Chantal Hulst en Burgemeester Bengevoord gebruiken hun mobiel voor een selfie voor op social media. Foto: Leander Grooten
Chantal Hulst en Burgemeester Bengevoord gebruiken hun mobiel voor een selfie voor op social media. Foto: Leander Grooten

Online burgemeester wil connecten

WINTERSWIJK – Burgemeester Bengevoord maakt actief gebruik van social media. Waarom doet hij dat en wat vinden de burgers? Niet iedereen spreekt louter positief, vernam onze redactie. Wil onze burgemeester niet te graag op de foto? En waarom? En komt zijn beeldmerk overeen met de 'echte'  Bengevoord? Achterhoek Nieuws sprak Bengevoord samen met Chantal Hulst, expert op het gebied van social media. Zij weet hoe je een merk in de online wereld sterk neerzet.

Door Leander Grooten

Joris Bengevoord heeft bij aanstelling de opdracht gekregen burger en bestuur te verbinden. Dit doet hij onder andere door op Facebook, Twitter en Instagram te 'zitten'. Een ambtenaar zei hem laatst: "Sinds dat jij hier bent, komen niet alleen reacties via de brievenbus en mail, maar ook via Messenger en comments."

Lintjesknippen, handen schudden
Bengevoord vindt dat hij al deels is geslaagd in zijn missie. Op zijn Facebook-account zijn vele foto's te vinden waarin hij openingen verzorgt en jubilarissen de handen schudt. Niet de meest inhoudelijke onderdelen van zijn takenpakket. "Contact hebben met burgers is mijn taak," werpt hij tegen. Het laatste jaar toont hij meer inhoudelijke onderwerpen online. "Het zou onnatuurlijk zijn dat alleen maar te doen. Eerst kennismaken, daarna de inhoud." Bengevoord staat achter zijn online handelswijze. "Ik laat zien waar ik mee bezig ben. Dan weer contact met burgers, dan een politieke agenda. Beide is voor mij belangrijk."

Ambtsketting
Met een volle agenda als die van burgemeester en de neiging te delen met burgers, dringt zich de vraag op wat je wel en niet plaatst. "Toen ik nog in de partijpolitiek zat, plaatste ik andere dingen, mijn belang was anders. Nu ben ik er voor alle Winterswijkers, ik sta boven de partijpolitiek en heb als doel Winterswijk en de Achterhoek te promoten. Je zult mij niet scherpe meningen zien plaatsen, dat past niet in mijn functie." Het gaat hem niet om hemzelf, maar om het dorp. "Daarom kies ik er bewust voor vaker mijn ambtsketting te dragen dan mijn voorganger. Als ik in het openbaar ben, wil ik het imago van burgemeester uitstralen."

Persoonlijke band
Toch roept het vragen op. Op Facebook word je immers 'vriend'  van iemand. Dat impliceert een persoonlijke band. Joris Bengevoord gebruikt de laagdrempeligheid van social media om contact te maken met burgers, vanuit zijn burgemeesterschap. "Burgers sturen mij persoonlijk berichtjes, ik reageer daar op zonder overleg met mijn afdeling Communicatie, gewoon, van mens tot mens. "Toen iemand mij via Facebook stelselmatig met een hulpvraag belde, kon ik vanuit mijn positie meteen hulpdiensten inschakelen. Zonder dat persoonlijke contact was  dat niet gebeurd."  

Maximaal aantal vrienden
Het Facebook-profiel van Bengevoord telt bijna 5000 vrienden, het maximum van een 'persoonsprofiel'. Chantal Hulst is online marketeer voor een landelijk opererend accountantskantoor en vraagt zich af waarom. "Je stelt je op als het merk van burgemeester, maar hebt een profiel als ' Joris Bengevoord'. Als merk, organisatie of bedrijf, kun je dan beter een 'pagina' maken." De burgemeester: "Ik wil als persoon benaderbaar zijn, niet als merk."
"Met het maximum van Facebook, bereik je nog geen 20% van de bevolking, dat druist in tegen je doel," werpt Hulst tegen.

Bengevoord staat open voor dit argument. "Ik ga daar nog eens goed over nadenken, maar authenticiteit staat voor mij ook hoog in het vaandel."

Vijf pijlers
De 'posts'' van Bengevoord in oktober tellend, heeft hij dertig maal iets geplaatst op Facebook. Van het bemachtigen van de burgemeestersstoel tot een uitnodiging van begrotingsbesprekingen, van controle op fietslichten tot een foto van een drukke Wooldstraat. 
Chantal Hulst, professioneel online marketeer: "In mijn trainingen leg ik uit dat je als 'social influencer' vijf  pijlers moet kiezen waarover je schrijft: bijvoorbeeld een passie, je werk, iets persoonlijks. Bij meer wordt het diffuus wat je boodschap is. Bij Joris Bengevoord zie ik dat hij daar consequent in is."

Haat
De keerzijde van een publiek figuur zijn, is de openlijke kritiek op de persoon. Kritiek die onze redactie bereikte, betrof dat de echte Bengevoord minder hartelijk is dan de lachende op social media. Is dit een verkeerde verwachting van de burger? Of de verkeerde uitstraling? Zelf weet hij het niet. Hulst, die geen Winterswijkse is: "Ik verbaas me over de kritiek. Joris is in het echt vlotter dan wat ik op Facebook zag. Daar vond ik hem zelfs wat suffig."

Bengevoord: "Het is moeilijk het goed te doen. Zo gaf ik met wethouder Saris in de hete zomer ijsjes weg aan ouderen in verzorgingshuizen. Waarom we geen aandacht schonken aan gehandicapten, luidde de kritiek."

Beslissingen die mensen raken, zoals handhaving op vuurwerk en alcohol onder jongeren, leiden tot meningsvorming, soms tot haatmails. "Dat is inherent aan mijn positie, ik moet soms impopulaire beslissingen nemen. Dat  glijdt snel van me af."

Chantal Hulst: "Dat gebeurt ook bij BN-ers. En jij bent een BW-er, een Bekende Winterswijker!"

Leuk werk is ook werk
Aandacht verdelen tussen bestuur, menselijk contact en de Joris als geboren Winterswijker zijn, is geen sinecure. Het kan verwarren. "Neem Volksfeest. Dat zijn superleuke dagen om te werken, maar het blijft mijn werk: handhaving, veiligheid, menselijk contact, en ook feest vieren met mijn vrienden. Het is inspannend om die dagen voortdurend in de belangstelling te staan, maar wel een leuke job."

Bengevoord voegt toe: "Ik wilde erg graag dit interview doen, want ik baal van de kritiek. Als er mensen zijn die zich tekort gedaan voelen, dan nodig ik ze uit contact met mij te leggen."

Eikeltjespyama
Op de tafel van zijn werkkantoor prijkt een fotoboek over president Obama. "Hij laat zich fotograferen zoals hij als mens is. Gewoon een man die aan het werk is. Hij is daarin mijn voorbeeld."

Op landelijk politiek niveau zijn online uitlatingen onderwerp van discussie, zoals bij Thierry Baudet en VVD-er Klaas Dijkhof. Ook het filmpje met Jesse Klaver in pyjama baarde opzien. "Ik durf te beweren dat die eikeltjespyama van tevoren bedacht was," aldus Bengevoord die Klaver als partijcollega kent," ik zou zoiets echt nooit doen."

Eigenwijs en authentiek
Joris Bengevoord heeft een eigen stijl en een eigenwijze houding als het om social media gaat. "Ik heb geen training daarin gehad, ik kies mijn eigen woorden." De afdeling Communicatie van de Gemeente Winterswijk kijkt wel eens met argusogen naar wat hij daarin doet. "Toen we mijn agenda doornamen, zagen ze dit interview staan. Ze vroegen of ze daar niet bij moesten zijn, maar dat heb ik afgehouden. Ik heb duidelijke meningen daarover en het gaat over mij persoonlijk."  Nogmaals herhaalt hij de uitnodiging in contact te treden bij kritiek. "Echt, ik baal daar oprecht van."

Meer berichten