Gelders gedeputeerde Jan Markink (links) en wethouder Gert-Jan te Gronde trekken het doek van het informatiepaneel bij de Harmienehoeve, waarmee het wandelnetwerk en de digitale wandelroutes van Achterhoek Toerisme officieel in gebruik zijn genomen. Foto: Bart Kraan).
Gelders gedeputeerde Jan Markink (links) en wethouder Gert-Jan te Gronde trekken het doek van het informatiepaneel bij de Harmienehoeve, waarmee het wandelnetwerk en de digitale wandelroutes van Achterhoek Toerisme officieel in gebruik zijn genomen. Foto: Bart Kraan).

Drieduizend kilometer wandelen door de Achterhoek

Algemeen

WINTERSWIJK - Ze moesten ervoor door de knieën, Gelders gedeputeerde Jan Markink en wethouder Gert-Jan te Gronde. Want het doek dat het het informatiepaneel bij de Harmienehoeve bedekte, was aan de onderkant van de poten van het paneel een touwtje vastgemaakt om te voorkomen dat het weg zou waaien.

Door Bart Kraan

Nadat de touwtjes waren verwijderd, konden Markink en Te Gronde het doek wegtrekken en onthulden ze het informatiepaneel. Daarmee werd afgelopen vrijdagmiddag het Wandelnetwerk Achterhoek van Achterhoek Toerisme officieel in gebruik genomen en werden ook de digitale fiets- en wandelroutes gelanceerd. Te Gronde toonde zich vooraf in boerderijrestaurant De Roerdinkhof in de Winterswijkse buurtschap Woold enthousiast. "Het is een mooi idee dat uiteindelijk ook veel moois zal opleveren'', aldus Te Gronde. "Het fietsknooppuntennetwerk is al een succes en het kan niet anders dat het wandelknooppuntennetwerk ook een succes wordt. We hebben al een mooie combinatie van coulissenlandschap en toeristische bedrijven en daar past een systeem van keuzepunten uitstekend bij.''

Het idee om fiets- en wandelroutes te digitaliseren, ontstond anderhalf jaar geleden. "We wilden meer routes met verdieping en beleving, mensen zoeken naar authenticiteit'', zo gaf manager Manuel Hezeman van Achterhoek Toerisme in De Roerdinkhof aan. 'Zijn' organisatie zocht daarvoor contact met Jeroen Drabbe van AbelLife, die in samenwerking met Achterhoek Toerisme dertig cultuurhistorische routes en vijftien wandelroutes digitaliseerde. Die routes zijn via een vouchercode op de smartphone te downloaden. De app van AbelLife gidst de gebruiker langs de route, biedt informatie over de routes en tips over bezienswaardigheden en bevat adressen waar mensen iets kunnen eten en drinken. De vouchercode is te vinden in routeboekjes, die verkrijgbaar is bij VVV's, toeristische informatiepunten en toeristische bedrijven. "Mensen willen toch iets in de hand hebben'', zo verklaarde Hezeman de beslissing om de vouchercode op te nemen in een routeboekje. "Dat routeboekje kan ook cadeau worden gegeven.''

Belangstellenden kunnen kiezen uit onder meer bevrijdingsroutes, die hen kennis laten maken met plekken en personen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld, en routes langs industrieel en middeleeuws erfgoed. Voor gezinnen zijn er kinderroutes, onder meer met voetbalheld Koen Kampioen als onderwerp.

Achterhoek Toerisme en AbelLife bieden ondernemers, stichtingen en verenigingen uit de regio de kans om onder de naam 'Routes in de Achterhoek' te worden opgenomen in de gezamenlijke promotie. Ze hebben daartoe een raamovereenkomst opgesteld, waar belangstellende partijen tegen een vergoeding gebruik van kunnen maken. "Met dat geld kunnen we regio promoten'', aldus Drabbe. "En kunnen we de ondernemers belonen voor wat te zoen. We hopen dat middels de routes geld terugvloeit naar de regio.''

Het nieuwe Wandelnetwerk Achterhoek is in het leven geroepen omdat wandelen een populaire vrijetijdsbesteding is. "Er worden jaarlijks 48 miljoen wandelingen gemaakt, waarbij in totaal 1.8 miljard euro wordt uitgegeven'', aldus Hezeman. "En 55 procent van de Nederlanders wandelt tijdens zijn vakantie. Bovendien draagt wandelen bij aan de gezondheid.''

Het wandelnetwerk bestaat uit drieduizend kilometer aan gemarkeerde wandelroutes, die met elkaar zijn verbonden tot een keuzepuntennetwerk. De helft van de routes bestond al, de andere helft is nieuw. Achterhoek Toerisme heeft niet overwogen om een geheel nieuw netwerk samen te stellen. "Er waren al mooie routes, het zou kapitaalvernietiging zijn om die niet te gebruiken'', zo gaf Hezeman aan. Er zijn 150 startlocaties die zijn voorzien van een informatiepaneel. Dat paneel biedt een overzicht van de wandelmogelijkheden in de omgeving. "Mensen kunnen kant en klare routes of een combinatie van verschillende routes lopen'', aldus Hezeman. "Als ze een combinatie van routes willen lopen, kunnen ze bij een informatiepaneel 'overstappen'.''

De vier regionale wandelkaarten (Noordwest, Noordoost, Zuidwest en Zuidoost) zijn binnenkort verkrijgbaar bij de VVV's, toeristische informatiepunten en het toeristische bedrijfsleven. Ter promotie van het Wandelnetwerk Achterhoek brengt Achterhoek Toerisme brengt vier routebundels met de mooiste wandelingen uit iedere regio uit.

Gelders gedeputeerde Jan Markink juichte vrijdagmiddag de komst van het Wandelnetwerk Achterhoek en de digitale fiets- en wandelroutes toe. "Ze zijn enorm belangrijk voor het toerisme en vormen een impuls voor de economische ontwikkeling, De provincie zet ook in op de economie, die willen we faciliteren'', aldus Markink, die aangaf dat de Achterhoek ook de steun van de provincie Gelderland verdient. "Dit gezien de economie en teruglopend inwonertal.''
Maar Markink vond ook dat de Achterhoek voor zichzelf moet opkomen. "Achterhoekers moeten niet zo bescheiden zijn, maar moeten trots op zichzelf zijn en moeten zichzelf promoten. Zoals volgend jaar als op 8 of 9 mei de Giro d' Italia (Ronde van Italië, BK) door de Achterhoek trekt.''

De gedeputeerde gaf tevens aan dat gewerkt wordt aan de 'digitale bereikbaarheid', oftewel het optimaal kunnen gebruiken van onder meer laptops en smartphones, in de hele Achterhoek. "En dat wordt dan geen halfslachtige oplossing van KPN met haar dertig megabite, we willen honderd megabite.''

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant