Jeroen Heinhuis uit Eibergen in actie. Foto: Anne Bartels Fotografie
Jeroen Heinhuis uit Eibergen in actie. Foto: Anne Bartels Fotografie

KACC en Waterrotten houden NK autocross op baan in Holterhoek

Algemeen

RTL7 maakt opnamen voor samenvatting

Door Bart Kraan

KOTTEN/EIBERGEN – Het terrein aan de Vredenseweg in de Eibergse buurtschap Holterhoek, tegenover café-camping De Goede Hoop, is zaterdag 28 juli het toneel van de vierde in de serie van zes Eurol Veka Nederlands kampioenschap autocrosses. De dag daarop worden er Ramo-autocrosses voor coureurs uit de Achterhoek en Twente verreden. Op beide dagen klinkt het eerste startschot om 9.15 uur.

Voor de organisatie van beide evenementen tekenen vijf leden van de Kottense Autocross Club (KACC) en mensen van carnavalsvereniging De Waterrotten uit Eibergen. Een opmerkelijke combinatie. "We werken sinds 2010, toen wij onze eerste cross in de Holterhoek hielden, samen met De Waterrotten", vertelt Gerald Willemsen, een van de vijf KACC-leden die in de organisatie zit. "Een lid van die vereniging is ook betrokken bij de autocrossvereniging van Holterhoek, die nu niet meer zo veel doet en waarvan wij de organisatie van wedstrijden in Holterhoek hebben overgenomen. Vandaar dat wij in contact zijn gekomen met De Waterrotten. Die vereniging wil geld verdienen voor de wagen waarmee ze aan de carnavalsoptocht in Eibergen meedoen. We verdelen de inkomsten van beide crosses."

Twee wedstrijden in evenzovele dagen betekent dat de organisatoren en de vrijwilligers op wie ze die dagen een beroep doen, een behoorlijk druk weekeinde hebben. "'Het is inderdaad een vol weekeinde", zo geeft Willemsen toe. "Vaak hielden we maar één wedstrijd, maar nu hebben we ervoor gekozen een NK op zaterdag en Ramo-wedstrijden op zondag te organiseren. Nu bouwen we alles op voor twee dagen, zoals een tribune voor vier- of vijfduizend man. Anders maar voor een dag en dat is dan toch zonde van alle werk dat we erin steken."

Het is al weer de vierde NK autocross die de KACC in Holterhoek houdt sinds de verhuizing in 2010. "Voorheen hielden we onze wedstrijden op diverse plekken in het buitengebied van Ratum en Kotten, zoals de Jofmansbulten. Maar er was gebrek aan harde banen (zoals die in Holterhoek, BK). En de autocrossvereniging in Holterhoek was niet meer actief. Vandaar dat we hebben besloten onze wedstrijden daar te houden", aldus Willemsen, wiens vereniging echter na de verhuizing geen wedstrijden om het Europees kampioenschap meer heeft mogen organiseren daar waar de KACC daarvoor wel EK's heeft morgen organiseren. "Voor een EK is de baan niet goed genoeg, biedt die niet voldoende uitdaging. En je moet voor het organiseren van een EK nu een permanente baan met vangrails en elektra hebben. Die hebben we niet."

Dat de KACC al weer voor de vierde keer in acht jaar een NK mag houden, heeft de vereniging te danken aan de keuzeheren van de Koninklijke Nederlandse Autosport Federatie. Die hebben de KACC dus voor de vierde keer aangewezen. "Er worden zes NK's per seizoen gehouden. De KNAF kijkt hoe de banen erbij liggen. Ze willen dat in elk deel van het land een NK plaatsvind en ze streven naar een goede mix van harde en zachte banen. Er zijn niet zo heel veel harde banen, die van ons is wel hard."

Op zaterdag, tijdens de NK-wedstrijd, komen zeven klassen in actie: junioren (12 tot en met 18 jaar), divisie V (standaardauto's met voorwielaandrijving), sprint 1600, keverklasse, toerwagens, sprint 2000 en superklasse. Een dag later, bij de RAMO-wedstrijden, komen dezelfde klassen in actie, maar verschijnen ook de deelnemers aan de Dutch Junior Buggy's aan de start. "Het gaat daarbij om junioren die wagens van 600 cc rijden", zo geeft Willemsen aan. "Die rijden hun eigen kampioenschap. Het is een nieuwe klasse die zaterdag niet kan rijden omdat het programma op die dag zo vol is. Die dag komen ook de deelnemers aan de 1600 sprint 4x4 in actie. En de sprint 2000 en superklasse rijden samen."

Op beide dagen komt een groot aantal Achterhoekse coureurs in actie. "Wij schatten dat iets minder dan de helft van het deelnemersveld uit de Achterhoek komt", aldus Willemsen. Onder de Achterhoekse coureurs bevinden zich onder anderen routinier Freek Gussinklo uit Sinderen, Marco Raben uit het Winterswijkse kerkdorp Meddo, Tim ten Dolle uit de Winterswijkse buurtschap Kotten en Jeroen Heinhuis uit Eibergen. Gussinklo en Ten Dolle komen in de superklasse uit, maar maken geen kans meer op een goede eindklassering. "Gussinklo reed voorheen in de sprint 2000, maar heeft voor de superklasse gekozen omdat in de sprint 2000 nu heel veel jongeren rijden. Hij maakt geen kans meer op het Nederlands kampioenschap. Dat geldt ook voor Ten Dolle, die in 2015 de titel pakte maar nu problemen met zijn auto heeft."

Raben en Heinhuis hebben in de keverklasse nog wel uitzicht op het erepodium. "Zij hebben nog kans. Heinhuis is pas twee jaar lid van onze vereniging en is meteen hoofdsponsor geworden.''
Tijdens de RAMO-wedstrijden op zondag komen coureurs in actie die doorgaans niet in Nederland rijden. Het gaat daarbij om Mike Bartelen (superklasse), Adriaan Boele (toerwagens) en Timo Pähler (1600 sprint 4x4). "Die jongens doen normaal alleen aan EK-wedstrijden mee. Die vallen veelal samen met NK's, vandaar dat ze heel weinig in eigen land rijden'', vertelt Willemsen. "Boele is een verhaal apart. Hij zit in een rolstoel en kan niets met zijn onderlichaam. Als hij rijdt doet hij alles, dus ook schakelen, met zijn handen. Wat dat betreft, vertoont hij gelijkenissen met Formule 1-coureurs."
Op beide dagen bedraagt de entree tien euro. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. Voor het parkeren hoeft niet te worden betaald. Televisiestation RTL7 maakt tijdens het NK op zaterdag 28 april opnamen, die worden verwerkt tot een samenvatting van 25 minuten. Die samenvattingen worden in de regel zo'n twee weken na de crosses uitgezonden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant