Wat kost een voice over?

In veel Europese landen, waaronder ook Nederland, is het niet vanzelfsprekend dat voice-over tarieven altijd transparant worden gedeeld. Terwijl het inhuren van een voice-over steeds vaker wordt gedaan. Tijd dus om de vraag wat een voice-over kost eens te beantwoorden.

Net zoals bij modellenbureaus en artiestenbureaus, heb je ook bij stemmenbureaus dure en voordeligere agentschappen. VoiceCowboys zit qua tarieven aan de goedkopere kant, wat daarom een goed uitgangspunt is om de algemene tarieven te bepalen voor het inspreken van een bedrijfsfilm of voicemail.

Voice over tarieven: De kosten

Een goede Nederlandse voice-over kost bij VoiceCowboys tussen de €129 euro voor voicemail berichten en €189 euro voor een bedrijfsfilm of online promotievideo. Uiteraard speelt ook mee hoeveel woorden je laat inspreken, maar 200 woorden zijn in deze standaardtarieven inbegrepen. De tarieven voice over voor een radio of tv-commercial inspreken liggen rond de €500 euro.

Wat bepaalt het tarief van een voice-over?

De voice-overs van het eerdergenoemde stemmenbureau beschikken thuis over een professionele voice-over studio. Hierdoor is een externe geluidsstudio inhuren niet meer van toepassing, en dit scheelt je al snel een uurtarief van €500 minder op je factuur.

Ook is een hele bekende stem (van ‘oudgediende’ onder de voice-overs) vaak wat hoger met zijn voice-over tarief. Dit omdat hij enerzijds zijn exclusiviteit wil bewaken, en anderzijds een grotere klantengroep bediend waardoor de noodzaak van lagere tarieven minder is.

Tot slot is het uitzendbereik een belangrijke factor. Een tv-commercial tijdens een voetbalwedstrijd heeft uiteraard een grotere doelgroep dan een bedrijfsfilm die enkel wordt vertoont op een MKB-website. Een adverteerder die veel tv-zendtijd kan inkopen heeft uiteraard ook een veel groter budget dan een MKB-bedrijf. Een A-stem neemt zulke factoren vaak mee in zijn offerte.

Klinken ‘goedkope’ stemmen ook goedkoop?

Bij deze vraag komt een beetje vakkennis om de hoek kijken. Een A-stem klinkt natuurlijk sowieso goed, daarom is ‘ie ook een A-stem geworden. In de categorie goedkope voice-overs zijn minder goede voice-overs te vinden, maar ook de A-stemmen van volgend jaar. Die laatste categorie is uiteraard de groep stemmen die je voor je commercial of bedrijfsfilm wilt inzetten, en waar Stemmenbureau VoiceCowboys zich dan ook in heeft gespecialiseerd.

Dit artikel wordt u aangeboden door VoiceCowboys. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden