'Jenni, Minie, en Jan Derk Heesen (vlnr) kijken toe hoe hun (klein)dochter met haar zoon het mozaïek van Ger Heesen onthult.  foto Lineke Voltman
'Jenni, Minie, en Jan Derk Heesen (vlnr) kijken toe hoe hun (klein)dochter met haar zoon het mozaïek van Ger Heesen onthult. foto Lineke Voltman

Mozaïek Ger Heesen met dieplader bevestigd aan muur Museumfabriek

WINTERSWIJK - Het grote mozaïek dat Ger Heesen (1924-2011) in de jaren zestig van de vorige eeuw maakte voor het voormalige AZC in Barlo is terug in Winterswijk. Dinsdag 16 juni werd het geplaatst aan een muur van de Museumfabriek aan de Laan van Hilbelink.

Door Lineke Voltman

Naast schilderijen en tekeningen maakte Heesen zo’n dertig mozaïeken die door het hele land verspreid hingen. Een aantal daarvan zijn door de jaren heen verdwenen maar er zijn er ook nog ettelijke bewaard gebleven, zoals die van het AZC. Hans van Lith, voorzitter van Vereniging het Museum vertelt hoe men aan het mozaïek is gekomen. “De gemeente Aalten benaderde de erven van het echtpaar Ger en Riek Heesen, toen bekend werd dat het AZC gesloopt zou worden, met de vraag of ze belangstelling hadden voor het mozaïek. De familie was van mening dat het in het museum thuis hoorde. De aannemer zorgde ervoor dat het kunstwerk, dat 1200 kilo weegt en 2 bij 3 meter groot is, uit de binnenmuur van het AZC werd gezaagd en voorzien van een bekisting op een dieplader naar de Museumfabriek werd gebracht.”
Het vervoer en de bevestiging van het mozaïek aan de muur was een enorme klus die met behulp van een speciale kraan van Klein Poelhuis Constructies uiteindelijk lukte. Veel belangstellenden keken vol spanning toe, waaronder de voltallige familie Heesen die met vier generaties aanwezig was en na de plaatsing het mozaïek onthulde.

Goede herinneringen aan de kunstenaar
Neef Jan Derk Heesen, die samen met zijn vrouw Jenni, de nalatenschap van Ger beheert, had een goede band met de kunstenaar. “Ik ging vaak bij hem op bezoek en mocht dan tekenen en kleuren in zijn atelier, dat heeft er mede toe geleid dat ik ook kunstenaar ben geworden. Het zit dus duidelijk in de genen. Ik kan me verschillende mozaïeken nog goed herinneren. Ger maakte het ontwerp, eerst op papier en later in het groot op de muur. Riek hield zich voornamelijk bezig met het uitzoeken van de materialen als stukken vuursteen, tegels, aardewerk, scherven, schelpen, Bentheimer zandsteen en ijzeroer uit de Baumberge.

Zonder meer unieke werken
"Ik ben blij dat dit mozaïek behouden is gebleven. Enkele jaren geleden heb ik me nog ingezet om de twee mozaïeken in de Prins Willem Alexanderschool in Winterswijk van de sloop te redden, maar dat is helaas niet gelukt omdat er te weinig tijd was om sponsoring te vinden. Dat dit mozaïek hier nu hangt doet me veel. Een leuk detail is dat ze in Aalten in eerste instantie dachten dat het een mozaïek was van kunstenaar Joop Kruip. Zijn weduwe ontkende dat en gaf aan dat het door Ger gemaakt was.”

Volgens Jan Derk heeft Heesen in de jaren zestig zo’n dertigtal mozaïeken gemaakt. Zoals gezegd is een aantal daarvan verdwenen door sloop of met panelen bedekt. “Mijn oom maakte de mozaïeken altijd in opdracht, er moest tenslotte ook geld verdiend worden. Veel openbare gebouwen en scholen hebben zijn mozaïeken aangekocht. Bij de bouw van scholen gold de 1% regeling, dat hield in dat 1% van de bouwsom besteed kon worden aan kunst.”

Nieuwe ingang Museumfabriek
Het mozaïek is geplaatst aan de buitenmuur van de Museumfabriek bij de toekomstige ingang aan de Zonnebrink. Van Lith zegt hierover: “Het is gebleken dat veel bezoekers moeite hebben om de Museumfabriek te vinden. Daarom gaan we een nieuwe ingang creëren. Hier staan inmiddels het kanon van Harm Westerdiep, een oude kar en een set prachtige grensstenen, zodat bezoekers meteen in een museale omgeving komen.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden