De nieuwe draak werd dinsdag in gebruik genomen. Foto: PR
De nieuwe draak werd dinsdag in gebruik genomen. Foto: PR

Ouders naaien meters stof tot draak voor Sint Michaëlsfeest

Algemeen

Leraren en kinderen De Esch blij met draak

Door Sander Damen

WINTERSWIJK- In de docentenkamer van vrije basisschool De Esch is sinds de start van het schooljaar door ouders gewerkt aan een bijzonder project: het maken van een draak. Afgelopen vrijdag, 25 september, was hij klaar. Net op tijd om gebruikt te worden op het Sint Michaëlsfeest dat de leerlingen van de school afgelopen dinsdag 29 september met hun docenten vierden. Het werk, en het was veel werk, was niet voor niks: de leerlingen en docenten zijn er blij mee. En de makers? Die zijn ook meer dan tevreden.

Het Sint Michaëlsfeest is een van de jaarfeesten die zo kenmerkend voor vrije scholen in het algemeen zijn. Bij het feest gaan de leerlingen het bos bij de Badweg in om een zwaard te zoeken om een draak te verslaan die 'bemensd' wordt door leerlingen uit klas 6. Het feest draait om de strijd tussen goed en kwaad, maar ook om moed en samenwerking waarbij de draak staat voor negatieve krachten die overwonnen moeten worden. Na afloop vieren de kinderen de overwinning op school. Leerlingen zien de jaarfeesten op school als hoogtepunten in het schooljaar.

Vies en gescheurd
"Vorig jaar vroeg een juf me of ik de toenmalige draak kon repareren”, vertelt Marja Slotboom die samen met Kim Heidstra het naaiwerk aan de draak verzorgd heeft. De kop werd gemaakt door Jackie van Dulmen en beschilderd door Kristie Legters. "Toen ik de draak ging bekijken om te zien wat er gerepareerd moest worden, begreep ik niet helemaal hoe hij in elkaar stak en bleek hij vies en gescheurd. Ik bood daarom aan een nieuwe te maken. Kim wilde me daar wel bij helpen. Dat was nog voor de coronabeperkingen. Door die beperkingen konden we er toen niet meteen aan beginnen. Dat kon pas na de vakantie.”

Onder de douche
De dames zijn al vanaf de start van het schooljaar meerdere dagdelen op de school aan het werk aan de draak. "Het in elkaar zetten gebeurde hier in de docentenkamer”, vertelt Marja. "De ideeën ontstaan overal. Op de fiets, onder de douche...”

Dat ze bijna dagelijks aan het werk moesten, had een duidelijke oorzaak. Er was geen draak meer toen de school aan het nieuwe schooljaar begon. "Er zou een nieuwe komen”, vertelt Marja. "Dus de oude was weggegooid...”
"Dat was wel een verrassing”, aldus Kim.
Omdat er geen draak meer was en het feest al op 29 september plaats zou vinden, begon een race tegen de klok. "We voelen ons al deel uitmaken van de school, zo vaak zijn we hier”, vertelt Kim op de dag dat de laatste hand aan de draak gelegd wordt. "En ondertussen is het thuis een zooitje,” aldus Marja.

Veel werk
In de draak zitten kinderen uit klas 6 ofwel groep 8. "Wij hebben de nieuwe draak zo gemaakt dat hij aangepast kan worden aan het aantal kinderen in de klas,” licht Marja toe. "In de huidige klas 6 zitten acht leerlingen. De klassen erna zijn groter. We hebben tussenstukken gemaakt die met klittenband er aan gezet, of er afgehaald kunnen worden, zodat de draak er ongeacht het aantal leerlingen dat er in zit goed uitziet.” ,,
'Ook hebben we plastic buizen in het lichaam van de draak gemaakt”, vult Kim aan. "Dat maakt dat deze draak veel beter in vorm blijft.”
Het kind dat vooraan zit, kan door de kaak van de draak kijken en zo de richting bepalen. De andere kinderen volgen. De draak is verslagen als zijn hart er uitgetrokken is.

Geen patroon

Voor het maken van de draak was geen patroon. Als uitgangspunt is een kleine draak gebruikt die op school aanwezig was. "Ik ben begonnen met het bestellen van stof”, vertelt Marja. "Jackie is de kop gaan maken.” Toen de stof binnen was zijn Kim en Marja hard aan het werk gegaan. Aan het eind van de rit zitten er bijna vijftien dagdelen alleen al in het aan elkaar naaien van de delen. "Dat is me achteraf wel tegen gevallen”, zucht Kim. "Het was meer werk dan ik verwacht had. Het zijn méters en méters naaiwerk... Ga maar na, de draak is drie meter twintig lang en bestaat uit twee delen. Alleen dat is al veel werk. En dan komen er een tong, staart, vleugels en hart bij. Maar qua resultaat zijn we wel heel tevreden. Er zijn nog wel dingen die we willen perfectioneren, maar dat kan later nog. De kinderen hebben hem in ieder geval dinsdag kunnen gebruiken en daar ben ik heel blij mee.”
Afgelopen dinsdag, 29 september, is de draak in gebruik genomen. Leerlingen en docenten zijn de ouders dankbaar voor de inzet, want zonder draak, geen Michaëlsfeest.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant