Die Abgehängten Ljuba Stile. Foto: PR
Die Abgehängten Ljuba Stile. Foto: PR

Indrukwekkende kunst van twee bijzondere vrouwen te zien tijdens KunstOer

Cultuur

WINTERSWIJK - Met vier mannen en zeven vrouwen schuift het zwaartepunt van de editie 2024 van KunstOer over naar vrouwelijke kunstenaars. Maak kennis met Ljuba en Mariette.

Voor het werk van de Duitse kunstenares Ljuba Stile moet de KunstOer-bezoeker een paar kilometer afleggen, want haar werk wordt tentoongesteld in het bijzondere spieker Kössink. Dit vakwerkhuisje ligt op het erf, eigenlijk de tuin van de indrukwekkende boerderij Kössink, op de grens van de buurtschappen Huppel en Ratum. Het spieker is in de achttiende eeuw gebouwd als opslagplaats voor graan, dat de boerenfamilie op de omringende grond verbouwde. Het heeft ook nog tientallen jaren gediend als woning, de leefbaarheid is met de karakteristieke ramen met kleine ruitjes wel voorstelbaar. Er zit ook nog een schouw in en het bouwwerk telt zelfs nog een extra verdieping en een zolder.

Gesneden
Ljuba Stille toont haar werk in de twee ruimtes op de begane grond. Ze omschrijft haar werk zelf met de Duitse woorden geschnitten en geschnitzt. Dat betekent in beide gevallen gesneden, maar het eerste slaat op het feit dat het met een schaar uit papier gesneden is, wat een tweedimensionaal resultaat oplevert. Het tweede woord zorgt voor driedimensionaal werk: beelden.

Ljuba Stile: ,,Ik heb een serie papiercollages, gemaakt met de schaar. Het zijn ‘Bilder’, ongeveer dertig bij veertig centimeter groot. Ze komen aan de wand te hangen. Het zijn figuren, uit papier gesneden en op elkaar gemonteerd. Het is schilderen met de schaar.” Ze vergelijkt het met de techniek die kinderen op school leren om collages te maken, door bijvoorbeeld illustraties uit tijdschriften te gebruiken om daarmee nieuw beeld te maken. Zelf gebruikt de Duitse kunstenares ook oude tijdschriften om haar beeld op te bouwen. Het gaat haar vooral om het kleurverloop en van de structuur in het oude beeld om een nieuwe figuur te maken.
Het driedimensionale werk bestaat uit reeksen kleine figuren. ,,Het thema is massa en macht, daar werk ik al sinds 2019 aan”, zegt de kunstenares. “Door corona, maar ook de oorlog in Oekraïne en de internationale politiek is dat thema heel actueel. Ik maakt steeds nieuwe figuren, die worden ook steeds weer verkocht.” Het zijn merendeels groepen, maar ze maakt ook individuele figuren. “Bij de groepen gaat het om de massa, de eenlingen zijn de machtigen.” Bij exposities in de Duitse steden Herten en München leverden Ljuba’s ‘Kleine Leute’ (kleine mensen) haar al eens de publieksprijs op.

Ljuba Stille is de enige Duitse kunstenares op KunstOer, maar haar werk was al wel vaker aan deze kant van de grens te zien. ,,Ik ben vaker in Nederland geweest, heb al eens meegedaan aan Huntenkunst in Ulft en mijn werk was ook te zien in Diepenheim.”

Koningin
De textielkunst van Mariette Wolbert is met KunstOer op de best denkbare plek te zien: in een deel van de voormalige textielfabriek aan de Laan van Hilbelink, die nu als Museumfabriek een nieuwe invulling heeft gekregen. De grote tentoonstellingsruimte in het hart van het gebouw wordt ingeruimd voor een overzicht van de ontwerpen uit haar dertigjarige carrière.

De ontwerpster uit Purmerend wordt ook wel de ‘Koningin van het Keukentextiel’ genoemd. Haar ontwerpen werden omgezet in de collecties van textielproducten als Elias (de textielproducent uit Neede) en Bunzlau Castle. Haar ontwerpen zijn ook in het Rijksmuseum in Amsterdam terechtgekomen. Ze verwerkt vaak typisch Nederlandse elementen in haar ontwerpen, zoals tulpen voor het Rijksmuseum.
In de vitrines van de Museumfabriek is haar werk voor Elias te zien, waar ze dertig jaar geleden mee is begonnen. Zij heeft die samenwerking met textielproducenten altijd gekoesterd. “De kracht van de producten zit in de samenwerking tussen de ontwerper en het bedrijf. Je zoekt niet alleen naar succes, maar je weet wel steeds beter wat aanslaat en wat niet. Ik ben ook wel eens te vroeg met een ontwerp geweest, dan merk je dat het een paar jaar later wel kan. Op die manier heb ik wel classics gemaakt, ontwerpen die twintig jaar of lang er in de collectie zaten.”

Ontwerpen is toegepaste kunst: Wolberts ontwerp wordt door de producent mechanisch vermenigvuldigd. Dat doet ze ook als ondernemer, ze heeft een eigen collectie, die in Portugal wordt gemaakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor haar jubileumdoek Koraal, gebaseerd op de sprookjesachtige onderwaterwereld van de diertjes die door kalk af te scheiden grote kolonies in de vorm van riffen bouwen.

De textielkunst uit de eigen collectie van Mariette Wolbert is tijdens KunstOer ook in de Museumfabriek te koop. Kijk op www.kunstoer.nl voor meer informatie. KunstOer 2024 is op zaterdag 18, zondag 19 en maandag 20 mei (het pinksterweekeinde).

Mariette Wolbert. Foto: Dik Nicolai

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant