Links Rob Vreeswijk en rechts Mark Heister, twee van de telefonisten van de boodschappendienst. In het midden Niek Korten, medewerker van de PLUS.  Foto: Han van de Laar
Links Rob Vreeswijk en rechts Mark Heister, twee van de telefonisten van de boodschappendienst. In het midden Niek Korten, medewerker van de PLUS. Foto: Han van de Laar

Boodschappendienst helpt kwetsbaren de coronacrisis door

'Niemand mag worden overgeslagen'

Door Han van de Laar

WINTERSWIJK - Het was een snelle actie. Voorzitter Mark van Dam van de Winterswijkse Uitdaging stuurde een berichtje naar coördinator Harrie Garritsen, waarbij hij aangaf dat mensen in nood geholpen moesten worden met de boodschappen. Harrie: "Niet veel later zaten we met eigenaar Jeroen Bruggers van de PLUS aan tafel. Samen hebben we in no-time een boodschappendienst opgericht. Die voorziet in een belangrijke behoefte."

Bellen met 0543-200027
De opzet is als volgt: degenen die zelf niet in staat zijn boodschappen te doen en over onvoldoende digitale vaardigheden beschikken, kunnen zes dagen per week tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 15.00 en 17.00 uur bellen met 0543-200027. De telefoon wordt opgenomen door één van de vrijwilligers van de Winterswijkse Uitdaging. Deze voert de bestelling in. De volgende dag brengen chauffeurs, eveneens vrijwilligers van de Uitdaging, de boodschappen thuis. Dat kan van alles zijn, van aanbiedingen, verse groenten tot diepvriesproducten. Via een bonnetjessysteem weten de chauffeurs welke dozen er mee moeten. Jeroen: "Ik heb op dit moment drie 'orderpickers', die alles klaarmaken. Als het nodig is, komen er nog een paar bij." Als de spullen gebracht worden, belt de bezorger aan en doet een paar stappen naar achteren. De bestelde goederen worden door de bewoner zelf naar binnen gehaald.

Praatje
Een van de telefonisten is Rob Vreeswijk. "De gesprekken duren zo tussen de twintig en dertig minuten en gaan over meer dan alleen de boodschappen. Je merkt dat mensen om een praatje verlegen zitten. Ik probeer mij te verplaatsen in de situatie van de persoon die belt en zo goed mogelijk deze van dienst te zijn. Ik heb altijd al iets voor ouderen willen betekenen."

Mark Heister is eveneens vrijwilliger: "Ik vind het ook belangrijk iets te doen voor hulpbehoeftige mensen en tegen het eenzaamheidsvirus. Niemand mag overgeslagen worden!"
Harrie: "Bij de eerste levering zorgen we voor een automatische betaalmachtiging. Die nemen we de keer erop ingevuld weer mee en zo kan er worden betaald. Net als bij gas, water en licht. Het systeem is volkomen betrouwbaar."

Bescherming
Jeroen: "We hebben 175 man personeel in dienst en in beide winkels zijn soms totaal 2.000 bezoekers op één dag. Zaak dus om goed aan de hygiëne te denken en de richtlijnen wat betreft de verspreiding van het coronavirus in acht te nemen. Daarvoor hebben we veel maatregelen getroffen. Iedereen zet zich geweldig in. Onze vakkenvullers zijn er al van 7.00 uur tot 9.30 uur en 's avonds van 19.30 tot 22.00 uur. Dan is het in de winkel het rustigst. Voor de medewerkers zorgen we voor zodanig gespreide pauzes, dat er steeds genoeg afstand is in de kantine. Caissières zitten achter plexiglas. De klanten betalen met de pin, het apparaat wordt steeds ontsmet, evenals de verplichte winkelwagentjes."

Zelf zijn Jeroen en Daphne Bruggers ook continu op de werkvloer te vinden in de Dingstraat of aan de Ravenhorsterweg. "We willen het goede voorbeeld geven en springen bij waar dat nodig is. Het zijn wel lange dagen, maar zolang het nodig is gaan we door." 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden