Taaldorp in Villa Mondriaan. Foto: Sabrina Damen-Heesen
Taaldorp in Villa Mondriaan. Foto: Sabrina Damen-Heesen

Mondriaan Talen(t): een uniek taaldorp in Villa Mondriaan

Algemeen

WINTERSWIJK - Dinsdag 20 en woensdag 21 februari was het 's middags drukker dan gebruikelijk in Villa Mondriaan. Ook werd er alleen Duits, Frans en Engels gesproken. Voor twee dagen was het museum het domein van leerlingen van het Gerrit Komrij College die daar hun spreekvaardigheid in de door hen in hun pakket gekozen vreemde taal oefenden.

Door Sander Damen

Villa Mondriaan was die dagen een zogenaamd taaldorp. "Het taaldorp maakt onderdeel uit van de doorlopende leerlijn 'Mondriaan, reis naar abstractie' die we als Gerrit Komrij College hebben ontwikkeld", vertelt cultuurcoördinator Sabrina Damen-Heesen die de contacten met Villa Mondriaan legde. Haar collega en docent Frans Anne Azema verzorgde samen met Chiara Palsgraaf van Villa Mondriaan de organisatie van het taaldorp dat in de taallessen van havo4 en vwo5 voorbereid werd. De achtergrond voor de keuze het taaldorp buiten school te organiseren is de gedachte dat hoe realistischer de situatie is, hoe beter de leerlingen hun vaardigheden moeten toepassen en hoe meer er ze van leren. Ook is het taaldorp een perfecte voorbereiding op de mondelinge die in een later jaar gaan plaatsvinden. "Leerlingen merken hoe belangrijk woordenschat en het durven spreken in een vreemde taal is," zegt Damen-Heesen.

Inhoud
De leerlingen volgden in groepen van vijf een route door het museum waarbij ze elke keer in een nieuwe situatie met een vrijwilliger geconfronteerd werden die ze vragen stelden of aan wie ze vragen konden stellen. Zo moest er een ticket bij de receptie gekocht worden, moest er een drankje besteld worden waarbij zich soms complicaties voordeden. Hierdoor moesten de leerlingen zich aan een nieuwe situatie moesten aanpassen. Ook was er een gesprek met de 'directeur' over diens beroep en de beroepskeuze van de leerlingen, werd er gesproken met security en werden schilderijen besproken. Daarnaast ontmoette iedere groep een Engelstalige toerist met vragen over de tijdelijke tentoonstelling 'Jong en veelbelovend'. Om dit goed te kunnen heeft een kunstenares waarvan werk te zien is in die tentoonstelling in het kader van het vak Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV) vooraf een presentatie op de school gegeven.

Improviseren
Bij het taaldorp waren veertien vrijwilligers, acteurs, betrokken: native speakers, studenten, docenten in opleiding en docenten van het Gerrit Komrij College. Een prominente rol was weggelegd voor Peta Eisberg. Zij is werkte voorheen als Lerarenopleider Engels en Vakdidacticus moderne talen en is na haar pensioen naar Winterswijk verhuisd. Eisberg ontwikkelde een prototype van een taaldorp dat beschreven is in het Magazine 'Levende talen' onder de titel 'Een Taaldorp Spreekt Niet Vanzelf'. In de afgelopen drie jaren ontwikkelde ze met taaldocenten van het Gerrit Komrij College het taaldorp door. "In het eerste jaar klampten leerlingen zich nog veel aan briefjes vast, dit jaar moesten ze veel meer improviseren", aldus Eisberg die toevallig al als vrijwilliger bij Villa Mondriaan werkte en daardoor bij het project betrokken raakte. "Ik heb er veel uren ingestoken maar het waren erg leuke dagen. Ik kreeg de indruk dat leerlingen het ook leuk vonden. Veel acteurs hebben al toegezegd volgend jaar weer te komen. De meeste taaldorpen vinden plaats op scholen waar dan een dorp nagebootst wordt. Deze samenwerking tussen Villa Mondriaan en het Gerrit Komrij College is uniek. Naar mijn weten gebeurt dat alleen hier op deze manier."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant