Angelique, Danny en Peter geven het rapport aan wethouder Ilse Saris. De mensen van de Inspecties van het ministerie kijken toe. Foto: Lydia ter Welle
Angelique, Danny en Peter geven het rapport aan wethouder Ilse Saris. De mensen van de Inspecties van het ministerie kijken toe. Foto: Lydia ter Welle

De Post: 'gemakkelijk om contact mee te krijgen'

Algemeen

Ervarings-deskundigen met lichte verstandelijke beperking doen onderzoek

WINTERSWIJK - Woensdagmiddag werd een rapport gepresenteerd bij De Post. In dat rapport wordt verteld of mensen die licht verstandelijk beperkt zijn, makkelijk toegang hebben tot de diensten van de gemeente Winterswijk als zij een hulpvraag hebben. Het kan daarbij gaan om vragen die te maken hebben met het sociaal domein. Dat kan gaan hulp bij vragen over geld, zorg, wonen, opvoeding, enzovoorts.

Het onderzoek is uitgevoerd door de dienst Toezicht Sociaal Domein van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Bijzonder is dat bij het onderzoek gebruik werd gemaakt van ervaringsdeskundigen. Niet alleen bij het uitvoeren van het onderzoek, maar ook bij het vaststellen van de vragen. Lucie Claessen het Toezicht Sociaal Domein vertelt: "Wij denken vaak dat we wel weten wat belangrijk is, maar toen we met de ervaringsdeskundigen, allemaal mensen die licht verstandelijk beperkt zijn, gingen praten, werd duidelijk dat zij daar toch een ander idee bij hebben. Daarom hebben we samen met hen eerst vastgesteld wat zij vinden dat nodig is om te kunnen zeggen dat 'het sociaal domein makkelijk toegankelijk is voor mensen die licht verstandelijke beperkt zijn'. Daarna hebben onze vijf ervaringsdeskundigen zelf een vraag of een probleem bedacht, waarmee zij naar de gemeente gingen voor hulp. Vervolgens hebben zij hun ervaringen zelf verteld aan de gemeente. Wij hebben alleen naar hun verhalen geluisterd en gezorgd dat die in dit rapport zijn opgeschreven."

De vijf ervaringsdeskundigen zijn Ellie, Gerard, Danny, Peter en Angelique. De laatste drie zijn aanwezig bij de presentatie. Angelique Hendriks vertelt dat zij haar vraag stelde bij De Post. "Er werd goed geluisterd, en er werd snel en goed geprobeerd om antwoord te geven op mijn vraag. Die ging over de mogelijkheden die er zijn voor mijn pleegmoeder om steun te krijgen zodat de twee pleegkinderen die ze nu nog heeft naar een sport kan laten gaan. Ik vertelde erbij dat ik me zorgen maakte omdat daar geen geld voor was, en omdat de kinderen lastig werden omdat ze niets te doen hadden in hun vrije tijd." Angelique is tevreden over de manier waarop ze werd behandeld: met respect, met antwoorden in duidelijke taal. "Alleen vond ik dat er wel wat verder doorgevraagd kon worden. Want misschien was er wel een groter probleem, waarvoor meer nodig was dan een beetje geld." Peter Dibbets en Danny Verstallen toonden zich ook tevreden over de manier waarop ze antwoord kregen. Peter: "Ik kreeg snel antwoord op mijn vragen. Ik had het gevoel dat ik welkom was, en de mensen probeerden me goed te helpen. Er waren wel aanvraagformulieren, die voor mij veel te moeilijk zijn om in te vullen. Dat zou beter kunnen." Danny: "Ik heb een vraag gesteld via de website van de gemeente. Die is best moeilijk; de dingen zijn moeilijk te vinden en de taal is ook vaak te ingewikkeld. Maar ik kreeg wel snel antwoord, en dat mailtje was heel vriendelijk en heel duidelijk."

De conclusies zijn helder: via de Post is het gemakkelijk voor mensen met een lichte verstandelijke beperking om toegang te krijgen tot het sociaal domein. De Post is bekend, gemakkelijk te vinden. De medewerkers zijn vriendelijk en luisteren goed. Ze nemen de tijd voor mensen met een vraag. Mensen die licht verstandelijk beperkt zijn, vinden het fijn dat ze hun vraag persoonlijk met iemand kunnen bespreken. Andere (gemeentelijke) diensten doen het vaak minder goed. De website van de gemeente is te moeilijk door het taalgebruik, maar ook omdat er geen eenvoudig te vinden links zijn naar andere organisaties. Wel is de website van de Post goed, net als de nieuwe website voor het sociaal domein: wijwinterswijk.nl. Die twee sites zijn niet gemakkelijk te vinden; dat kan veel beter.

Wethouder Ilse Saris is erg blij met het onderzoek. "Omdat blijkt dat we het met De Post best goed doen. Maar vooral ben ik erg blij met manier waarop er onderzoek is gedaan. Dat jullie, Angelique, Danny en Peter, zelf bepaald hebben wat belangrijk is, en zelf onderzoek hebben gedaan. We gaan aan het werk met de tips die jullie ons hebben gegeven. Gelukkig hadden we in ons programma voor de komende jaren als vastgelegd, dat we beter moeten communiceren met verschillende groepen in Winterswijk. Daarmee bedoel ik niet alleen in begrijpelijke taal, maar bijvoorbeeld ook dat we aan oudere mensen - die vaak wat minder goed zien - een brief sturen met grotere letters. Daar gaan we echt hard aan werken."

De Inspecties die in het sociaal domein samenwerken, hebben beloofd te blijven opletten, of de gemeente zich aan de afspraak houdt om het beter te doen waar dat kan. "Maar dat doen ze vast, dat kunnen we nu al zien aan de nieuwe website www.wijwinterswijk.nl", zegt Danny, daarmee aangevend dat hij vol vertrouwen is dat het Winterswijk gaat lukken om het - nóg - beter te doen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant