Jeroen Vos, Tobi Spellbrink en  Roy Esselink. Foto: PR

Jeroen Vos, Tobi Spellbrink en  Roy Esselink. Foto: PR

Initiatief voor gezamenlijk bestelplatform horeca krijgt vorm

Algemeen

WINTERSWIJK - Nu de horeca in Winterswijk opnieuw alleen geopend is voor afhaal of bezorging zien horeca-ondernemers hun omzet onder grote druk komen te staan. Onder druk ontstaan echter de mooiste ideeën. Esselink.nu ontwikkelt momenteel in samenwerking met een aantal Winterswijkse horeca-ondernemers Winterswijkeet.nl, een platform waarop klanten rechtstreeks bij Winterswijkse restaurants, snackbars en cafetaria kunnen bestellen. Horeca ondernemers betalen over het algemeen veel minder commissie over de orders die via het platform verlopen dan wat ze voor hun huidige bestelsysteem betalen. Hierdoor blijft er onder de streep meer over. En dat kunnen de ondernemers goed gebruiken.

Het idee voor een gezamenlijk bestelplatform is niet helemaal nieuw. Ruim een jaar geleden al sprak horeca-ondernemer Tobi Spellbrink van De Lamme aan de Markt en Bij Hillen aan de Misterweg met Esselink.nu over een dergelijk platform, maar door de tweede coronagolf gingen de ontwikkelingen in sneltreinvaart. Het grote voordeel is namelijk dat de kosten voor deelname aan het platform veel lager zijn dan wat de ondernemers nu gewend zijn.

Er is de afgelopen weken dan ook hard aan het platform gewerkt met als resultaat dat er een 'proof of concept' is, een testbestelsite die goed functioneert. "Het bestellen werkt prima”, licht Jeroen Vos van Esselink.nu toe. "De komende weken moeten we het grafisch en qua teksten en dergelijke finetunen. We verwachten we dat het ergens tussen medio en eind november door consumenten en natuurlijk restaurateurs te gebruiken is.”

Geen investering
Jeroen demonstreert de werking van de site op zijn telefoon en het bestellen lijkt erg eenvoudig. Dat is ook wat de initiatiefnemers voorstaat: een systeem dat voor klanten eenvoudig te bedienen is en wat de horeca-ondernemer ontzorgt. Online gastvrijheid noemen de initiatiefnemers dat.

"Ik begrijp dat we vertrouwen moeten winnen, maar ik garandeer dat dit systeem voor de ondernemer minstens zo prettig werkt als hun huidige bestelsysteem,” zegt Jeroen. "De deelnemers kunnen straks instappen in een van de drie pakketten. De pakketten variëren van aanwezigheid op het Winterswijkeet.nl tot volledige ontzorging van het bestelproces met bijpassende commissies.”

Commissies
En om die commissie gaat het. Door gebruik te maken van het platform, kunnen restauranthouders veel minder commissie, een percentage per bestelling, betalen dan ze voor hun huidige platform doen.

Inmiddels hebben zeven restauranthouders aangegeven dat ze mee willen doen aan Winterswijkeet.nl. Andere ondernemers hebben serieuze interesse getoond. "Ze kijken de kat uit de boom”, zegt Jeroen. "Als ze straks zien hoe goed het werkt, sluiten ze zich wel aan, denk ik. Wij zorgen er voor dat het niet alleen voor de consument maar juist ook voor de restauranthouder heel gebruiksvriendelijk is. Ook kunnen ze ons systeem naast hun huidige systeem testen.”

Online gastvrij
Het platform is te gebruiken op allerlei media zoals telefoon, pc en tablet. De gebruiker opent de site en kiest dan uit een lijst voor het restaurant waar hij wil bestellen. Dan komt hij direct in het menu en kiest zijn of haar gerechten. Vervolgens zijn er opties voor het betalen, direct of bij bezorging of afhalen, wat ook een optie kan zijn.

De initiatiefnemers hopen dat het systeem straks ook solidariteit en eenheid uit straalt. Een gevoel van als Winterwijkse ondernemers samen de crisis uitkomen moet ontstaan, met als doel dat het geld dat Winterswijkers besteden aan (uit) eten, in Winterswijk blijft.

Door de
tweede
coronagolf
gingen de
ontwikkelingen
in sneltreinvaart


Om Winterswijkeet.nl tot een succes te maken, moet er daarom een bepaald draagvlak komen, vertelt Roy Esselink, oprichter en naamgever van Esselink.nu: "Wij dragen daarin bij door te ondersteunen met folders en ander promotiemateriaal om zoveel mogelijk Winterswijkers te stimuleren via Winterswijkeet.nl te bestellen. Ook berekenen we niet al onze kosten door. Zo kunnen we het platform tot een succes maken. Dat doen we samen: horeca-ondernemers en wij.”
"Als een soort coöperatie,” vult Jeroen Roy aan. Hij laat weten dat horeca-ondernemers die geïnteresseerd zijn in het platform gerust contact met hem op kunnen nemen: "Ik laat graag aan ondernemers zien hoe het platform er uit ziet en hoe het werkt.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant