Afbeelding

De kracht van een relatiegeschenk

Partnerbijdrage

Ben je zelfstandig ondernemer? Dan heb je vast en zeker een groot aantal klanten. Omdat het voortbestaan van jouw bedrijf zonder deze klanten mogelijk in gevaar komt, is het belangrijk om jouw waardering te uiten richting particulieren en bedrijven die bij jou producten en/of diensten afnemen. Je kunt ze bedanken met woorden, maar een tastbare herinnering werkt vaak beter. Vandaar dat veel bedrijven hun klanten en relaties regelmatig verrassen met een geschenk. Helaas ziet niet iedere ondernemer hier het nut van in. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst vertellen wij jou namelijk wat de kracht van relatiegeschenken is.

Je herinnert de ontvanger aan jouw bedrijf
Wanneer jij jouw relaties een relatiegeschenk geeft, herinner je ze aan jouw bedrijf. Dit is overigens alleen het geval als je ervoor kiest om de geschenken te bedrukken met de naam en/of het logo van jouw bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld mokken bedrukken met logo of foto. Als de ontvanger zo’n mok regelmatig gebruikt, wordt hij/zij telkens aan jou herinnerd. Wanneer je veel relaties hebt, vind je het misschien wat te veel van het goede om iedereen een mok te geven. In dat geval kun je ze een bedrukte lanyard cadeau doen. Zo’n keycord kun je laten bedrukken met de naam en het logo van jouw bedrijf.

Mokken en lanyards zijn overigens niet de enige relatiegeschenken die je in kunt zetten. Je kunt vandaag de dag namelijk uit talloze geschenken kiezen. Veel bedrijven geven de voorkeur aan een geschenk dat veelvuldig gebruikt wordt. Als dit ook jouw wens is, kun je jouw relaties bijvoorbeeld pennen cadeau doen met daarop de naam en het logo van jouw bedrijf. Pennen behoren namelijk tot de relatiegeschenken die het langst bewaard worden. Dit komt vooral doordat ze functioneel zijn. De meeste mensen gebruiken immers regelmatig een pen. Vind je pennen maar niets? Dan kun je jouw relaties ook verrassen met bedrukte T-shirts, tassen, hoofddeksels of bureauartikelen.

Je houdt bedrijven langer aan boord
Sommige bedrijven zien het als een verplichting om hun relaties op bepaalde momenten een geschenk te geven. In de periode rond de kerstdagen worden er bijvoorbeeld veel kerstgeschenken naar relaties gestuurd. Dit is absoluut geen verplichting, maar je kweekt er wel goodwill mee bij jouw klanten. Zij kunnen het ongetwijfeld waarderen dat je hen bedankt met een relatiegeschenk. Als zij hierdoor verrast worden, zorgt dit er mogelijk voor dat ze langer aan boord blijven. Met een simpel relatiegeschenk kun je de band met jouw klanten al versterken. Wanneer de band tussen jullie eenmaal sterk genoeg is, is de kans aanwezig dat jullie nog jaren met elkaar samenwerken.

Je kunt concurrenten aftroeven
Veel bedrijven gebruiken relatiegeschenken om klanten te bedanken voor het vertrouwen dat zij in een bedrijf gesteld hebben. Een andere kracht van een relatiegeschenk is dat je er de concurrentie mee af kunt troeven. Dit is vooral mogelijk in sectoren waarin de concurrentie groot is, zoals de bouw en detailhandel. Verras jij jouw klanten met enige regelmaat met een relatiegeschenk? Dan is de kans groot dat zij producten of diensten bij jou af blijven nemen in plaats van bij de concurrent. Het kan zelfs zijn dat andere bedrijven naar jou overstappen omdat concurrenten helemaal geen aandacht besteden aan de klantrelatie.

Je kunt jouw idealen ermee onderstrepen
Steeds meer bedrijven besteden vandaag de dag aandacht aan duurzaamheid. Een goede ontwikkeling, want alleen door hier samen de schouders onder te zetten gaan we klimaatverandering tegen. Staat duurzaamheid bij jouw bedrijf hoog in het vaandel? Dan wil je dit mogelijk graag uitstralen richting de buitenwereld. Dit kun je op verschillende manieren doen, onder meer door een bewuste keuze te maken voor relatiegeschenken. Als je jouw duurzame idealen wilt onderstrepen, kun je duurzame relatiegeschenken aan jouw klanten geven. Deze geschenken hebben vaak een lange levensduur en worden vaak gemaakt van recyclebare materialen. Als duurzaamheid bij jouw klanten ook hoog in het vaandel staat, kan dit ervoor zorgen dat ze klant bij jou blijven. Ze weten immers dat jouw bedrijf duurzaam te werk gaat, terwijl de concurrentie dit mogelijk niet doet.

Je waardeert er jouw medewerkers mee
Wie denkt dat relatiegeschenken alleen maar aan klanten gegeven worden, heeft het mis. Veel bedrijven zetten deze geschenken namelijk ook in om hun medewerkers te waarderen. Doe je dit ook? Dan heeft dit zeer waarschijnlijk een positief effect op jouw bedrijf. Als jouw medewerkers zich gewaardeerd voelen, zijn zij doorgaans namelijk bereid een stapje extra te zetten. Doordat zij harder werken, kun je meer werk verzetten. Logisch gevolg hiervan is dat jij meer geld binnenhaalt. Omdat dit mede komt door het harde werken van jouw personeel, is het wel zo netjes om hen mee te laten delen in het succes. Dit kun je onder meer doen door middel van relatiegeschenken.

Dit artikel wordt u aangeboden door Igopromo.nl. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant