Leerlingen van groep 5 van Daltonschool De Vlier zijn bezig met de taalopdracht. Foto Lineke Voltman
Leerlingen van groep 5 van Daltonschool De Vlier zijn bezig met de taalopdracht. Foto Lineke Voltman

Uitdagende lessen tijdens Nationale Buitenlesdag

WINTERSWIJK - Dinsdag 13 april werd op drie basisscholen in Winterswijk het leslokaal verruild voor het speelplein. Tijdens de Nationale Buitenlesdag werden de lessen buiten gegeven. Zoals bekend is bewegen goed voor de leerprestaties van kinderen maar het is ook nog eens heel leuk. Door regelmatig lesstof in de buitenlucht aan te bieden ontdekken, onderzoeken en leren kinderen spelenderwijs en met veel plezier.

Door Lineke Voltman

Daltonschool De Vlier is een van de drie scholen waar de buitenlesdag gehouden werd in Winterswijk. Om scholen en leerkrachten hierbij te helpen, hebben IVN en Jantje Beton, de partners achter de Nationale Buitenlesdag, samen met leerkrachten buitenlessen ontwikkeld die aansluiten bij de kerndoelen van het primair onderwijs. In totaal doen dit jaar bijna 300.000 kinderen mee van 2043 scholen.                                        

Gezonde school
Nardy te Koppel, directeur van De Vlier, legt uit waarom ze hieraan meedoen. “Bewegen is voor kinderen heel belangrijk en wij willen als school een ‘gezonde’ school zijn. Dat betekent gezond eten, veel buiten zijn, niet allen spelend maar ook lerend en daar past deze buitenlesdag prima bij. Buiten lesgeven biedt ook mogelijkheden voor de leerkrachten om uitdagende lessen te geven. Het zijn lessen waar kinderen zelf dingen uitzoeken, samenwerken en hun lichaam en zintuigen gebruiken tijdens het leren. De opdrachten kunnen variëren van een reken- of taalopdracht tot een opdracht over de natuur. Elke leerkracht kiest zijn eigen onderwerp. De buitenlesdag is voor alle groepen, in totaal zo’n 130 kinderen. Het is een jaarlijkse activiteit waaraan wij al vaker hebben meegedaan.”

Verdeeld over het schoolplein zijn de groepen 4 tot en met 8 ’s ochtends met verschillende opdrachten bezig. Groep 7 moet een zelf bedacht figuur maken waarna ze de omtrek en de oppervlakte moeten berekenen. “Normaal doen we dat in de klas op een werkblad, nu werken de kinderen met stoepkrijt,” aldus leerkracht Jaap Vink. Jan en Umut hebben gekozen voor een figuur uit Minecraft. De tekening is al klaar, de randen zijn gemeten en nu moeten ze alleen de omtrek en de oppervlakte nog uitrekenen.

Bijvoeglijke naamwoorden
Ondertussen zijn op een ander deel van het schoolplein de kinderen van groep 5 onder leiding van hun leerkracht Monique van den Berg bezig met een taalopdracht. “Ze moeten zinnen maken met een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord, als ijzeren hek of houten bank. Buiten kunnen ze ook meteen het voorbeeld zien en op deze manier blijft het beter hangen bij de leerlingen.”

’s Middags zijn de groepen 1 tot en met 3 aan de beurt met onder andere een tekenles, waarbij de schilder Mondriaan de inspiratie is. Met stoepkrijt en schilders tape om de vlakken af te plakken konden de kinderen hun eigen ontwerp maken.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden