Zondag werd een feestje gevierd tijdens de ingebruikname van de nieuwe ruimte. Foto: Clemens Bielen
Zondag werd een feestje gevierd tijdens de ingebruikname van de nieuwe ruimte. Foto: Clemens Bielen

Nieuwe ruimte voor het Steengroeve Theater

Algemeen

Nieuw jasje voor 'Die Zauberflöte'

WINTERSWIJK - Op zondag 7 april opende burgemeester Bengevoord de nieuwe ruimte voor het Steengroeve Theater in het Morsepoort Bedrijven Center aan de Laan van Hilbelink. Met een ervaren gebaar onthulde de burgervader de plaquette boven de ingang: 'Steengroeve Theater Winterswijk De Werkplaats'. Een repetitieruimte met spiegelwand tevens vergaderruimte, een opslagruimte, een hal voor de decorbouw en een keuken. Op 6, 7, 9 en 10 augustus wordt in de steengroeve na 30 jaar opnieuw de opera 'Die Zauberflöte' van Wolfgang Amadeus Mozart uitgevoerd. De versie van 2019 zal echter sterk verschillen van de eerste uitvoering in de steengroeve in 1989.

Door onze verslaggever

Regisseur Jasper Korving gaat er een echt spektakelstuk van maken. De noten van Mozart blijven intact, de zang ook, maar het script is door Jan Rot vanuit het Duits 'hertaald' - zoals hij het zelf noemt - in het Nederlands. Hij zingt zelf de tekst in, want niet alle klanken passen bij de muziek. Hoge noten kun je niet zingen met i-klanken bijvoorbeeld.

Beroemde aria's
Hoge tonen bevat de opera zeker. De op één na hoogste in opera's zelfs. De Vlaamse schone Nathalie Denyft reikt als 'Koningin van de Nacht' in haar aria naar de hoge f. Nathalie Denyft: "Iedereen in het publiek kent de aria en zit te wachten op die hoge f, en dan moet het gebeuren. Ik heb nog wel wat reserve gelukkig. Dat moet ook wel, want ik zing maar twee aria's en heb dus weinig kans om mij te revancheren voor het geval het mis zou gaan."

Tim Aafjes en Gerben Kruisselbrink
De choreografie is in handen van Tim Aafjes, in Winterswijk bekend van Penta Dance. Aafjes: "Uitgangspunt is de Urban Dance, waarvan hiphop een onderdeel uitmaakt. Het is niet gemakkelijk, want bij klassieke muziek is er sprake van volume wisselingen, versnellingen en vertragingen en je kunt je niet vasthouden aan drums, ritmes of baslijnen zoals bij Urban Dance.
De muziek blijft overeind, maar we gaan de bewegingen anders invullen. Ik ervaar het als zeer verrijkend; we hebben nu vier repetities en het loopt goed, soms is het lachen."
De muziek blijft overeind, ook bij arrangeur Gerben Kruisselbrink. Hij voert basgitaar, synthesizer, saxofoon en tokkelende gitaren ten tonele als begeleiding bij de zang.

Linker handje, rechter handje, opera-verstandje
Dat zijn de kwalificaties die Korving geeft aan Wiebke Goëtjes, een operazangeres, die alles heeft gezongen en gezien op het gebied van de opera. Korving trok haar aan om de audities samen met hem te doen en als adviseur voor de zang.
Gevraagd naar het 'risico' van de eigentijdse uitvoering wijst de Amsterdamse lachend naar 'boosdoener' Korving. "De puriteinen zullen een rot avond hebben als ze zich niet open kunnen stellen, maar ik denk dat de meesten de uitdaging wel aan kunnen."
Zo denkt Dirk Willink er ook over. De initiatiefnemer van dit landelijk bekende spektakel verwacht weer vier uitverkochte avonden.
Vrijwilligers zijn nog zeer welkom en kunnen zich opgeven via info@steengroevetheater.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant