Onderzoek: cliënten Wmo tevreden

Algemeen

WINTERSWIJK - Zes Achterhoekse gemeenten hebben door bureau Magis een cliëntervaringsonderzoek laten uitvoeren om te weten te komen hoe de uitvoering van de Wmo en de Jeugdhulp door inwoners wordt ervaren. In Aalten, Berkelland, Winterswijk, Bronckhorst, Montferland en Oost Gelre blijkt het overgrote deel van de cliënten positief te zijn over de geboden zorg en ondersteuning.

Wmo
Vooral als het gaat om de Wmo is het gros van de gebruikers enthousiast over de gemeenten en de aanbieders van zorg en ondersteuning. Slechts een klein deel van de respondenten had moeite om te weten te komen waar hulp kan worden gevonden. Ook vond een grote meerderheid dat er snel geholpen werd en voelde men zich serieus genomen.
De geboden ondersteuning werd bovendien door bijna negentig procent als goed en passend ervaren. Ongeveer hetzelfde percentage blijkt zich door de ondersteuning beter te kunnen redden.
Uit het onderzoek blijkt wel dat maar een klein deel van de inwoners van de gemeenten weet dat ze gebruik kan maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. De aanbeveling is om meer informatie over deze mogelijkheid van onafhankelijke ondersteuning te verstrekken.
In totaal hebben 156 inwoners die een Wmo-voorziening hebben de vragen beantwoord. Overall kan gezegd worden dat zij heel tevreden zijn.

Jeugdhulp
Als het gaat om de Jeugdhulp is eveneens een ruime meerderheid tevreden. Wel wordt iets vaker geklaagd over wachttijden en onduidelijkheid over waar hulp te vinden is. De grote meerderheid van de respondenten geeft aan dat er samen met hen wordt gezocht naar oplossingen. Men voelt zich serieus genomen en over het algemeen heeft de ondersteuning geholpen. Wel geeft ongeveer een kwart van de ondervraagden aan dat de samenwerking tussen verschillende organisaties beter kan.
In totaal hebben in onze gemeente 27 jeugdigen en 46 ouders/verzorgers de vragenlijst ingevuld.

Conclusie
Voor de jeugd valt op dat Winterswijkse jongeren minder tevreden zijn dan in andere gemeenten. Het effect van de jeugdhulp ligt wel in lijn met de overige gemeenten. Dit geldt ook voor de ouders van kinderen met jeugdhulp. Zij zijn over het algemeen meer tevreden dan de jeugdigen.
Voor Winterswijk geldt dat de weg naar hulp niet bij iedereen bekend is. De Post is voor Wmo-cliënten wel goed bekend maar voor jeugdhulp is de weg minder bekend. Ook de weg naar het Ondersteuningsteam moet beter bekend zijn. Aanbevolen wordt om een communicatieplan op te zetten dat zich met name richt op jongeren en ouders van jonge kinderen.
Voor zowel de Wmo als de Jeugdhulp pleiten veel gebruikers voor korte wachtlijsten en is men tegen het korten van het aantal uren dat aan zorg en ondersteuning wordt geboden.
Uit het onderzoek blijkt dat er kleine verschillen tussen de gemeenten zijn maar dat over het algemeen de ervaringen van gebruikers positief zijn. De gemeenten gaan de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek inzetten om de inzet van zorg en ondersteuning nog beter af te stemmen op de wensen van haar inwoners.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant