Kraan.
Hennie ten Hagen aan de slag in de werkplaats van Autobedrijf Meerdink. Foto: Bart Kraan.

Hennie ten Hagen neemt afscheid van autobranche na loopbaan van vijftig jaar

Maatschappij

Chef werkplaats Meerdink krijgt vrijdag receptie

Door Bart Kraan

WINTERSWIJK – Hennie ten Hagen neemt vrijdag 16 september afscheid van de autobranche na een loopbaan van maar liefst vijftig jaar. Waarvan hij de laatste zeventien jaar bij Autobedrijf Meerdink als chef werkplaats fungeerde. Hennie krijgt vrijdag van 16.00 tot 18.00 uur een afscheidsreceptie aangeboden bij Autobedrijf Meerdink aan de Snelliusstraat in Winterswijk, waarbij onder het genot van een kop koffie afscheid van hem genomen kan worden.

Wat er vrijdag precies gaat gebeuren, weet hij niet. Wel dat er ruim de tijd wordt genomen om zijn afscheid op een passende manier te laten verlopen. ‘’Ik krijg een receptie, verder weet ik het niet. Maar de agenda voor die dag is leeg.’’
Dat Hennie vrijdag voor de laatste keer naar Autobedrijf Meerdink rijdt, heeft niet alleen met zijn leeftijd (66) te maken. Hij krijgt steeds meer moeite met de voortschrijdende automatisering die komt kijken bij het onderhouden en repareren van auto’s. ‘’Het is zo complex geworden, het is bijna niet meer bij te benen’’, zo geeft Hennie aan. ‘’’Je bent altijd bezig je bij te scholen, het gaat allemaal ook zo snel. Voorheen konden we bijvoorbeeld zelf de versnellingsbak reviseren. Dat was echt handwerk, je moest het allemaal zelf maar uitzoeken. Nu gaat alles met de computer die uitgelezen moet worden. En als dat niet lukt, kun je niets meer. Destijds gebruikte je werkplaatshandboeken, nu ligt de mobiele telefoon op de kist en lopen de monteurs met de laptop in de hand langs de auto’s. Daar krijg ik steeds meer moeite mee.’’
Hennie begon vijftig jaar geleden op de toen gebruikelijke wijze met zijn loopbaan in de autobranche: als leerling van de Lagere Technische School (LTS). Hij koos als brugklasleerling voor de autotechniek. ‘’Je kon kiezen uit diverse richtingen. Ik was goed in timmeren en autotechniek. Het was een moeilijke keuze. Maar uiteindelijk vond ik de techniek leuker. Als timmerman doe je altijd hetzelfde, werken in de techniek was afwisselender.’’
Nadat hij op zestienjarige leeftijd zijn LTS-diploma had gehaald, ging hij aan de slag bij Ford Westerdiep, toen nog gehuisvest aan de Gasthuisstraat. Later verhuisde het bedrijf naar de nabijgelegen Tuunterstraat. Hennie werkte aanvankelijk als leerling-monteur waarbij hij nog een dag per week naar school moest. Daarna klom hij via de positie van tweede monteur op naar die van eerste monteur. ‘’Als tweede monteur mocht ik bijvoorbeeld grote beurten doen, als eerste monteur mocht ik versnellingsbakken uit elkaar halen en reviseren.’’

Hij vond het na zeventien jaar tijd om naar een andere werkgever te gaan en kwam terecht bij Wagendorp, dat aanvankelijk aan de Kloetenseweg, later aan de Driemarkweg was gehuisvest. ‘’Dat was eerst een universele garage waar dus alle merken auto’s werden gerepareerd en onderhouden’’, vertelt Hennie, die dat meer dan prima vond. ‘’Want ik heb een hekel aan saai werk. Bij een universele garage is elke dag weer anders, is er dus heel veel afwisseling.’’
Hij ging bij Wagendorp aan de slag als eerste monteur om later chef werkplaats te worden. ‘’Moest ik de andere monteurs aansturen en was ik verantwoordelijk voor het beheer van de agenda’’, aldus Hennie die zestien jaar trouw bleef aan Wagendorp. Toen beviel het hem er niet meer zo. ‘’Het werd me te professioneel. En omdat Wagendorp het dealerschap voor twee merken kreeg en dus geen universele garage meer was, werd de afstand tot de klanten te groot. En ik moest controleren of mijn collega’s alles wel goed deden, wat ik niet leuk vond. Dus het was tijd voor wat anders.’’
Dat vond hij bij Autobedrijf Meerdink. ‘’Hier komen alle merken auto’s aan bod, wat heel leuk is. En ik had weer direct contact met de klanten. Ze lopen hier zo de werkplaats in, je kent hen goed zodat je gemakkelijk met hen kunt communiceren. Je weet meteen wat ze willen en bedoelen.’’

Hennie is niet bang dat hij na zijn afscheid in een zwart gat valt en dat hij er niet aan kan wennen dat hij geen contact meer heeft met de klanten van Autobedrijf Meerdink, wat voor hem toch zo waardevol is. ‘’Ik werk sinds anderhalf jaar al twee dagen minder, dan verlies je toch al wat contact met de vaste klanten’’, vertelt Hennie, wiens programma voor tenminste het eerste jaar na zijn afscheid wel vaststaat. ‘’Ik woon op een boerderij en heb een paard, kippen en konijnen, die hebben aandacht nodig. En de boerderij kan op een aantal plekken wel een likje verf gebruiken. Daar vermaak ik me het eerste jaar wel mee. Dan zie ik wel weer verder, er zal heus wel wat komen.’’

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant