Schaersvoorde gestart met 'THINK op school'

Algemeen

AALTEN/DINXPERLO/WINTERSWIJK - De gemeenteN Aalten enWinterswijk en voortgezet onderwijsorganisatie Schaersvoorde werken samen in het preventieve lesaanbod voor brugklasleerlingen. Vanaf dit schooljaar (2020-2021) wordt het project THINK op school – een landelijk erkende en doordachte aanpak – aan alle brugklasleerlingen van de vier locaties van Schaersvoorde aangeboden. Aanleiding is de wens om het preventieve lesaanbod gestructureerder en met hulp van bekende, professionele organisaties vorm te geven. De eerste THINK-lessen hebben plaatsgevonden de afgelopen weken en dit leidt al tot veel enthousiaste reacties bij zowel mentoren, THINK-trainers als leerlingen.

Hoe maak ik vrienden? Moet ik het overal zomaar mee eens zijn? Met wie kan ik mijn problemen bespreken? Met het programma THINK op school willen de gemeenten Aalten en Winterswijk samen met Schaersvoorde inzetten op het ontwikkelen van een kritische blik en het probleemoplossend vermogen van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het hogere doel van THINK op school is om de leerlingen sociaal-emotioneel zelfbewuster en weerbaarder te maken en om bij te dragen aan een veiliger schoolklimaat.

Groot bereik
Zowel wethouder Hans te Lindert als wethouder Elvira Schepers zijn blij met de samenwerking. Wethouder Schepers: “Als gemeenten hebben we contact en afspraken met allerlei professionele organisaties die ieder op hun gebied veel te bieden hebben. Hoe bereiken zij – en daarmee ook wij als gemeenten en belangrijke zorgpartner – de jeugd met al die kennis? Het voortgezet onderwijs is dé plek waar het preventieve lesaanbod gestructureerd aangeboden moet worden. Dat doen we nu met THINK op school.” Wethouder te Lindert vult aan: “Het overgrote deel van onze jeugd volgt onderwijs op Schaersvoorde. Tijdens het congres rondom het 25-jarig bestaan van Schaersvoorde werd in een rondetafelgesprek, waaraan ook Tweede Kamerlid Lisa Westerveld en Aaltens raadslid Alexander van der Graaff deelnamen, heel duidelijk dat er wat moest gebeuren en dat we écht niet langer konden wachten. Mooi dat we dit signaal in gezamenlijkheid hebben weten op te pakken en dat we nu daadwerkelijk gestart zijn!”

THINK-trainers
Binnen het programma THINK wordt er gewerkt met vaste THINK-trainers die samen met de mentoren van klas 1 de lessen voor hun rekening nemen. De THINK-trainers reiken jongeren vaardigheden aan om hen sociaal-emotioneel sterker te maken. Jongeren leren tijdens de lessen hun eigen oplossingen bedenken en keuzes te maken. Ze leren dat zij zelf regie hebben. Hierbij wordt er niet uitgegaan van probleemdenken, maar van normaliseren. THINK op school is gestart als pilot. Na afloop van het eerste schooljaar wordt de samenwerking geëvalueerd.

Wilma van Velden, rector van Schaersvoorde, is erg enthousiast over de THINK methodiek binnen haar school. “Stel in een klas speelt het thema ‘verslaving’. Leerlingen hebben behoefte aan meer informatie en zowel leerlingen als de klassenmentor zijn op zoek naar handvatten hoe dit bespreekbaar te maken of zelfs hoe ze concreet probleemsituaties aan kunnen pakken. Nu is dat vaak een hele zoektocht waar onder andere onze zorgcoördinator een rol in heeft. Welke organisatie heeft de juiste informatie, hoe brengen we die informatie over aan de klas, wie betaalt voor die ondersteuning? Met THINK op school hebben we daar vooraf afspraken over gemaakt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger én we kunnen sneller schakelen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant