Ancient Passage.Foto: Daan Oude Elferink
Ancient Passage.Foto: Daan Oude Elferink

Eeuwenoud Tuunteman laat de vervallen schoonheid zien

Cultuur

WINTERSWIJK - “Ik hoorde iets over schoonmaken? Je haalt de spinnenwebben toch niet weg?” Daan Oude Elferink is heel beslist: laten zitten, die spinnenwebben in Tuunteman passen juist goed bij zijn werk. De al jaren leegstaande boerderij vormt voor de wereldwijd actieve fotograaf een perfect decor voor Kunstoer. Het hele pinksterweekeinde zijn de indrukwekkende foto’s van gebouwen in verval, met leegstand, stof, oprukkend groen en alles wat met verwaarlozing te maken heeft, te zien.

Oude Elferink fotografeert al jarenlang dat verval. Beter gezegd: hij brengt de schoonheid van het verval in beeld. Zijn laatste succes: onlangs heeft hij de bijzonderste barnfind ooit in Nederland aangetroffen mogen fotograferen. Zijn foto’s zijn overal in het nieuws geweest, waaronder op CNN en Top Gear. Een vervallen kerk en een loods waar 230 oldtimers staan en waar de deuren 40 jaar niet meer open zijn geweest. Daan zal één van deze auto’s laten zien in de expositie. Maar hij fotografeert op allerlei plaatsen in binnen- en buitenland: een verlaten sanatorium in Italië (een rolstoel die langzaam door klimop wordt overwoekerd), een oude fabriek (met een duizelingwekkend Escher-achtig trappenhuis), onbewoonbare landhuizen (door een gat in de vloer kijk je naar de verdieping eronder) of een doodlopende spoorbaan (waar een stoomtrein definitief tot stilstand is gekomen). Het is stoffig en kapot, het is mooi en tegelijk treurigstemmend, omdat de mens zich van de bebouwde objecten heeft afgekeerd en de natuur het langzaam overneemt.

Zoeken en vinden
De meeste tijd is de in Arnhem wonende en werkende kunstenaar kwijt aan het vinden van geschikte locaties. “Ik ben 80 procent van mijn tijd bezig met zoeken, 20 procent met het maken van de foto’s.” Dat betekent speuren in krantenknipsels en archieven, maar ook via Google EarthView zoeken naar kapotte daken.
Oude Elferink weet ook dat hij ter plekke nooit met open armen wordt ontvangen, integendeel. “Als je betrapt wordt is de eerste reactie altijd vijandig. Soms wordt ik er door de politie met getrokken pistool uitgehaald. De politie is het minst erge wat ik kan tegen komen, ik ben maar een fotograaf. Het gevaar bestaat ook dat je op een drugslab stuit.” En dat type eigenaar is dan niet van plan een indringer zomaar te laten gaan.

Een kick
Hij komt ook nog wel eens terug op een plek die hij in zijn verlatenheid en verval heeft gefotografeerd. Hij kwam eens in een kasteel in Frankrijk vlak voordat het werd gerenoveerd. “Er komen daar vijf foto’s van mij te hangen als het klaar is.”
Daan Oude Elferink geeft het meteen toe: het doordringen op een plek waar je eigenlijk niet mag zijn geeft ook wel een kick. “99 procent van wat ik doe is illegaal, dat is ook de lol. Vorige week heb ik ook nog ergens geprobeerd om binnen te komen. Als je vooraf om toestemming vraagt zeggen ze nee.” Als een keer zo’n plek wordt opgeruimd, de fabriek of villa gerestaureerd, dan is het voor Oude Elferink meteen afgelopen. Het moet vervallen, verlaten of verboden zijn.”
Het begon als een hobby, maar de autodidact Daan Oude Elferink heeft zijn bedrijf aan de kant gedaan om zich vol op het fotograferen te storten. En met succes: zijn werk wordt over de hele wereld verkocht, van New York tot Japan, van Indonesië tot Europa. Op zijn website is te zien waar hij die wereldfaam aan te danken heeft. Aan die lange lijst met bijzondere exposities (dit najaar nog in Londen, Stockholm, Hamburg) wordt nu ook boerderij Tuunteman toegevoegd.

Foto’s, boeken, vr-brillen
Zijn foto’s zijn met Kunstoer te zien in boerderij Tuunteman, Balkenschotweg 1, Meddo. Ze zijn ook te koop. Ook zijn er fotoboeken te koop. Extra bijzonder: op de eeuwenoude boerderij zijn vijf vr-brillen beschikbaar, waarmee de bezoeker digitaal de vervallen wereld van Daan Oude Elferink kan binnenstappen. Zie ook www.kunstoer.nl en www.daanoe.com .

Ups and Downs.Foto: Daan Oude Elferink

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant