Online marketing in de Achterhoek

Algemeen

Wat is inbound marketing en online marketing? Dat is niet een heel eenvoudige vraag om te beantwoorden. Eigenlijk is het een soort van next level in de online marketing. Zodra je ook maar iets doet aan de vindbaarheid van je website ben je bezig met online marketing. Inbound marketing is dan eigenlijk een manier om nog beter gevonden te worden en om kwalitatief verkeer om te zetten in klanten. Best een lastige omschrijving, daarom zullen we dit wat eenvoudiger gaan proberen uit te leggen.

Je kan het ook als een soort journey voor de klant uitleggen. Het is een pad wat wordt afgelegd vanaf bijvoorbeeld de zoekmachine naar de website, naar de pagina en dan vervolgens leidt naar waar je de klant wilt hebben. Dat kan zijn een adviesgesprek, een nieuwsbrief aanmelding, een verkoop of iets anders. Alles wat er vervolgens op de website gebeurt kan je uitleggen als inbound marketing.

Het tegenovergestelde van inbound marketing is outbound marketing. Outbound marketing zijn bijvoorbeeld tv- of radiocommercials. Maar ook print media als advertenties in kranten of tijdschriften. Outbound Marketing is ook iets wat over het algemeen niet uit te zetten is, althans niet door jou te controleren. Inbound marketing is een route die de klant of bezoeker zelf aflegt op jouw website. De bezoekers beslist nou eenmaal zelf of hij/zij zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief. Bij het afspelen van een commercial voorafgaand aan een youtube filmpje heeft de bezoeker deze keuze niet. Ja op een gegeven moment kan je het weer uitzetten of doorklikken, maar in de basis beslist de bezoeker niet of dit filmpje wordt vertoond.

Als je je gaat bezig houden met inbound marketing voor jouw website, dan ga je dus nadenken over de route waarvan jij wilt dat de bezoekers gaat nemen op jouw website. Zo kan je nieuwe klanten die nog onbekend zijn met jouw merk omzetten in geïnteresseerde klanten. Om over dit proces na te denken moet je je goed verplaatsen in je bezoekers en wat de boodschap is die je gaat vertellen. Daarom wordt inbound marketing ook wel de next level in internet marketing genoemd.

Omdat outbound marketing op een gegeven moment ook weer uit staat (dezelfde commercial blijft nou eenmaal niet altijd draaien), heeft het effect van inbound marketing vaak een veel langduriger effect. Klanten zijn via bijvoorbeeld Google of Social Media al binnen gekomen op jouw pagina, nu is het zaak om deze te blijven boeien met juiste informatie. Bijvoorbeeld en blog bericht of een video. Omdat deze pagina's altijd blijven ranken in de zoekmachines heeft dit gewoon een heel lang effect. Outbound marketing is echt korte termijn marketing. Kan ook effectief zijn in sommige gevallen, maar inbound marketing zou samen met online marketing een rode draad door je website moeten blijven.

Omdat het effect van outbound marketing ook steeds verder afneemt (er wordt bijvoorbeeld steeds minder tv gekeken, maar meer naar Netflix), wordt het gebruik van inbound marketing steeds belangrijker. Klanten willen geboeid worden door jouw content. Alleen een call to action button is al lang niet meer voldoende.

Dit artikel wordt u aangeboden door Team Nijhuis. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant