Elke Spartan is anders. Foto: Joop Veurman
Elke Spartan is anders. Foto: Joop Veurman

Rijders en techneuten genieten tijdens 'Spartaans weekend'

Algemeen

WINTERSWIJK - In Winterswijk zijn Rianne en Joop Veurman regelmatig te zien in hun Spartan. Maar afgelopen weekend trokken maar liefst 16 van deze bijzondere auto's veel bekijks in Winterswijk. De leden van de Dutch Spartan Owners Club, zoals de vereniging officieel heet, waren te gast in Winterswijk. Joop en Rianne organiseerden het clubweekend van de 'Spartanclub', zoals de leden de club zelf noemen. Zij lieten hun gasten genieten van de omgeving, in een tourrit door de buurtschappen. Ook kregen de gasten een rondleiding bij Transit Oost en bezochten ze het Energiepark in Ratum.

Door Verona Westera

"Een Spartaans weekend noemen we het altijd maar", lacht Rianne. "Want Spartaans is het soms wel. Weet je hoe koud de vrouwen van de bouwers het wel niet hebben in de auto als de kap open is", grapt de sympathieke Winterswijkse. Samen met haar man regelde ze het hele clubweekend. De club komt meestal in het voor- en najaar bij elkaar. Nu dus weer in Winterswijk. Ook in 2010 kwam de vereniging naar de Achterhoek voor een weekend, met 'mede-Spartanen'.

Joop zette zijn Spartan eigenhandig in elkaar. Zo'n 2400 uur heeft hij gesleuteld aan de bijzondere auto die in 1992 af was. "Maar ik heb dan ook echt alles zelf gedaan", vertelt hij met gepaste trots. De Spartan is een typisch Engelse Kitkar. Voor wie denk dat de auto in een kant en klaar bouwpakket uit de fabriek komt, slaat de plank volledig mis. "Nee, niet echt!", vertelt Joop. "Er kwam een aanhanger met daarop een chassis en een paar losse onderdelen. Maar eigenlijk bestaat de auto verder uit allerlei onderdelen van verschillende auto's. Allemaal bij elkaar gezocht en pas gemaakt. Er is dus niets standaard aan deze auto en alle Spartans zijn dan ook verschillend", legt Joop uit. De Spartanfabriek hield in 1998 op te bestaan. Dus onderdelen die bij het chassis zouden kunnen passen zijn niet meer te bestellen. "Zelf maken", was voor Joop de oplossing voor missende onderdelen. Met de fotoboeken erbij kan Joop uren praten over de bouw van de prachtig auto. Hij somt klakkeloos de onderdelen, typenummers en serienummers van de onderdelen op die hij verwerkte in de bolide. "Dat is voor hem ook de hobby en de uitdaging", lacht Rianne. "Hij is echt een techneut. Dat is aan mij niet besteed. Geef mij een naaimachine en ik kan van alles maken, maar zo'n auto..."Toch is ook Rianne verknocht aan de Spartan en geniet ze van de vele ritten die ze samen maken: "Nergens slaap je zo lekker als tijdens een ritje met de Spartan", lacht ze.

Voor Rianne en Joop was het niet eenvoudig om de auto ook daadwerkelijk de weg op te krijgen. "Omdat het geen standaard auto is, werd onze Spartan meerdere keren gekeurd. Telkens moesten er onderdelen weer af, en kon heter weer terug opgezet. Ik had alles volgens de regeltjes in orde", wist Joop. Het heeft heel wat telefoontjes, keuringen en vooral stress gekost om de Spartan de staat op te krijgen. "Alle bouwers lopen tegen dit soort problemen aan", vertelt Joop. Maar de auto wordt nu volop gebruikt. "Het is een gebruiksvoorwerp. ", vinden Joop en Rianne, dus hij staat niet op de oprit te glimmen. "Alleen als er zout op de weg komt in de winter, dan gaat de Spartan de garage in. Aluminium en staal, dat gaat niet goed met dat zout".

Tijdens het afgelopen weekend kon Joop zijn hart ophalen, samen met de andere bouwers en rijders van Spartans. "Die mannen kunnen maar doorgaan over de techniek, de serienummers en alles wat met die auto's te maken heeft", weet Rianne uit ervaring. "De leden zijn Het mooie van deze club is dat ook de vrouwen het prima met elkaar kunnen vinden. En dat maakt dat het eigenlijk ook een vriendenclub is geworden."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant