Piet Titulaer(Jeroen Peters) en Juf Rianne Krosenbrink, Sophie Boeyink, Zoë Wieskamp met ventilatorpet op zonne-energie. Foto: PR
Piet Titulaer(Jeroen Peters) en Juf Rianne Krosenbrink, Sophie Boeyink, Zoë Wieskamp met ventilatorpet op zonne-energie. Foto: PR

Professor Piet Titulaer onderzoekt duurzaamheid bij OBS 'De Kolibrie'

Algemeen

WINTERSWIJK- Het gebouw van de OBS 'De Kolibrie' staat er inmiddels al drie jaar. Allerlei snufjes om energie te besparen zijn in het gebouw ingebracht, maar tot nu toe is daarover op school nog niet gesproken. Voor Jeroen Peters, leerkracht van groep 6 was dit mede de aanleiding om een duurzaamheidsproject op te zetten. Vóór de vakantie had hij alle groepen – in de persoon van professor Piet Titulaer - uitgelegd wat er zoal bij duurzaamheid komt kijken en hij gaf de opdracht om daarmee aan de slag te gaan. Op maandag 19 februari ging hij alle klassen af om te kijken welke invulling de leerlingen aan de opdracht hadden gegeven.

Door onze verslaggever

De kinderen moesten niet alleen zelf de inhoud van hun duurzaamheidsproject bepalen, maar ook in de uitvoering waren ze vrij. Dus ditmaal niet de gebruikelijke klassikale sturing vanuit de leerkracht, afhankelijk natuurlijk van het leeftijdsniveau van de leerlingen. Voor veel leerlingen was het even wennen en misschien voor sommige leerkrachten ook. Peters maakt een vergelijking met de zwemles: "Je kunt de leerlingen niet zomaar in het diepe gooien, maar – aan de haak – kun je ze wel zelfstandig laten zwemmen."

Opnieuw uitvinden
Het hoge bezoek van professor Piet Titulaer – voor deze gelegenheid opnieuw clichématig voorzien van een 'Einstein-kapsel', 'denkrimpels', 'borrelglaasjes' en een laboratoriumjas – wordt door de groepen verschillend ontvangen. Voor sommige groepen is hij een intermezzo tijdens de les, in andere groepen wachten gezichten vol spanning, verwachting en trots hem op. De kinderen staan te popelen om hun prestaties te laten zien. Prestaties niet alleen op de inhoud, maar ook op het gebied van de presentatie.
En die prestaties waren er! Van hoog tot laag. Aan inventiviteit geen gebrek. Zonder het te beseffen werd het principe van de regenton opnieuw bedacht met water-opvangbekertjes tussen de plantjes. Een dopje met gaatjes op de kraan zorgde voor een equivalent van de waterbesparende douchekop. Minder lang douchen was ook een terugkerend thema. Daarvoor was bedacht om een liedje te laten spelen tijdens het douchen. Einde van het liedje, einde van de douche: de 'douchetimer'. En wat kun je zelf doen? De kraan dicht tijdens het tandenpoetsen bijvoorbeeld.

Gemeentelijk beleid
Er waren ook tips voor de burgemeester: de pomp op de markt leidt tot waterverspilling en …. de school kan niet aan afvalscheiding doen. Of het bellen hierover heeft geholpen moeten we nog even afwachten. Ook creativiteit in de techniek. Zelfgebouwde windmolens, afvalcontainers en zelfs mini-waterzuiveringsinstallaties. Het was wel even spannend of het vieze water boven in de fles, er aan de onderkant als schoon water uitkwam tijdens het bezoek van Piet Titulaer. "Hij doet het". werd er enthousiast geroepen toen het water door de stenen, het zand en andere attributen, in het opvangflesje sijpelde. Er gingen groepen op 'excursie' naar de glasbak, maar ook naar een park met zonnepanelen in Ratum. En zo gaf elke groep zijn eigen invulling aan het project.

Moderne middelen en termen
Ook de watermeter van de school werd aan een onderzoek onderworpen, waaruit weer conclusies werden getrokken, inclusief aanbevelingen. Want naast tellen, turven, rekenen en meten, werden er ook mogelijke oplossingen gegeven voor de verschillende problemen. Wat betreft de presentatievorm was er een ruime vrijheid. Een gedegen samenvatting al of niet ondersteund door zelfgemaakte 'infographics' (of met een ander mooi Nederlands woord: posters), korte filmpjes, of gewoon een verhaaltje.

Evaluatie
Jeroen Peters kijkt voorlopig tevreden terug op de uitwerking van het thema 'duurzaamheid'. De evaluatie met de leerkrachten moet nog plaatsvinden, want voor hen zitten er vooral didactische aspecten aan het project, die bespreking behoeven. Klassikaal onderwijs of meer in de richting van het onderzoekende leren, leerzaam was het in ieder geval. Op de vraag of de leerlingen nu ook zelf hun gedrag gingen veranderen kwam over het algemeen een bevestigend antwoord. Maar dat zal de tijd leren.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant