Wethouder Tineke Zomer is vaardig met de schaar. Foto: Clemens Bielen
Wethouder Tineke Zomer is vaardig met de schaar. Foto: Clemens Bielen (Foto: )

Wethouder Tineke Zomer opent project duurzaamheid 'Skills'

WINTERSWIJK- Technieklokaal 'Skills' is een project om kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool kennis te laten maken met techniek. Dit jaar staat het thema duurzaamheid centraal. Technieklokaal 'Skills' is een initiatief onder andere van de gemeente om het 'zorgenkindje techniek' extra aandacht te geven. Wethouder Tineke Zomer mocht op woensdag 15 september de officiële opening verrichten. Zij knipte het lint door onder begeleiding van woorden, maar ook met vaardige hand. Want daar gaat het om volgens Zomer. "Gouden handen moeten meer gewaardeerd worden."

Door onze verslaggever

Dit jaar nemen alle basisscholen van Winterswijk en de buurtschappen deel aan het project. Zeshonderd leerlingen gaan weer gebruik maken van 'Skills'. Tien lessen van twee uur, waarin de leerlingen vertrouwd worden gemaakt met hout, metaal, kunststof en de vaardigheden, die nodig zijn om deze materialen te verwerken. De doelstelling is om met deze kennismaking meer leerlingen te laten doorstromen naar het techniek-onderwijs en vervolgens naar het bedrijfsleven dat schreeuwt om personeel.

Theorie niet genoeg
Huub Jans-Beken is coördinator van het project: "Het was een lange weg, de projecten die hier staan zijn tot stand gekomen en bedacht door de onmisbare vrijwilligers, die met hun jarenlange praktijkervaring uit het bedrijfsleven zich inzetten om het stokje door te geven. Theoretisch onderwijs in de techniek behoeft aanvulling met ervaring in de praktijk." Ook een bak-les maakt onderdeel uit van het programma.

Rondleiding door 'Energie'
Tineke Zomer laat zich met belangstelling rondleiden door de verschillende opstellingen, waar de leerlingen verschillende technische opdrachten uitvoeren die te maken hebben met duurzaamheid. Verschillende typen lampen worden getest op afgifte van warmte, lichtopbrengst en verbruik van stroom. Alles wordt keurig genoteerd en iedereen doet mee.

Het modelhuis biedt mogelijkheden om het effect van isolatie te meten. Verwisselbare ramen en isolatiemateriaal, maar ook het effect van een openstaande deur wordt gemeten met verrassend resultaat. Daar gaan de ouders nog plezier aan beleven. Zomer: "Mooie praktijkvoorbeelden."
Jans-Beken: "Omgekeerd wijzen de kinderen hun ouders er op, dat de gloeilampen niet meer in de 21e eeuw horen."
Aardappels, die energie opwekken, een educatief programma op de PC, een – leuk inzichtelijk gemaakt met behulp van ijsblokjes en waxinelichtje - 'Peltier-element' (een elektrische component, die onder andere stroom opwekt uit een temperatuurverschil) en de aansprekende fiets, die stroom opwekt en lampjes laat branden, completeren het programma.

Leuk maar ook zinvol
Ester Spijkstra, leerkracht van groep 8 van de Daltonschool: "De leerlingen vinden het allemaal leuk, ieder op zijn eigen niveau. Wat ze hier aan gereedschap hebben, dat kunnen we niet op de basisschool. In de musical aan het eind van het jaar zie je het terug bij het bouwen van het decor: "Oh, pak maar even de elektrische boormachine." Ze willen Skills absoluut niet missen.

Gouden handen 'oppoetsen'
Na de officiële opening, waarbij door de wethouder nog extra aandacht werd gegeven aan de onmisbare vrijwilligers, liet Zomer nog een opmerkelijk geluid horen: "Door de term 'lager opgeleiden' worden mensen met gouden handen gediskwalificeerd. Waarom niet de betere term: praktisch opgeleiden. De praktisch opgeleide maakt dingen, ontwikkelt dingen en betekent goud voor de samenleving, die niet zonder technische mensen kan. Ik ben er ook van overtuigd, dat daar een betere beloning tegenover moet staan."

Meer berichten