Ekaterina en Eva met hun harpen. Foto: Eric Brinkhorst
Ekaterina en Eva met hun harpen. Foto: Eric Brinkhorst Foto: Eric Brinkhorst

Duo Bilitis met twee harpen in Doopsgezind Kerkje

Algemeen

WINTERSWIJK - Duo Bilitis bestaat uit Ekaterina Levental (harp en mezzosopraan) en Eva Tebbe (harp en stem) en heeft sinds 2004 naam gemaakt door boeiende programma’s en intens samenspel. Het duo speelt op zondag 16 december vanaf 16.30 uur in het Doopsgezind Kerkje in Winterswijk. Kaarten zijn te koop voor 13,50 euro, via Theater De Storm. Als er nog kaarten zijn dan men ook aan de deur, voor aanvang van het concert kaarten kopen. Jongeren tot en met 17 jaar betalen 7,50 euro.

Het duo vernoemde zich naar Claude Debussy’s tot de verbeelding sprekende composities ‘Les Chansons de Bilitis’ op teksten van Pierre Louys. Bilitis is bekend geworden door de gelijknamige soft-focusfilm van David Hamilton uit 1977, maar het verhaal speelt oorspronkelijk in het oude Griekenland.

De harpistes Eva Tebbe en Ekaterina Levental delen een muzikale mentaliteit: graag zoeken ze het avontuur buiten de gebaande paden. De dubbelrol van Ekaterina Levental geeft dit duo een unieke positie binnen het kamermuziekaanbod in binnen- en buitenland. Het duo trad met veel succes op tijdens een groot aantal buitenlandse festivals en in Nederland in het Concertgebouw en tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam, op het Internationaal kamermuziekfestival Schiermonnikoog, in het Muziekgebouw aan ‘t IJ, De Doelen te Rotterdam, Vredenburg Utrecht en nu in het Doopsgezind kerkje in Winterswijk.

Het repertoire van Duo Bilitis bestaat voornamelijk uit zelf gearrangeerd 20ste-eeuws repertoire met een speciale focus op Frans impressionisme en Russische muziek. Contemporaine Nederlandse componisten schreven nieuwe werken voor het duo. Met het strijkersensemble Camerata Antonio Lucio onder leiding van violiste Emmy Verhey speelden zij de Nederlandse premières van de dubbelharpconcerten van Maciej Malecki en Jean Francaix (2005). Duo Bilitis is winnaar van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere en was finalist van de International Jewish Music Competition 2010. Ook muziektheater heeft hun speciale aandacht. In 2013 ging het eerste eigen muziektheaterstuk ’Un ballet realiste’ over Jean Cocteau in première, geproduceerd door De Bijloke in Gent (België), met de Nederlandse première tijdens de Rotterdamse Operadagen (2014). Deelname aan muziektheaterproducties van Huba de Graaff (2015-2016) en productiekern voor hedendaags muziektheater De Diamantfabriek (2015-2016) volgden. De derde CD ‘Bilitis’ is dit jaar uitgebracht: een programma rond Claude Debussy.

In het Doopsgezind Kerkje treden Ekaterina en Eva op met composities van Claude Debussy, Peter Tsjaikovsky en Michael Glinka het programma Ballade Slave. Debussy, een vriend van Louys, bezocht Rusland op uitnodiging van de Russische gravin Nadezjda von Meck om in dienst te treden als haar huispianist, begeleider en leraar voor de kinderen. Zij was de mecenas van Tsjaikovsky. In haar opdracht schreef Debussy een quatre-mains-transcriptie van de drie dansen uit Tsjaikovsky’s Zwanenmeer. Dit was zijn eerste publicatie. De vocale werken van Tsjaikovsky en Glinka in dit programma zullen zomaar geklonken kunnen hebben als de familie zich rond de piano schaarde tijdens koude winteravonden. Debussy’s bewondering voor de Russische muziek klinkt door in de Ballade Slave (1890) waar dit programma mee opent. Een latere compositie is de Danse Sacrée et Danse Profane voor harp en strijkorkest schreef hij in opdracht van de instrumentenbouwer Pleyel om de chromatische harp en haar virtuositeit te etaleren. De eerste dans ademt een gewijde sfeer en loopt over in het tweede deel ‘Danse Profane’, een subtiele sensuele dans.

Er is gelegenheid om de musici te ontmoeten na het concert onder het genot van een drankje.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant