De cheque wordt overhandigd aan Vrienden van Estinea. Foto: PR Hesselink
De cheque wordt overhandigd aan Vrienden van Estinea. Foto: PR Hesselink

Estinea ontvangt cheque van Hesselink Koffie

Algemeen

Tablets voor cliënten van opbrengst ‘Meaningful Art’ servieslijn 

WINTERSWIJK - Estinea Top Art Winterswijk ontving dinsdag 9 november een cheque van Hesselink Koffie, bij het nieuwe duurzame pand van Hesselink Koffie in Winterswijk. Drie mensen met een beperking die bij Top Art werken, namen deze cheque namens Estinea in ontvangst. Het gaat om de opbrengst van de ‘Meaningful Art’ servieslijn.

De ‘Meaningful Art’ servieslijn van Hesselink Koffie is ontstaan uit de gedachte om sociale en maatschappelijke waarde toe te voegen. Kunst met een betekenis. Relaties van Hesselink Koffie betalen een extra bijdrage voor deze servieslijn. Deze extra bijdrage komt ten goede aan de cliënten van Estinea. Op de koffiekopjes prijkt de kunst van Wendy van de Broek (29) uit Winterswijk, die zij vorig jaar bij Top Art heeft gemaakt. 

Voor de opbrengst van dit kunstzinnige servies, is samen met Stichting Vrienden van Estinea een doel gevonden: er worden tablets van aangeschaft die ingezet worden voor het werk van cliënten bij Top Art. Op die tablets staan bijvoorbeeld instructievideo’s en stappenplannen waarmee cliënten zelfstandig hun werk stapsgewijs kunnen doen. Op die manier wordt de zelfredzaamheid en de eigen regie van cliënten vergroot.

De koffiekopjes met de kunst waren vanaf oktober te koop in de Top Art-winkel in Winterswijk en via de webshop van Hesselink Koffie. Een gedeelte van de opbrengst van de verkoop wordt gedoneerd aan een doel dat ten goede komt aan cliënten van Top Art.

Kleurrijk en organisch
Hesselink Koffie benaderde Estinea met de opdracht of cliënten op werk- en activiteitenlocatie Top Art in Winterswijk kunst wilden maken voor op koffiekopjes. “Ze gingen ieder op hun eigen niveau aan de slag met krijt, verf en potloden”, vertelt activiteitenbegeleidster Willy Meerdink van Estinea.

Wendy van de Broek is een van die cliënten. Ze maakte voor het project zes schilderijen en van elk schilderij is er een fragment op de kopjes gedrukt. Hesselink Koffie was direct gecharmeerd van haar werk: “Het grappige was dat tussen al die prachtige schilderijen de creaties van Wendy er gelijk uitsprongen. Het is vrolijk, artistiek en het had meteen de goede kleurstelling!”
“Ze had geen vooropgezet plan, pakte acrylverf en pastelkrijt en begon gewoon”, vult Meerdink van Estinea aan. “Ze heeft een geheel eigen stijl. Een echte ‘Wendy’ haal je er zo uit.”

Meedoen in de maatschappij
Een kunstproject als dit is ontzettend waardevol voor mensen met een beperking, zegt participatiecoach Nicole Wolterink van Estinea. “Ze doen mee met het maatschappelijke leven en ze kunnen aan de buitenwereld laten zien wat ze kunnen. Bovendien vinden ze het zelf ook prachtig als ze werk maken dat waardering van de buitenwereld krijgt.”
Zoals van Hesselink Koffie. Voor het familiebedrijf is betekenisvol ondernemen een belangrijk speerpunt. Hesselink: “Wij spannen ons in om de gehele koffieketen te verduurzamen. Zo ondersteunen we met onze Hesselink Koffie Foundation verschillende duurzaamheidsprojecten in koffieproducerende landen. We creëren waarde, niet alleen economisch maar ook sociaal. We hebben de mensen van Estinea benaderd om kunst te creëren voor onze koffiekoppen. Op deze manier geven we de kunstenaars van Estinea een podium en genieten onze horecaklanten van uniek ‘Meaningful Art’ servies. Zo brengt Hesselink Koffie een positieve bijdrage aan de wereld.”

Kunstuitleen Winterswijk
Werk van de Top Art-kunstenaars van Estinea is regelmatig te zien in de regio, zoals op exposities in de Koppelkerk in Bredevoort, het gemeentehuis in Aalten en het Streekziekenhuis Beatrix. Bovendien is hun werk te huur en te koop in de kunstuitleen in de Top Art-winkel in Winterswijk. Willy Meerdink: “Als klanten een werk willen, halen we de kunstenaar, die vaak in de werkplaats dagbesteding heeft, er ook even bij. De positieve aandacht die ze krijgen, doet ze goed. Het maakt ze trots en ze groeien daarvan.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant