De cast van het WMT danst vol enthousiasme. Foto: Sanne Wevers
De cast van het WMT danst vol enthousiasme. Foto: Sanne Wevers

Durf en drift: WMT speelt Club Moulin

Algemeen

WINTERSWIJK – Een flamboyant rariteitenkabinet aan mensen passeert het publiek op het weg naar het podium van Theater De Storm tijdens de première van Club Moulin van het Winterswijks Muziek Theater (WMT): drag queens, boa's, decolletés, glitter en glamour. De cast van het amateurgezelschap heeft er zichtbaar zin in.

Door Leander Grooten

Als het publiek plaats neemt in het pluche, is ze bezoeker van een Parijse nachtclub. Werden ze eerst in de foyer meegenomen in de prelude van het verhaal, in de zaal volgt een dertig minuten durende megamix van zang, dans en muziek, met veel jaren '80 hits achter elkaar. De dansen zijn sexy en gewaagd en de kostuums zijn fenomenabel. Een lust voor het oog, zoals dat bij een nachtclub hoort. Helaas was de zang niet altijd zuiver.

Liefde in gevaar
Eindelijk ontvouwt zich het verhaal. Een romantisch aangelegde schrijver (Sten Geerdink) wordt verliefd op de ster van Club Moulin, de courtisane Satine (Frenie Houwers). Zij mag niet verliefd worden, seks is haar werk. Maar ze wordt het toch. Qua acteerwerk zijn zij aan elkaar gewaagd, het zingen gaat Geerdink beter af. De komst van een hertog met geld die de club, en Satine, wil kopen, maakt de liefde onmogelijk. De hertog, een verwend sulletje dat zich ontpopt tot machtswellusteling, wordt prachtig neergezet en blijkt over een mooie stem te beschikken.

Bollywood en Elton John
Voor Christian Grotenbreg is het zijn première als muzikaal leider van het WMT. Hij heeft een goed draaiend orkest in de bak zitten. Alle liederen zijn in het Engels, waardoor het verhaal stopt als er een liedje komt. Bijzondere arrangementen van klassiekers passeren de revue, zoals Roxanne als tango en een op Bollywood geïnspireerde Firestarter van The Prodigy. Of het mooi is, is een kwestie van smaak. Het getuigt wel van creativiteit en vakmanschap.

Dans
Tim Aafjes heeft het er als choreograaf druk mee gehad, maar mag trots zijn op het eindresultaat. Een tango, Indiase hindi-dans en nachtclub dansjes als de cancan: een kunst om te bedenken en om uit te voeren. De kleurrijke jurken en kostuums leken de spelers naadloos te passen en maakten het plaatje helemaal af. Zoals gezegd, een lust voor het oog.
De clou van het stuk is geleend uit een songtekst en wordt in het Engels uitgesproken: "The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return."

Sten Geerdink en Frenie Houwers  Foto: Sanne Wevers

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant