Martijn Schenk. Foto: PR
Martijn Schenk. Foto: PR

Uitvaartverzorger Martijn Schenk geschrokken na ophef

Algemeen

WINTERSWIJK - Een onbesuisde actie van een automobilist, de schrik en verontwaardiging zorgde er voor dat Martijn Schenk, uitvaartverzorger bij Monuta in Winterswijk, afgelopen woensdag een open brief op de facebookpagina van het uitvaartbedrijf plaatste. Het ging om het bericht waarin Schenk iedereen opriep om respect te betonen voor een rouwstoet. "Op weg naar een uitvaart zorgde een medeweggebruiker voor weggedrag dat mij, en vooral ook andere betrokkenen bij deze uitvaart, enorm deed schrikken. Daarmee was het in mijn ogen een smet op het geheel. Een smet die had kunnen worden voorkomen door geduld en medeleven met mensen die hun overleden dierbare naar de laatste rustplaats brengen."

"Na de uitvaart besprak ik het voorval met een collega en besloot ik mijn gevoel hierover op facebook te zetten. Nadat ik het voorval had beschreven en ik op 'verzenden' had geklikt, ben ik verder gegaan met mijn werkzaamheden. 's Avonds zag ik dat het bericht al een aantal keren was gedeeld en dat de eerste reacties binnenkwamen", aldus Schenk.

Het bericht werd enorm gedeeld en honderden mensen, vanuit het hele land, mengden zich in de discussie. Er was niet alleen maar begrip voor het bericht op facebook. Naast veel steunbetuigingen, reageerden er ook mensen met het vermoeden dat één en ander een marketingcampagne van Monuta zou zijn. Schenk: "Dat is absoluut niet mijn insteek geweest. Het ging mij er om dat het verkeersgedrag van een buitenstaander invloed had op de wijze waarop familie en vrienden afscheid konden nemen van hun dierbare." Het bericht kreeg inmiddels landelijke aandacht.

Desgevraagd geeft Schenk tegenover deze krant aan dat de enige reden waarom het bericht op facebook werd geplaatst, het creëren van bewustwording was. Door het voorval op een goede manier te beschrijven en de nadruk vooral te leggen op de gevoelens van de nabestaanden, wist hij toch een snaar te raken. Verschillende media wilden ook in contact komen met de bewuste nabestaanden.

"Geen moment heb ik getwijfeld om dit bij de nabestaanden na te vragen. Het gaat niet om hen. Het gaat niet om mij. Het is de beschrijving van een gebeurtenis zoals deze helaas door heel het land, al dan niet sporadisch, kan gebeuren. De familie heeft mij niet gevraagd het verhaal op facebook te plaatsen. Dat was mijn eigen initiatief", aldus Schenk.

Er is een beeld ontstaan alsof het dikwijls fout gaat met rouwstoeten. Dat is de reden dat Schenk contact zocht met Achterhoek Nieuws. "Met uitvaartcentra in Doetinchem, Ulft en Winterswijk, komen wij in een groot gedeelte van de Achterhoek. Overal gaat het vrijwel altijd goed. Sterker nog, in de Achterhoek weet men nog hoe het hoort: respect voor de rouwstoet, die men laat voorgaan en die men, door zelf te stoppen, steun en respect betuigt. Wellicht dat juist daarom de schrik nu zo groot was. Enerzijds ben ik enorm geschrokken van wat ik teweeg heb gebracht. De kracht van de sociale media werd me heel duidelijk. Wel vind ik het teleurstellend dat de media vervolgens mijn woorden gaan vervangen door hun eigen woorden. Daardoor werd uit sensatiedrang het gebeuren groter en groter. Daarom heb ik besloten nog één keer mijn verhaal te doen. En dan bij de krant die Winterswijk leest. Want Winterswijk moet weten dat dit een uitzondering was. Dat Winterswijk, en ook de regio, écht nog wel weet hoe het hoort", aldus Martijn Schenk.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant