Tom Schippers legt uit hoe hij zijn compositie uitgevoerd wil hebben. Foto: Bart Kraan
Tom Schippers legt uit hoe hij zijn compositie uitgevoerd wil hebben. Foto: Bart Kraan

AFO bereidt Magisch Mondriaan voor

Algemeen

Musici maken kennis met te spelen werken

Door Bart Kraan

WINTERSWIJK - Het orkest is geformeerd, hoewel het nog wel mensen kan gebruiken. En de speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde werken zijn klaar, zij het net op tijd. Dus het Achterhoeks Fanfare Orkest (AFO) kan aan de bak om zich voor te bereiden op de twee concerten waaraan het meewerkt. Dit ter gelegenheid van het tachtigjarig bestaan van de Winterswijkse muziekvereniging Eendracht, dat daarvoor het projectorkest heeft opgericht.

De eerste repetities werden afgelopen zaterdag en zondag gehouden in De Klephoorn, het onderkomen van Eendracht. En de eerste dag was gelijk een pittige. Want de musici waren van 9.30 uur, toen de inloop begon, tot 21.30 uur, het tijdstip dat de eerste drankjes werden genuttigd, onder de pannen. De initiatiefnemers hadden voor zo'n lange dag gekozen om de musici zondagmorgen de gelegenheid te geven iets aan vaderdag te doen. Er stonden repetities met het hele orkest op het programma, evenals groepsrepetities onder leiding van dirigent Gerd Wensink en Nyncke de Vries, studente op het conservatorium van Zwolle. Maar het was niet louter muziek dat de klok sloeg. 's Middags bezochten de musici in groepen Villa Mondriaan, want 'haar' concerten speelt het AFO onder het motto 'Magisch Mondriaan', de componisten van de te spelen werken hebben zich ook laten inspireren door werken van Mondriaan. Dit omdat het idee voor het AFO in Winterswijk is ontstaan en Winterswijk een sterke band met de bekende schilder Pieter Mondriaan heeft, terwijl in de optiek van de initiatiefnemers het werk van Mondriaan een mooi aanknopingspunt voor jonge componisten is. "Die bezoeken aan Villa Mondriaan breken mooi de dag'', aldus Henri Lammers, een van de vier leden van Eendracht die het initiatief namen tot de oprichting van het AFO en een van de muzikanten van dat orkest. "En tijdens die bezoeken konden de musici mooi elkaar wat beter leren kennen.''

Uiteraard werd de inwendige mens niet vergeten, ook mede dankzij de musici zelf. "We hebben zaterdag om kwart voor zes een American diner gehouden, waarvoor de musici zelf wat hadden meegebracht'', aldus Lammers.

De overige repetities staan voor respectievelijk tweede en vierde weekeinde van septembeer op het programma. "Op zaterdag 11 en zondag 12 september zitten we in het gebouw van De Eendracht in Aalten en op zaterdag 24 en zondag 25 repeteren we bij Union in Zelhem. Want we zijn een Achterhoeks orkest en repeteren ook op andere plekken in de streek. De concerten zijn op weer andere plekken'', vertelt Lammers die met het laatste deel van zijn opmerking verwijst naar het Hanzefestival dat op zaterdag 8 oktober wordt gehouden in de Hanzehal in Zutphen en het concert in de HFRSTWND-reeks dat zaterdag 22 oktober in de DRU-fabriek in Ulft wordt gehouden. "Het gaat daarbij om dubbelconcerten. In dit geval verlenen Eendracht en het AFO medewerking.''

Tijdens de repetities van afgelopen weekeinde kwamen 35 musici in actie daar waar het AFO eigenlijk vijftig mensen telt. "Maar een aantal kon niet, dit weekeinde missen we met name slagwerk en hoorns'', aldus Lammers, volgens wie het AFO op het beoogde aantal musici zit. Maar het AFO kan in bepaalde groepen nog wel mensen gebruiken. "We zitten nu op elf bugels, daar kunnen er gerust nog wat bij. En we kunnen nog wel een bariton en een es cornet gebruiken. Geïnteresseerden kunnen zich nog opgeven via onze site www.achterhoeksfanfareorkest.nl.''

Tijdens de repetities van afgelopen weekeinde maakten de musici pas kennis met de werken die ze gaan spelen. Want de componisten, studenten van de conservatoria in Zwolle, Enschede en Amsterdam, waren pas vlak voor de deadline klaar met hun werk. "Het eerste werk, dat van Tom Schippers, was vorige weekeinde (weekeinde van 11 en 12 juni, BK) klaar, het laatste afgelopen dinsdag of woensdag.''

En dus maakten de musici pas afgelopen weekeinde kennis met de speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde werken die ze op de zaterdagen 8 en 22 oktober ten gehore gaan brengen. Dat zijn Chrysanthemum van Max Christensen, student van het conservatorium in Enschede, Sketch in Red, Blue en Pencil van Tom Schippers (conservatorium Amsterdam) en Stilleven met Gemberpot 2. Dat laatste werk bestaat uit vier verschillende composities van studenten van het conservatorium in Zwolle: Stil leven met gemberpot (Casper Leerink), Gemberieke (Marieke Sytema), Stilleven met gemberpot II (Xander Slikker) en Compositie met verticalen, horizontalen en diagonalen (Jan-Peter de Jager). Het AFO speelt een werk van Christensen omdat hij op 'zijn' conservatorium tijdens een daarvoor uitgeschreven wedstrijd als enige overbleef. "De overige twee kandidaten vonden de opdracht te moeilijk of hadden geen tijd'', aldus Lammers, die Chrysanthemum als filmmuziek omschrijft. "Het werk bevat vele akkoordwisselingen, heel anders dan traditionele fanfaremuziek. Op het conservatorium in Enschede werken ze normaal met muziek voor games en internet. Op deze manier wordt wat toegevoegd aan fanfaremuziek.''

Tijdens de repetities van afgelopen weekeinde maakten de musici naast de werken ook kennis met een van de componisten. Want Tom Schippers was afgelopen zondag speciaal vanuit Amsterdam naar Winterswijk gekomen om dirigent Wensink en het AFO te helpen zich zijn compositie eigen te maken. Hij had de vraag van dirigent Wensink om voor Magisch Mondriaan een werk te componeren enthousiast met ja beantwoord, omdat hij zich kan identificeren met de jonge Mondriaan. "Toen hij begon, was hij begin twintig. Ik ook. Hij ging toen op zoek naar zichzelf en daar ben ik nu ook mee bezig. Ik ben bijna afgestudeerd aan het conservatorium in Amsterdam, ken mijn talent, maar ga nu ontdekken welke kant ik op wil'', aldus Schippers die tijdens een bezoek aan Villa Mondriaan kennismaakte met vroege werken van Mondriaan. "Die gaan al richting de abstractie, hoewel het oorspronkelijke lijnenspel wel intact blijft.''

Die abstractie komt ook terug in Sketch in Red, Blue & Pencil, dat is gebaseerd op het schilderij De Rode Boom. ,,Daarbij ga ik terug naar de essentie. Het gaat om een vorm, die twee keer wordt onderbroken door ruime aparte secties. Ik heb aan het concept van abstractie een eigen interpretatie gegeven'', aldus Schippers, die met tevredenheid had geluisterd naar de eerste uitvoering van zijn werk en dat ook aan de musici duidelijk maakte. "Het ging goed. Er zaten wel wat snelle noten in, waarvoor excuses!"

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant