Van links naar rechts: Gillis Kluitenberg, Inez Lückman en wethouder Wim Aalderink. Voor de etalage van modecentrum Lückman. Foto: Clemens Bielen
Van links naar rechts: Gillis Kluitenberg, Inez Lückman en wethouder Wim Aalderink. Voor de etalage van modecentrum Lückman. Foto: Clemens Bielen

Modecentrum Lückman al 190 jaar een begrip

Algemeen

WINTERSWIJK- Op dinsdag 3 september kwam wethouder Wim Aalderink een bloemetje brengen bij Inez Lückman, die samen met haar partner Gillis Kluitenberg het modehuis Lückman runt. Komend vanaf de Torenstraat is de etalage van Modecentrum Lückman de blikvanger van het winkelcentrum. Deze maand is de etalage wel heel bijzonder, want wegens het 190-jarig bestaan is er nu de mode te vinden van 150 jaar geleden.

Het is in Winterswijk een komen en gaan van shopjes, kledingwinkeltjes en boetiekjes, maar Lückman bestaat al 190 jaar en wil beslist de 200 jaar gaan halen. Het familiebedrijf verdient eigenlijk al heel lang het predicaat 'Koninklijke' (bij 100 jaar), maar dat kan pas worden aangevraagd bij een meervoud van 25 jaar. Nog even wachten dus, maar Inez gaat het over 10 jaar beslist aanvragen.

Eerste vrouw aan het roer
Het was in 1829 dat Johannes Hermanus Lückmann (toen nog met dubbel n) naar Nederland kwam als marskramer. In september 1829 werd het bedrijf ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Eind 1829 telde Nederland (incl. België!) slechts 2,6 miljoen inwoners. Winkels waren er nog niet veel; Johannes Lückmann ging met zijn waren bij de boeren langs. In de winkel waren onder andere garen, handschoenen en mutsen te koop. De ouders van Inez begonnen met de verkoop van confectie. Sinds 2008 staat hun dochter als zevende generatie aan het roer en nog altijd op dezelfde locatie. Broer Giel Lückman en partner Gillis Kluitenberg zijn ook bij het bedrijf betrokken.

Kapjes
De kleding in de etalage heeft Inez in bruikleen van de 'Museumfabriek', en dateert van 1850 en 1900. De kapjes verdienen volgens haar bijzondere aandacht: "Aan de breedte van de kant was de welgesteldheid van de draagster af te lezen."
Inmiddels is het bedrijf meegegaan met de tijd. Inez: "We hebben ook een webshop, via Facebook loopt er de deel-, like- en winactie. Via direct mailing zijn de vaste klanten benaderd om in de grabbelton te graaien, die in de winkel staat opgesteld. Toch blijf ik een voorvechtster van de stenen winkel met persoonlijk contact. De winkels houden het centrum levend."
De geschiedenis van het bedrijf staat op de website breed uitgemeten.


Facebook: modecentrumluckman
www.luckman.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant