Dirk Willink stelt namens de buurt een voor fietsers en wandelaars passeerbaar hek voor in overgang Greversweg. Foto: Bernhard Harfsterkamp
Dirk Willink stelt namens de buurt een voor fietsers en wandelaars passeerbaar hek voor in overgang Greversweg. Foto: Bernhard Harfsterkamp

Spoorwegovergang Greversweg niet afsluiten voor fietsers en wandelaars

Algemeen

Commissie eens met voorstellen andere vier overwegen

Door Bernhard Harfsterkamp

WINTERSWIJK – Tijdens de vergadering van de algemene raadscommissie op donderdag 17 januari werd duidelijk dat een meerderheid van de commissieleden de onbewaakte spoorwegovergang in de Greversweg open wil houden voor fietsers, voetgangers en ruiters. Dit gebeurde nadat Dirk Willink, die namens de omwonenden sprak, voorgesteld had een hek met een poort te plaatsen, die door de passanten geopend en dicht gemaakt kan worden, maar niet passeerbaar is voor auto's. Onduidelijk bleef of deze oplossing mogelijk is.

Hek met poort plaatsen
Het college van burgemeester en wethouders heeft voorgesteld om de overgang in de Greversweg helemaal af te sluiten, omdat een tunnel of brug te duur is. Dirk Willink zei dat de buurt daar ook niet om gevraagd heeft. "Wij willen dat voetgangers, fietsers en ruiters kunnen passeren." Daarvoor kan een hek met poort geplaatst worden, zoals ook bij de Bekendelle het geval is. Willink wees er op dat bij ongelukken en bijna-ongelukken op onbewaakte spoorwegovergangen altijd gemotoriseerd verkeer is betrokken. Bij de overgang in de Greversweg is volgens Willink in 130 jaar nog nooit een ongeluk gebeurd. Dat zal zo blijven als er een poort komt en de auto's niet meer kunnen passeren. De meeste commissieleden bleken het met Willink eens. Over de andere overgangen werd weinig meer gezegd.

Commissie eens met hoofdlijn collegevoorstel
Wethouder Wim Aalderink constateerde dat de commissie in ieder geval instemde met de hoofdlijn van het voorstel: het beveiligen van de overgangen in de Hutteweg en de Veldhorstweg en het afsluiten van de overgangen in de Vreehorstweg, Klandermansweg en de Greversweg. Dat betekent dat B en W na het raadsbesluit de procedure in gang zal zetten om deze overwegen aan de openbaarheid te onttrekken. "Voor wat daar precies gaat gebeuren komen aparte verkeersbesluiten. Daarbij kan nog van alles worden besproken." Aalderink drong er op aan om in de raadsvergadering van 31 januari wel een besluit te nemen. "Dan kan Prorail aan de slag met het beveiligen van de twee overgangen."

"Voldongen feit als we instemmen met vervolg?"
De wethouder concludeerde ook dat er "een algemene tendens" is om anders om te gaan met de afsluiting van de Greversweg. Aalderink zegde toe daarover ruimte te willen geven bij het verkeersbesluit dat later genomen wordt. Bij de commissieleden bleef er echter twijfel of dit wel kan. "Worden wij voor een voldongen feit geplaatst als de vervolgprocedure wordt gestart", vroeg Elvira Schepers (PvdA). Petra Borsboom (GroenLinks) wees er op dat in de overeenkomst met Prorail en de provincie Gelderland staat dat er sprake moet zijn van "totale onttrekking aan de openbaarheid" van de overgang. Dan is een hek met poort niet meer mogelijk. Thijs van Ginkel, die had ingesproken namens de werkgroep Klompenpaden en die ook voor gedeeltelijk openhouden van de overgang had gepleit, bevestigde dit. In zijn vorig leven als ambtenaar had hij zich bezig houden met de wegenwet. Zodoende wist hij dat gedeeltelijke onttrekking aan de openbaarheid, zodat alleen auto's niet meer zal kunnen passeren, niet mogelijk is. Wil de gemeenteraad de bewoners van de Greversweg tegemoet komen, dan kan de overgang niet aan de openbaarheid worden onttrokken. Hoe het nu precies verder zal gaan met de overgang in de Greversweg bleef onduidelijk. Het is nu wachten of er voor of tijdens de raadsvergadering wel duidelijkheid komt.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant