Marijt Helmink. Foto: Angela Dobber
Marijt Helmink. Foto: Angela Dobber

Energie, personeel, publiek en inclusiviteit belangrijke thema’s voor Theater De Storm

Cultuur

WINTERSWIJK- Marijt Helmink is nu ruim een jaar directeur van de Storm. Een bewogen jaar, zo vertelt ze. “De lockdown was een fikse tegenvaller, waar we nog steeds de gevolgen van voelen. In de programmering zit nog een aantal doorgeschoven voorstellingen, tegelijkertijd wordt het boeken de bekendere artiesten steeds ingewikkelder, omdat sommigen zich niet ver vooruit aan een datum willen binden. Daar staat tegenover dat een grote lichting talenten staat te popelen om zich te laten zien.”

Door Sander Damen

Bij de medewerkers van Theater de Storm heerst het gevoel dat dit seizoen voor het eerst weer een regulier seizoen is. Net als musea, filmhuizen en andere theaters is de bezetting minder dan voor corona, maar de loop lijkt er weer in te zitten. Op het programma staan weer de gebruikelijke honderd voorstellingen. “Bij Theater Orpheus in Apeldoorn waar ik hiervoor werkte hadden we ruim driehonderd voorstellingen per jaar”, licht Helmink toe. “Dat we hier niet iedere donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag en voorstellingen, maakt het iets makkelijker een extra voorstelling te plannen, zoals we dat met Ronald Goedemondt gedaan hebben. “

Thuis voor lokale gezelschappen
Na een jaar in functie weet Helmink precies wat ze met het theater voor ogen heeft. “Natuurlijk zijn dat de thema’s waar elk theater zich momenteel mee bezighoudt”, zegt ze. “Energie, personeel en publiek. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we een thuis zijn voor lokale gezelschappen. We hebben net vier geweldige avonden met het Winterswijks Muziek Theater achter de rug. Daarnaast vind ik het belangrijk zoveel mogelijk mensen de kans te geven met theater in contact te komen. We proberen onze programmering dan ook zo laagdrempelig en divers mogelijk te maken.”

Verduurzaming
Als het gaat om energie, betekent dat dat Helmink zich veel bezighoudt met verduurzaming. “Ons energiecontract loopt tot eind van dit jaar”, licht ze toe. “Daarna zullen de energiekosten toenemen. We hebben al geïnvesteerd in dubbele beglazing bij het theatercafé en gebruiken steeds meer LED-licht. Over twee weken krijgen we op basis van een energiescan een advies over maatregelen die we verder kunnen nemen om te verduurzamen. We zijn financieel gezond en steken de reserves liever in verduurzaming op lange termijn dan in korte termijnoplossingen. Het is geen sexy onderwerp, maar we moeten er wel mee bezig. “

Stichting Komt het zien
Een voor Helmink persoonlijk belangrijk thema is inclusiviteit en diversiteit. “Muziek en theater heeft mijn leven zo verrijkt, dat gun ik iedereen, ook mensen met een kleine beurs en mensen met enige beperking”, zegt ze. “ We proberen daarom drempels voor een theaterbezoek te verlagen, letterlijk en figuurlijk. Daarnaast staan er twee projecten opstapel die ik graag benoem. Op 31 maart komt Ellen ten Damme. Dan werken we samen met de Stichting Komt Het Zien. Mensen met een visuele beperkingen mogen dan vantevoren het decor bevoelen en de artiesten spreken zodat ze weten welke stemmen ze gaan horen. Ook er is een tolk die via een koptelefoon aan ze beschrijft wat er op het podium gebeurt. Komt Het Zien verzorgt de expertise en de tolk, die door ons betaald wordt. Daarnaast kijk ik uit naar ‘Grijs Gedraaid’ op 6 december. Dat is een fantastisch project waarbij Di-Rectzanger Marcel van Veenendaal samen met Kamarata Zuid hits en meezingers laat horen voor een speciaal publiek: 80-plussers en jongeren. Het doel is dat een kind of kleinkind met opa en oma naar de voorstelling komt en ze samen van de voorstelling genieten en liedjes meezingen. Er is ook een choreograaf die iedereen tot beweging, op de stoel, dat wel, aanzet.”

Plannen
Helmink is nu bezig met de programmering voor volgend jaar. “Ik wil in de kleine zaal heel graag de winnaar van het Amsterdams kleinkunstfestival boeken”, zegt ze. “Zij was operazangeres en heeft de switch naar cabaret gemaakt. En zo zijn er meer opkomende talenten die staan te popelen om vlieguren te maken. Ik verheug ik me er nu al op.”

Griepprik
Overigens kan het theater ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Onlangs werden er de de jaarlijkse griepprik gezet. “Maar er vinden ook congressen, evenementen, lezingen en bedrijfsdagen plaats,” licht Helmink toe. “Wij ondersteunen dan met theatertechniek, horeca en kunnen meedenken over een act of artiest die bij het evenement past.”

Voor de horeca heeft Theater De Storm een pool van medewerkers. “Het is een uitdaging daar mensen voor te vinden, omdat we van half september tot half juni open zijn”, licht Helmink toe. “Aan het eind van het seizoen vertrekken er altijd wel mensen omdat ze bijvoorbeeld gaan studeren. Medewerkers vinden het leuk werk, omdat het nooit diep in de nacht wordt en de gasten altijd blij en vriendelijk zijn.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant