Erik Rave (rechts) en Marco Koenders, eigenaar van de Winterswijkse vestiging van De Welkoop. Foto: Bart Kraan.   
Erik Rave (rechts) en Marco Koenders, eigenaar van de Winterswijkse vestiging van De Welkoop. Foto: Bart Kraan.   

Verkoop van armbandjes ten bate van Agractie

Algemeen

Erik Rave heeft genoeg van negatief imago landbouw

Door Bart Kraan

WINTERSWIJK – Hij heeft er genoeg van dat boeren door een segment van de Nederlandse bevolking worden gezien als milieuvervuilers en vindt het vervelend dat ze met wetten te maken krijgen die ze hinderlijk voor hun bedrijfsvoering vinden. En dus komt Erik Rave in actie. Hij is begonnen met de verkoop van armbandjes, waarvan de opbrengst is bestemd voor Agractie, de stichting achter het massale boerenprotest tegen de stikstofwetgeving op 1 oktober op het Malieveld in Den Haag.

Rave heeft in zijn eigen omgeving gezien hoe hard boeren werken om hun bedrijven rendabel te houden en hoezeer ze bepaalde wetten als lastig ervaren. ''Mijn oom en mijn zwager Johan zijn melkveehouders'', aldus Rave. ''Die zijn heel gepassioneerd met hun werk bezig. Johan zit in het buitengebied van Zutphen in een maatschap met zijn ouders. Dat is een gigantische onderneming, die forse investeringen vergt. Maar ze hebben wel constant te maken met veranderende regelgeving. Wel of niet een melkquota, dan krijgen ze maken met dat gedoe met de fosfaatrechten (die bedoeld zijn om de fosfaatproductie onder een bepaald plafond te krijgen, BK) en nu krijgen ze de zwarte piet in de zogenoemde stikstofcrisis. Boeren moeten zich constant aanpassen met als gevolg dat ze telkens nieuwe of achteraf nutteloze investeringen moeten doen. Maar het ergste is dat er een sfeer ontstaat dat boeren aan de schandpaal worden genageld.'' En dat vindt Rave onterecht. ''Boeren werken hard en efficiënt. Dat ze de schuld krijgen van allerlei milieuproblemen, is niet terecht. Het wordt zo langzamerhand boertje pesten en daar baal ik van.''
Rave koos ervoor om iets te gaan doen voor Agractie naar aanleiding van de actie op 1 oktober, waarbij boeren uit het hele land massaal per tractor naar Den Haag reisden om te protesteren tegen de maatregelen van het kabinet om de stikstofuitstoot te reduceren. Maatregelen waarvan de boeren vinden dat die hen te veel beperken in hun bedrijfsvoering. Hij stuurde een mailtje naar de stichting, die zich inzet voor onder meer een beter imago voor de landbouw en werkbare regels voor boeren. ''Ik heb in dat mailtje aangegeven dat ik actie wil voeren middels de verkoop van armbandjes. Daarop kreeg ik een berichtje van Matthijs Lubbertsen, de secretaris van Agractie. Hij stond er positief tegenover. Toen heb ik mijn actie concreet met hem afgestemd en hem een berekening gestuurd met de verwachte opbrengst.''
Die bedraagt 2675 euro. Rave heeft 2500 armbandjes ingekocht die 2 euro 50 per stuk kosten. Van dat bedrag gaan nog kosten voor onder meer de productie af, zodat Agractie per bandje een euro en zeven cent ontvangt. De koper kan kiezen uit twee maten en vijf kleuren, ieder bandje bevat de tekst: #trots op de boer. Als de situatie erom vraagt, kan Rave moeiteloos aan meer armbandjes komen. ''Ik kan gemakkelijk schakelen met de producent. Binnen vijf werkdagen heb ik nieuwe binnen als dat nodig mocht zijn.''
De opbrengst van de verkoop van de armbandjes gaat Agractie gebruiken voor nieuwe protestacties, zo heeft Rave van Mathijs Lubbertsen begrepen. ''Die kunnen zowel klein als groot van opzet zijn'', aldus Rave. ''Het protest van 1 oktober was heel groot. Er moesten op heel korte termijn voorzieningen worden geregeld. Zo moesten er beveiligers, toiletten, podia, licht- en geluidsapparatuur, medisch personeel en eten en drinken komen. En de website van Agractie moest de lucht in.''
Agractie gebruikt de opbrengst van de verkoop van de armbanden en andere acties en de bijdragen van sponsors, waaronder grote bedrijven in de agrarische sector, niet om de eigen mensen te betalen, zo heeft Lubbertsen Rave verzekerd. ''Dat geld gaat in ieder geval niet naar de mensen van de stichting Agractie. Niemand wordt betaald of krijgt vergoedingen in natura.''
Hoe lang de verkoop van de armbandjes duurt, is niet bekend. ''Ik denk tot zolang de boeren hebben gekregen wat ze willen.''
De armbandjes zijn verkrijgbaar bij vestigingen van de Welkoop in onder meer Winterswijk, Lichtenvoorde, Aalten en Varsseveld en de Achterhoekse Winkel van Rave. ''Maar het is de bedoeling dat deze actie over heel Nederland wordt uitgerold.''

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant