Vooral jongere kinderen kennen Eric Beijers (groente en fruit) als ‘de bananenman’ van de Jumbo. “Ze zijn altijd blij als ze er eentje van me krijgen.” Foto: Han van de Laar
Vooral jongere kinderen kennen Eric Beijers (groente en fruit) als ‘de bananenman’ van de Jumbo. “Ze zijn altijd blij als ze er eentje van me krijgen.” Foto: Han van de Laar

Jumbo Winterswijk is het Foodmekka van de Achterhoek

Algemeen

‘We hebben de supermarkt weer even opgefrist’

Door Han van de Laar

WINTERSWIJK - In het voorjaar van 2005 opende de supermarktketen Jumbo een filiaal in Winterswijk. Dat was destijds de op één na grootste van Nederland. Inmiddels kent de Jumbo zevenhonderd vestigingen en Jumbo Winterswijk staat qua grootte, omzet en klantenwaarding nog steeds in de top tien. Een prestatie waar de medewerkers uitermate trots op zijn.

Overzichtelijker en klantvriendelijker 
Filiaalmanager Mark ter Bekke: “Onze voorlaatste verbouwing vond plaats medio 2016. Vooral door de technische ontwikkelingen bij de kassa’s hebben we besloten in 2022 een kleine verbouwing te laten plaatsvinden. In vier dagen tijd hebben we de winkel aangepakt en aangepast. Het is nu allemaal nog overzichtelijker en klantvriendelijker. We willen dan ook de beste in de regio blijven.” Samen met assistent-filiaalmanager Edwin Komdeur en de andere 250 collega’s is Mark verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. “Eigenlijk zijn we constant bezig personeel te werven. Vooral scholieren hebben hier vaak hun eerste baantje en blijven dan totdat ze elders gaan studeren. Tevens biedt onze winkel een educatief klimaat voor collega’s om persoonlijke groei te bevorderen.’’

Foodmekka
Alleen al in Winterswijk komen iedere dag vele vrachtauto’s laden en lossen. Onder meer vis, vlees, fruit, groente, bloemen, planten en brood, alles vers. “We verkopen ook veel producten uit de streek en hebben daarvoor overeenkomsten met lokale ondernemers. We noemen ons dan ook het Foodmekka van de Achterhoek. Jumbo Winterswijk is altijd de plek om de juiste keuze te maken. De foodcorner gaat naar verwachting binnenkort ook weer open. De klantentoiletten zijn daar naar toe verplaatst. Het wordt een plek om even lekker bij te komen. Zo willen we boodschappen doen veraangenamen en tot een beleving maken.”

Zelfscankassa’s
De opvallendste verandering is de zelfscankassa. Daarvan zijn er nu tien en er is altijd iemand aanwezig voor ondersteuning. Tevens zijn er nog vier lijnkassa’s met een caissière. Eigenlijk leidde met name deze technische ontwikkeling tot de verbouwing. Met het aanpakken daarvan zijn er dus meteen een aantal andere wijzigingen doorgevoerd en wat knelpunten opgelost. Bij de vleesafdeling is een open keuken gekomen, waar verse kant-en-klare maaltijden worden gemaakt, evenals schalen met borrelhapjes. Er is een speciaal verkooppunt voor de populaire macarons gecreëerd. Verder is de groente- en fruitafdeling vergroot en de zuivelwand uitgebreid. Mark: “Overigens doen we dat niet zomaar. We houden regelmatig klantenonderzoeken, waar we om suggesties vragen. Vele van deze suggesties zijn in deze verbouwing meegenomen’’

Lokaal betrokken
Ook ondersteunt de Jumbo lokale goede doelen, bijvoorbeeld de Voedselbank, de Kledingbank, het bloemencorso, scholen en verenigingen. Op deze manier wil de Jumbo maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en wat terug doen voor de samenleving. Nieuwsgierig geworden naar de vernieuwde Jumbo? Deze is te vinden aan de Europalaan 105 en zeven dagen in de week geopend.

Ilona Hesselink toont hoe de zelfscankassa’s werken. Foto: Han van de Laar

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant