Cor Verhaaff bij het bord dat duidelijk aangeeft dat autoverkeer rechtdoor moet. Foto: Clemens Bielen
Cor Verhaaff bij het bord dat duidelijk aangeeft dat autoverkeer rechtdoor moet. Foto: Clemens Bielen

Verkeersbord stelselmatig genegeerd

Algemeen

Gevaarlijke stagnatie bij spoorwegovergang Misterstraat

Door Clemens Bielen

WINTERSWIJK- In de richting van het centrum is linksaf slaan naar de Landbouwstraat na de spoorwegovergang op de Misterstraat verboden. Toch wordt dit verbod met de regelmaat van de klok genegeerd. Cor Verhaaff heeft vanuit zijn woning goed zicht op de verkeerssituatie, die volgens hem tot gevaarlijke situaties kan leiden, doordat auto’s op de spoorbaan worden ingesloten. Daarnaast wordt een goede doorstroming van het verkeer ernstig belemmerd op de zaterdagen. Verhaaff schreef brieven naar de politie en naar de gemeente om zowel de handhaving als de verkeerssituatie aan de kaak te stellen. Verder dan automatische beantwoording van de gemeente kwam het niet. Een gecompliceerd probleem.

Met: ‘Kijk daar gaat er weer een’, wordt het gesprek voortdurend begeleid. Een betere getuige dan Cor Verhaaff kan iemand zich niet wensen: vanuit zijn balkon ziet hij alles gebeuren. “In zeker de helft van de gevallen zijn het auto’s met Duits kenteken en ik ga ervan uit dat het geen bewuste overtredingen zijn van onze oosterburen. De ‘Aldi’ en ‘Nettorama’ zijn het reisdoel. Door het vele tegemoetkomende verkeer is linksaf slaan een kwestie van veel geduld, waardoor het achteropkomende verkeer stagneert, met als gevolg dat het regelmatig voorkomt, dat er auto’s opgesloten op de spoorwegovergang staan. Gelukkig rijden de treinen op dat punt nooit hard. Ik heb op een zaterdag eens geturfd hoe vaak er linksaf geslagen werd tussen 10.00 en 11.00 uur, en ik kwam uit op 34 verkeersovertredingen! Het verkeer vanuit de Landbouwstraat dat linksaf de Misterstraat op wil rijden, wordt ook nog eens gehinderd door de verkeersovertreder, waardoor op de Landbouwstraat ook een onnodige file ontstaat, en het is al zo’n onoverzichtelijk punt.”

Het verkeersbord
Veel ouderen onder ons kennen het bord ‘verboden linksaf te slaan’. Volgens Frank Massop van de gelijknamige verkeersschool, werd dit bord alleen in Nederland gebruikt en niet in de ons omliggende landen. Om die reden is men ook in Nederland overgegaan op het bord ‘verplichte rijrichting’. Aan jongere weggebruikers is dit bord bekend, maar ook onze oosterburen, jong en oud, moeten dus vertrouwd zijn met dit bord. Toch komt ook Massop tot dezelfde constatering, dat er sprake is van massale overtreding.

Handhaving
Verhaaff: “Ik heb de politie een brandbrief gestuurd op 20 mei, maar tot nu toe geen enkele reactie mogen ontvangen, ook geen mailbevestiging. In de brief wijst hij op de gevaarlijke situatie en doet de suggestie om wat vaker op die plek te gaan posten en ook daadwerkelijk te bekeuren.“Jammer dat het kennelijk voor de automobilist niet duidelijk is, maar als het om bewust negeren van de regels gaat vind ik het ergerlijk. Vooral als ik zie dat er tijdens het uitdelen van een bekeuring achter de rug van de andere agent vijf andere overtreders ongestoord door kunnen rijden.”

Volgens de woordvoerder van de politie voor Winterswijk heeft de gevaarlijke situatie de aandacht en wordt er ook regelmatig bekeurd zonder onderscheid te maken op basis van het kenteken. De brief van Verhaaff over de situatie heeft hem niet bereikt. De vraag doet zich voor of handhaving (lees bekeuren) hier de oplossing biedt. Voor de plaatselijke bevolking zal dit werken, maar voor de ‘onwetenden’ levert het niets op. Het probleem lijkt te liggen bij de verkeerssituatie.

Onoverzichtelijk
Bij de gemeente is men zich er van bewust dat er een oplossing moet komen. De ambtenaar: “We hebben al diverse aanpassingen gedaan, wat betreft de plaatsing van borden. Het bord zelf hebben we al een opvallende gele achtergrond gegeven, maar het probleem ligt vooral bij de aandacht die de automobilist voor de spoorwegovergang heeft. Het bord nog veel meer naar voren halen kan niet vanwege de zijwegen vlak vóór de spoorbaan, en na de spoorbaan is het eigenlijk al bijna te laat. Er is overleg geweest met de politie en ook ProRail heeft ons gewezen op de gevaarlijke situatie die kan ontstaan. Onbekendheid met het verkeersbord speelt misschien ook een rol, maar het oude verkeersbord ‘links afslaan verboden’ is geen officieel bord meer.”

Eénrichtingsverkeer
Één van de opties die volgens de ambtenaar wordt bekeken is het inrichten van de Landbouwstraat als éénrichtingsverkeer. Dat zou betekenen dat er meer verkeersdruk komt te staan op de andere kleine straten die daar niet op ingericht zijn. Een enquête daarover onder de buurtbewoners maakte de gemeente ook niet veel wijzer, want de uitkomst was fiftyfifty wat betreft het invoeren van éénrichtingsverkeer.

Doorgetrokken streep en middenbermverhoging
Ook op de rustige maandagmorgen zijn de overtredingen schering en inslag, er wordt soms geclaxonneerd, maar de automobilisten in overtreding, blijven onverstoorbaar met hun knipperlichtje staan. Misschien zou een doorgetrokken streep of een verhoogde middenberm helpen? Volgens de gemeenteambtenaar kan dat niet omdat de vrachtwagens vanuit de Landbouwstraat daar hinder van ondervinden. Verhaaff: “Met een wat lagere verhoging heeft de vrachtwagen daar geen last van.” Duidelijk is, dat er naar een creatieve oplossing moet worden gezocht, die iets buiten de gangbare paden ligt. Vrachtwagens hebben de Landbouwstraat nodig om bij de supermarkt weg te kunnen rijden. Cor Verhaaff denkt graag mee. Inmiddels is er iemand van de gemeente samen met Verhaaff de situatie gaan bekijken. Dat er iets veranderen moet is alle partijen wel duidelijk. De gemeenteambtenaar: “Als er geen andere mogelijkheden meer zijn, zal het toch wel uitdraaien op éénrichtingsverkeer na het zomerreces.”


Auto's slaan af waar dat niet mag. Foto: Clemens Bielen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant