Afbeelding

CoroNA: Wij gaan weer naar school!

Algemeen

WINTERSWIJK – Het is geen sinecure: eerst zes weken les krijgen van papa of mama en dan weer naar school. Leraren die stappen zetten in online lesgeven, maar het persoonlijke contact missen. Ouders die, naast hun werk of de stress door het gebrek eraan, ook didactisch aan de slag moesten. Maar nu dan weer de schoolbanken in met die kinderen! Maar hoe? Een rondgang langs enkele lokale scholen schept vertrouwen in de aanpak.

Door Leander Grooten

De Rijksoverheid heeft bepaalt dat per 11 mei het basisonderwijs voor 50% open kan. Onderzoek wijst uit dat kinderen nauwelijks besmet raken en zij dragen ook nauwelijks bij aan de verspreiding van het virus. Leraren houden anderhalve meter afstand, ook ten opzichte van de kinderen. Ouders komen niet op school. Dit zal wennen zijn voor menigeen.

Parttime school
De landelijke oproep om kinderen zoveel mogelijk hele dagen naar school te laten gaan, is ook in Winterswijk gehoord. De Julianaschool omschrijft het als volgt in hun brief aan de ouders: “De leerlingen gaan vanaf 11 mei voor de helft van de tijd naar school en de andere helft van de tijd volgen ze thuisonderwijs. Daarbij kiezen we ervoor om de kinderen hele dagen (om de andere dag) naar school te laten gaan. We hebben hiervoor een rooster opgesteld en zijn er vanuit gegaan dat kinderen uit één gezin op dezelfde dag naar school gaan.”De Korenburg betreft speciaal onderwijs en hun leerlingen gaan alle dagen weer naar school. Elke school heeft (uiteraard) passende maatregelen genomen op het gebied van hygiëne (doekjes, ontsmettingsmiddelen, etcetera).

Geen achterstand
De gedachte dat zes weken geen regulier onderwijs leidt tot verschillen per leerling is logisch. Dit wordt niet gezien als probleem. “Scholen hebben ongetwijfeld een achterstand in hun lesplanningen opgelopen, maar dat is iets anders,” aldus de visie van het schoolbestuur van De Korenburg, “Leerlingen hebben voldoende nieuwe lessen geleerd. Laat hun over die ervaringen vertellen. Die lessen maakten weliswaar geen onderdeel uit van het curriculum en de schoolplanning, maar voor de verdere ontwikkeling van leerlingen zouden ze wel eens van grotere waarde kunnen zijn dan we ons nu kunnen voorstellen.” Imalda Dragt, directeur CBS De Bataaf voegt hieraan toe: “ Leerkrachten zijn professionals die dagelijks te maken hebben met groepen leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften en ontwikkelingsniveau. Ik ben er totaal niet bang voor dat we deze verschillen niet aankunnen. Dus laten we het kind centraal zetten en kijken wat het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.”

Sociaal emotioneel
Een periode als deze vraagt aandacht voor het welbevinden van leerlingen, zo benadrukken scholen. De Kolibrie omschrijft: “Kinderen moeten zich weer veilig en prettig kunnen voelen in hun klas in deze nieuwe situatie.”
Vrije School De Esch: “Het sociale verkeren, elkaar deels en juf zien en het verwerken van afgelopen tijd.”
Als uitgangspunt benoemt de Emmaschool dat veiligheid voorop staat, de sociaal emotionele ontwikkeling daarna, en dan pas de focus op lezen, spelling en rekenen. Verwerking van de afgelopen periode gebeurt niet alleen door erover te praten, maar ook door te spelen, muziek te maken en beeldend vormgeven.

Getrokken lessen
Zes weken online lesgeven geeft nieuwe inzichten. Het ene kind floreert bij de persoonlijke aandacht thuis, het andere kwijnt weg als gevolg van de situatie. Online huiswerk biedt mogelijkheden, maar ook beperkingen. Betekent dit een wijziging in het onderwijs die aandacht geeft aan de behoeften van individuele kind en toepassing van online middelen? Kan het bestaande systeem zich vernieuwen om hierop in te spelen of moet het volledig op de schop? Imalda Dragt van CBS De Bataaf: “De afgelopen tijd heeft me geleerd dat ver vooruit kijken weinig zin heeft. We hebben een team dat heeft bewezen zich aan te kunnen passen aan de omstandigheden. Hierdoor heb ik het volste vertrouwen dat we een manier gaan vinden er goed mee om te gaan.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant