Thijs Musch dirigeert het fanfareorkest van Eendracht tijdens een repetitie. Foto: Bart Kraan
Thijs Musch dirigeert het fanfareorkest van Eendracht tijdens een repetitie. Foto: Bart Kraan

Thijs Musch vertrekt bij Eendracht

Algemeen

Concours Enschede laatste klus dirigent in Winterswijk

Door Bart Kraan

WINTERSWIJK – Nog één klus, het concours van zaterdag 23 november in Enschede. Dan zit de loopbaan van Thijs Musch bij Eendracht er op. Hij zet er na een periode van bijna twaalf jaar bij het fanfare-orkest van de Winterswijkse muziekvereniging een punt achter om zich voor wat betreft het dirigeren te concentreren op zijn werk bij harmonie Cecilia uit Veenendaal, waar hij sinds het voorjaar actief is, en de muziekverenigingen Euphonia (Wilsum) en Excelsior Twello.

Het besluit om te vertrekken bij Eendracht had Musch vorig jaar al genomen. ''Ik vond 2019 een mooi jaar om hier te stoppen'', zo geeft de Warnsveldse dirigent aan. ''Het is moeilijk om te beslissen hoe lang je bij een vereniging moet blijven, wanneer je te lang of te kort bent gebleven. Maar toen ik vorig jaar op mijn tijd bij Eendracht terugkeek, vond ik het mooi geweest. En dat bedoel ik op een positieve manier. Ik heb hier een geweldige tijd gehad, waarin ik een aantal prachtige projecten heb mogen doen.''
Musch verwijst met het laatste deel van zijn opmerking naar onder meer het jubileumconcert in 2011 naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van Eendracht, The Queen Symphony in 2018, The Armed Man in 2014 en The Passion dit jaar. Verder voerde Eendracht in 2016 samen met met Hakim Traïda, beter bekend als Hakim uit Sesamstraat, het muzikale sprookje Peter en de Wolf van de Russische componist Prokofiev op. ''Peter en de Wolf was te gek. Dat hebben we 's middags voor schoolkinderen gespeeld. Het was net een gekkenhuis'', aldus een enthousiaste Musch wiens vertrek door pr-medewerkster Mariska Mentink 'als jammer maar ook wel goed' wordt omschreven. ''Vroeger bleven dirigenten twintig of dertig jaar en soms wel tot hun pensioen. Die mensen werden zo eigen met hun vereniging dat ze niet weg durfden te gaan. En twaalf jaar is best een lange tijd. Je moet elkaar ook kunnen blijven boeien, aanvullen en kietelen.''

'Het is op een

positieve

manier mooi

geweest'


Wat dat betreft, heeft de fanfare van Eendracht met Musch wel een goede dirigent getroffen. Want het orkest is een stuk veelzijdiger geworden. ''Het is een stuk breder geworden'', vindt Musch. ''Toen ik kwam, werd hier vrijwel alleen traditionele blaasmuziek gespeeld. Die speelt Eendracht nu nog wel, maar dankzij de projecten heeft de vereniging ook kennis gemaakt met wat lichtere muziek. En dat is voor de club best wel handig.''
''We zijn dus geen vereniging meer die in het voorjaar en het najaar een concert geeft, we kunnen nu ook projecten aan'', zo neemt Mentink over. ''Soms slaan we het traditionele voorjaarsconcert over en doen in plaats daarvan een project of een andersoortig concert met ensembles zoals het programma na de pauze bij het Queen-concert.''
Musch kwam samen met de concertcommissie voor wat betreft de projecten en bijzondere concerten met de ideeën, waarna de concertcommissie van Eendracht zich er verder in vastbeet. ''Daar kreeg je enorm veel energie van'', aldus Mentink. ''Maar je hebt er wel veel meer werk mee. Soms waren we dag en nacht bezig met de organisatie van die voorstellingen.''
Die grote hoeveelheid werk die de concertcommissie van Eendracht in de projecten stak, werd vrijwel altijd beloond met een grote publieke belangstelling. ''Toen we met Thijs, met het Queen-concert, voor het eerst in De Storm speelden, was dat theater uitverkocht'', aldus Mentink. ''The Armed Man trok ook heel veel publiek, toen hebben we mensen moeten wegsturen. En met The Passion zat de kerk ook twee keer helemaal vol.''
De laatste klus van Musch bij Eendracht, het concours op zaterdag 23 november in Enschede, staat in het teken van de traditionele blaasmuziek. De fanfare speelt dan Galea et Bellum van Jan de Haan en Excalibur van Jan van der Roost, waarop Eendracht al zo'n driekwart jaar repeteert. Deze werken zijn door het orkest gekozen. ''Normaal kiest de dirigent, maar voor deze keer heb ik het orkest laten kiezen uit acht werken. De muzikanten hebben ernaar geluisterd en erover gesproken en tijdens een enquête hebben ze voor deze twee stukken gekozen.''
Na het concours in Enschede concentreert Musch zich voor wat betreft het dirigeren op zijn werk bij Euphonia (Wilsum), Excelsior Twello en Cecilia uit Veenendaal. Bij laatstgenoemde vereniging is Musch sinds het voorjaar actief. ''Cecilia kwam sneller dan ik gedacht had. Nu ben ik nog bij vier verenigingen actief, straks dus bij drie. Dan heb ik het wel een stuk rustiger.''
Eendracht heeft nog geen opvolger voor Musch. De sollicitatieprocedure is wel in volle gang. ''Belangstellenden konden tot 15 oktober solliciteren'', aldus Mentink. ''We hebben reacties gehad en er zijn sollicitatiegesprekken gevoerd. Begin volgend jaar worden er proefdirecties gehouden en wordt er daarna een keuze gemaakt.''
De nieuwe dirigent gaat niet meteen nadat de keuze is gemaakt, aan de slag. ''Tijdens onze concertreis naar Praag van 25 tot en met 30 april staat Gerd Wensink, onze invaldirigent (en bij Eendracht dirigent van de orkestklas en Unity, BK), voor het orkest'', aldus Mentink. ''De nieuwe dirigent begint na die reis.''

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant