Cor Verhaaff bij het bord dat duidelijk aangeeft dat autoverkeer rechtdoor moet. Foto: Clemens Bielen
Cor Verhaaff bij het bord dat duidelijk aangeeft dat autoverkeer rechtdoor moet. Foto: Clemens Bielen

Veel creatieve tips voor spoorwegovergang

WINTERSWIJK - Naar aanleiding van het artikel in de krant van 21 juli over de massale overtreding van het linksaf-slaan-verbod bij de spoorwegovergang over de Misterstraat zijn er veel reacties binnengekomen met creatieve oplossingen.

Buurtbewoner Bert Heijerman ziet in het instellen van éénrichtingsverkeer een slechte ontwikkeling, omdat het verkeer dan via het Steenhouwerspad gaat rijden. “De wijk is daar niet op ingericht en er spelen kinderen op straat.” Heijerman heeft de gemeente voorgesteld om op de gele achtergrond van het bord nog 4 oranje knipperlichten te plaatsen om goed de aandacht te trekken. Een andere goedkope oplossing is, volgens Heijerman, om het oude verbodsbord met rode rand nog extra onder het huidige bord te plaatsen. “Het bord heeft weliswaar geen officiële status meer, maar kwaad kan het toch ook niet.” Heijerman kan zich ook nog herinneren, dat een motoragent naast een automobilist met knipperlicht ging staan om hem er op te wijzen, dat hij niet linksaf mocht slaan. De automobilist in overtreding keek niet in zijn spiegel en sleepte bij het linksaf slaan nog bijna de motoragent mee. Dat leverde hem in ieder geval wél een bekeuring op.

De redactie kreeg ook een foto binnen van het ‘oude’ verbodsbord in Frankrijk. Of het bord nog officieel is, wordt niet vermeld. In Nederland zijn de borden – voor zover bekend – verwijderd. Misschien een uitdaging voor de lezer een recente foto van het bord in Nederland op te sturen. Het is wel bekend, dat er op vele gebouwen in Frankrijk nog ‘Hotel’ of ‘Restaurant’ staat vermeld, terwijl het pand onbewoond is. Het weghalen van borden gebeurt misschien ook wel met de Franse slag! De leukste suggestie kwam van een Duitser, die de situatie ook had meegemaakt: ‘Er bestaan levensgrote afbeeldingen van een politieagent, die bij het bord geplaatst worden om wat meer aandacht te trekken. Bij ons in Oberhausen werkt het, tenminste ... als het niet gestolen wordt!' De brief was in het Nederlands opgesteld en eindigde met: ‘ik ben vanwege mijn schoonmoeder vaak en graag in Winterswijk!’.

Enigszins verlaat, vanwege de vakanties, kwam ook nog een reactie binnen van ProRail. Het bedrijf was als beheerder van de spoorwegovergang om commentaar op de gevaarlijke situatie gevraagd. De reactie luidt als volgt: "Terecht merkt u de onwenselijke situatie ten aanzien van verkeer bij deze overweg in Winterswijk op. Bij ons is weliswaar niet het beeld dat er meldingen vanuit machinisten hierover zijn, maar zover mag het ook niet komen. Bij ons staat deze situatie bekend als een lastige samenloop: winkels trekken autoverkeer van publiek en vrachtwagens van toeleveranciers. De kruising met het spoor ligt te midden van meerdere wegen. Dat maakt dat er omstandigheden ontstaan waarbij wegverkeer kennelijk gemakkelijk in de fout gaat. Deze situaties tussen weg en spoor kunnen bijvoorbeeld ontstaan als er in de omgeving ontwikkelingen plaatsvinden waarbij gevolgen voor verkeer onvoldoende planologisch worden doorgerekend. Daarin is deze situatie in Winterswijk ook niet uniek. Vaak is het moeilijk en kostbaar voor overheden om tot een oplossing of verbetering te komen. Wij hebben hier contact met de gemeente over. Er is redelijk recent ook gekeken naar de verkeersstromen en ligging van winkels. Veel mogelijkheden komen hier niet uit. Ik begrijp dat gemeente wel toezegde als wegbeheerder met handhaving de veiligheid te willen bevorderen, waarmee wegverkeer onder andere aangezet wordt geen overtredingen op de overweg te begaan. We gaan er vooralsnog vanuit dat dat zijn uitwerking mag hebben."

Laatste nieuws
Bij het uittesten van drie navigatieprogramma’s bleek, dat het verbod om linksaf te slaan ook door de programma’s werd genegeerd. Misschien ligt daar een belangrijke oorzaak van de vele overtredingen. Daarmee is direct ook een belangrijke oplossing mogelijk, wanneer een politie- of gemeenteambtenaar zich belast met de taak om de producenten van navigatieprogramma’s aan te schrijven. Het aantal producenten van navigatiekaarten is nog geringer!

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden