Afbeelding
Foto: Sabrina Damen

Mondriaan Talen(t) GKC en Villa Mondriaan

Algemeen

WINTERSWIJK - Op dinsdag 20 en woensdag 21 februari gaan de deuren van Villa Mondriaan weer open voor groepjes jonge ‘toeristen’. De leerlingen van de vierde klassen van het GKC brengen dan een bezoek aan het museum, waar plotseling alle medewerkers uitsluitend Frans , Duits of Engels spreken. De leerlingen zullen dus moeten laten horen hoe goed ze kunnen communiceren in de taal waarin ze al een aantal jaren les gehad hebben.

Dit jaar wordt het project van Villa Mondriaan en het GKC voor de derde keer uitgevoerd. De samenwerking tussen de Winterswijkse school en het museum strekt zich uit over een aantal leerjaren, en de docenten van verschillende vakken en vakkencombinaties zijn al betrokken bij projecten in en met het museum. Voor de kunstvakken ligt de samenwerking voor de hand, maar om een vakoverstijgend plan voor de moderne vreemde talen te ontwerpen is er heel wat organisatietalent van beide kanten nodig.

In kleine groepjes gaan de leerlingen het museum binnen, waar ze een kaartje moeten kopen en vragen wat de regels van het museum zijn. Vervolgens gaan ze iets bestellen in het cafetaria. Daarna ontmoeten ze allerlei functionarissen van het museum op verschillende plekken. Ze gaan hen interviewen in een van de drie genoemde talen. In het hele museum wordt gedurende die tijd geen woord Nederlands gesproken.

Het didactisch concept dat aan deze leer- en oefenomgeving ten grondslag ligt, staat bekend als ‘taaldorp’. Zo’n taaldorp wordt al vele jaren op allerlei niveaus op verschillende schooltypen in het hele land uitgevoerd. Het unieke van wat er hier in Winterswijk gebeurt, is de plek: de jonge toeristen gaan naar een echt museum, waar de situaties waar ze in terecht komen zo authentiek mogelijk zijn. De gesprekspartners van de leerlingen zijn ‘native speakers’ die een training gevolgd hebben, zodat ze de leerlingen kunnen motiveren en uitdagen tot echte gesprekjes, waarbij geïmproviseerd moet worden van beide kanten. De toeristen moeten tegelijkertijd aantonen dat ze, behalve schriftelijke toetsen maken, ook echt in de praktijk kunnen luisteren, onvoorbereide antwoorden geven op onverwachte vragen en in de vreemde taal reageren op nieuwe situaties. Bovendien krijgen de leerlingen nu de kans om te laten zien en horen wat ze van de moderne kunst van de jonge fotografen en de vroege werken van Piet Mondriaan vinden en weten. Ze mogen hun beargumenteerde mening over de tentoongestelde werken geven, net zoals ze dat misschien zouden doen in een museum in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië of een ander Engelssprekend land. En dat allemaal als beleefde museumbezoekers.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant