Tim ten Dolle in zijn auto, nu zonder motor. Achter hem Bob Stemerdink, die zich bezighoudt met binnenhalen van sponsoren. Foto: Bart Kraan
Tim ten Dolle in zijn auto, nu zonder motor. Achter hem Bob Stemerdink, die zich bezighoudt met binnenhalen van sponsoren. Foto: Bart Kraan

Tim ten Dolle hoopt straks verschoond te blijven van technische problemen

Algemeen

Autocrosser begint zaterdag 26 mei aan seizoen

Door Bart Kraan

KOTTEN – Autocrosser Tim ten Dolle beleeft spannende tijden. Niet vanwege de resultaten en de stand op de ranglijst, het seizoen moet namelijk nog beginnen. Maar zijn nieuwe motor is kapot. En de vraag is, met de eerste NK-wedstrijd op zaterdag 26 mei in het verschiet, wanneer hij hem terugkrijgt.

"Afgelopen winter heb ik een nieuwe motor gekregen, maar die is op de testbank kapot gegaan'', vertelt Ten Dolle. "Hij is nu bij motorbouwer Mike Callaghan, die is ermee bezig. Maar Mike heeft het in de aanloop naar het seizoen hartstikke druk. Als die motor klaar is, gaat hij weer op de testbank. Maar ik hoop dat ik voor de eerste NK-wedstrijd nog wat tekstkilometers kan rijden. Want het is een heel verschil of je een motor op een testbank test waar hij stil hangt of dat je hem probeert in een rijdende en schommelende auto. Het wordt kort dag.''
Maar Ten Dolle houdt zich vast de eerste wedstrijd van het seizoen 2015. "Toen kreeg ik de motor pas op de vrijdag voor de eerste wedstrijd terug. Die wedstrijd won ik meteen om daarna ook het nationale kampioenschap te pakken.''

Als Ten Dolle zijn nieuwe motor krijgt, hoopt hij vurig dat die verder heel blijft. Want de Kottenaar heeft absoluut geen zin meer om met mechanische problemen geconfronteerd te worden zoals de afgelopen twee seizoenen het geval was. Want in het seizoen na het kampioensjaar blies Ten Dolle de motor op. "De cylinderkop ging kapot. Kwam omdat die op 150 pk berekend was terwijl wij er 500 pk uithaalden.'' De monteurs Sander Roerdink en Dennis Verhoeven pasten daarop de cylinderkop aan. "Maar de originele kop is niet te vervangen, het hele seizoen zijn we met de motor aan het klungelen geweest'', aldus Ten Dolle.

En afgelopen seizoen kregen Ten Dolle en zijn monteurs te maken met oliedrukproblemen, waardoor de Kottense autocrosser bijna geen wedstrijd kon uitrijden. Maar de auto kon hel wel, getuige het uitstekende resultaat in de laatste NK-wedstrijd van dat seizoen. "Uitgerekend de laatste NK-wedstrijd haalde ik als vijftiende de finale en eindigde ik als vierde. Toen kon ik wel snelheid ontwikkelen, de motor en de wagen waren toen goed'', aldus Ten Dolle, die dat jaar met een nieuwe frame reed. "Het oude was op en de veiligheidsregels waren aangescherpt'', vertelt de Kottenaar. Roerdink: "We zijn aan de slag gegaan met de hoofdbeugels, die moeten de coureur bescherming bieden.''

Dit seizoen moest de nieuwe motor de mechanische problemen van de afgelopen seizoenen doen vergeten, maar de realiteit is dat Ten Dolle nu nog zonder motor zit en het nog maar de vraag is wanneer hij dat ding terugkrijgt. Vandaar Ten Dolle niet al te hoog van de toren blaast daar waar het gaat om de doelstellingen en verwachtingen voor aanstaand seizoen. "De verwachtingen zijn bescheiden'', aldus de Kottenaar. "Maar ik ga de wedstrijden niet in met de Olympische gedachte dat meedoen belangrijker is dan winnen. Ik ga er wel degelijk voor. Als de motor goed is en blijft, kan ik meedoen om het kampioenschap. Ja, ik hoop echt dat de motor heel blijft. Motorische problemen zijn heel frustrerend en bevorderen de motivatie absoluut niet.''

fotobijschrift: Tim ten Dolle in zijn auto, die nu zonder motor is. Achter hem Bob Stemerdink, die zich namens de Kottense autocrosser bezighoudt met het binnenhalen van sponsoren (foto: Bart Kraan).

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant