Johan Wilterdink bij het kunstwerk dat zijn dochter Anja heeft gemaakt, en dat de vier scholen symboliseert waarmee hij te maken had in de afgelopen jaren. Foto: Bart Kraan
Johan Wilterdink bij het kunstwerk dat zijn dochter Anja heeft gemaakt, en dat de vier scholen symboliseert waarmee hij te maken had in de afgelopen jaren. Foto: Bart Kraan

Johan Wilterdink directeur SOPOW-scholen in buitengebied

Algemeen

WINTERSWIJK - Johan Wilterdink is aan zijn laatste weken als directeur van basisschool De Kolibrie bezig. Want hij wordt per 15 februari directeur van de scholen Miste/Corle, Woold, Kotten en 't Waliën, die evenals De Kolibrie vallen onder de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Winterswijk (SOPOW). Hij neemt de dagelijkse leiding op zich en gaat nauw samenwerken met Reinout Smilde (nu nog directeur Miste/Corle), die met ingang van volgend schooljaar op zeker twee, en misschien wel drie, scholen als directeur onderwijs-innovatie van de SOPOW het zogeheten unit-onderwijs gestalte gaat geven.

Door Bart Kraan

Wilterdink heeft afgelopen donderdag de leerlingen van zijn huidige school op de hoogte gebracht van zijn naderend vertrek. Dat maakte de nodige indruk, sommige leerlingen konden hun tranen niet of nauwelijks bedwingen toen hij vertelde dat hij weggaat. "Er zit een knulletje in groep drie, die niet zo gemakkelijk is en het mij af en toe behoorlijk lastig heeft gemaakt. Hij huilde niet, maar zijn ogen stonden vol tranen toen ik zei dat ik vertrek. Andere kinderen huilden wel tranen met tuiten'', aldus Wilterdink, die naar aanleiding van zijn naderend afscheid ook een aantal tekeningen heeft gekregen.

Wilterdink gaat op de vier SOPOW-scholen in het buitengebied aan de slag naar aanleiding van het teruglopende aantal leerlingen op de scholen Miste/Corle, Kotten en Woold en de daarmee gepaard gaande dreiging van sluiting. "Miste/Corle en Kotten hebben moeite om het onderwijsaanbod in stand te houden en het aantal leerlingen loopt terug. Daarom moest er nagedacht worden over de krimp op de scholen Miste/Corle, Kotten en Woold. Op 't Waliën valt het wat dat betreft nog wel mee, dat is ook geen echte buurtschapsschool, want op die school zitten zestig leerlingen uit de bebouwde kom van Winterswijk.''

Antwoord van de SOPOW op de problemen was het in het leven roepen van een werkgroep, die naast Wilterdink bestond uit Reinout Smilde, Conny Grevers (nu nog directeur Kotten, met ingang van 15 februari werkzaam op De Schakel), Jan de Mooij (voorheen directeur Woold, nu van De Stegeman) en Roy Schipper (nu directeur van De Schakel, straks Bargerpaske). De werkgroep dacht aanvankelijk aan sluiting van de scholen Miste/Corle en Kotten. "De leerlingen zouden dan naar Woold of een school in Winterswijk moeten'', aldus Wilterdink. Maar de werkgroep vindt het belangrijk dat de leerlingen in hun eigen omgeving naar school kunnen gaan en koos voor een andere oplossing die in de optiek van de nieuwe directeur voor de vier scholen goedkoper zou zijn en dezelfde onderwijskwaliteit zou bieden: het unit-onderwijs waarvoor Smilde dus verantwoordelijk wordt.

"We werken nu met jaarklassen, de groepen 1 tot en met acht, die op de scholen in combiklassen zitten'', vertelt Wilterdink. "We willen straks de leerlingen in twee units delen: kinderen van vier tot en met acht jaar en van acht tot en met twaalf. Die units worden dan begeleid door een leerkracht en een onderwijsassistent, waarbij de leerkracht voor de instructie zorgt en de onderwijsassistent voor de begeleiding en het nakijken. Dat is goedkoper, want een onderwijsassistent kost niet zo veel als een leerkracht.''

Ook onderwijskundig zijn er volgens Wilterdink de nodige voordelen. "Omdat de units bestaan uit leerlingen van diverse leeftijden, kunnen ze veel van elkaar leren. En kinderen vergelijken zichzelf niet met klasgenoten van dezelfde leeftijd, maar vergelijken zich met zichzelf. Het doel van een kind is beter te zijn dan de dag daarvoor. Ze houden ook portfolio's bij, op die manier worden ze eigenaar van hun eigen ontwikkeling.''

Geheel nieuw is het unit-onderwijs overigens niet voor de SOPOW. Want Smilde heeft op zijn huidige school, van waaruit hij zijn nieuwe werkzaamheden gaat verrichten, al een aantal aspecten van het unit-onderwijs ingevoerd. "We investeren al flink in onderwijs-innovatie'', aldus Wilterdink. De schoolinspectie heeft al kennis genomen van de iets gewijzigde aanpak op de basisschool Miste/Corle. "Die mensen waren laaiend enthousiast.''

Smilde gaat op zijn huidige school verder met in het invoeren van unit-onderwijs, volgend schooljaar gaat hij ook aan de slag in Kotten. "Die scholen moeten wel'', aldus Wilterdink. "Voor wat Woold betreft, heb ik zo veel vertrouwen in het nieuwe systeem dat ik er zeker van ben dat zij uit zichzelf snel overgaan op unit-onderwijs. 't Waliën kent geen financiële en onderwijskundige redenen voor het invoeren van unit-onderwijs. Maar daar hebben ze zelf er de noodzaak al van ingezien. Die school werkt van groep vijf tot en met acht voor wat betreft taal en rekenen al met qua leeftijd gemengde groepen en de resultaten zijn zeer hoopvol.''

Wilterdink gaat zijn nieuwe uitdaging aan in de wetenschap dat hij al veertien veelbewogen jaren achter de rug heeft. Want hij maakte de fusie van de Kohnstammschool en De Ribes tot De Kolibrie, de fusie van de Kolibrie met De Olm, de start van de AZC-afdeling en de verhuizing naar de multifunctionele accommodatie Pelkpark, die overigens wordt gedeeld met basisschool De Bataaf, mee. Wilterdink heeft het uitstekend naar zijn zin in het nieuwe onderkomen. "Want we hebben hier vloerverwarming, een uitstekende verlichting en een fantastische sportzaal. Sommige mensen hebben me voor gek verklaard dat ik hier weg ga. Maar ik ben supergemotiveerd voor mijn nieuwe functie, ik geloof er echt in. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat over vijf, zes jaar iedere school met unit-onderwijs werkt. En ik heb de sluiting van de Kohnstammschool, De Ribes en De Olm meegemaakt, ik wil niet meer scholen hoeven te sluiten.''

Wilterdink wordt als directeur van De Kolibrie opgevolgd door Jan Knuivers, nu nog directeur van 't Waliën. Zijn komst maakt deel uit van een stoelendans, waarbij dus ook andere directeuren van SOPOW-scholen van locatie veranderen.

"Dat heeft te maken met het vertrek van Marjanne Dirksen (was directeur van De Stegeman, is tot het einde van het schooljaar betrokken bij de ontwikkeling van de SOPOW-Talentenacademie, BK)'', aldus Frans Hemink, hoofd stafbureau van de SOPOW. "En Hans Floor (directeur Bargerpaske, BK) heeft vanwege privé-omstandigheden aangeven niet meer als directeur te willen fungeren. Hij gaat op het bureau aan de slag, onder meer om de ICT te ondersteunen. Ook vinden we het in het algemeen een goede zaak dat directeuren en leerkrachten die acht jaar op een school hebben gewerkt, naar een andere locatie gaan.''

 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant