Theo Lurvink:
Theo Lurvink: "We hopen wereldwijd bekend te worden met ons merk Lumbr." Foto: PR

Lichtenvoordse avonturiers willen met 'Horloge van Troje' de VS veroveren

Algemeen

Lumbr brengt Troy Watch aan de man via Amerikaans platform Kickstarter

Door Gerwin Nijkamp

LICHTENVOORDE - Ze zijn vastbesloten met houten designproducten de wereld te veroveren. Met hun bedrijf Lumbr zetten Lichtenvoordenaren Theo Lurvink (32) en Bart Hulshof (38) maandag 24 oktober de volgende stap om hun droom waar te maken. Via het Amerikaanse crowdfundingplatform Kickstarter brengen zij het bijzondere handgemaakt houten horloge Troy aan de man. Een gelikte promotiecampagne van grotendeels Achterhoekse makelij moet het Amerikaanse publiek overtuigen.
Lurvink en Hulshof zijn ervan overtuigd dat ze met creativiteit en vakmanschap hun 'American Dream' na kunnen leven. De mannen bedachten een bijzonder ontwerp voor een horloge op basis van de mythe over het Paard van Troje. Volgens de overlevering verbouwden de Grieken een schip tot een gigantisch houten paard. Binnenin dat bouwwerk verschansten de soldaten zich en deze kwamen eruit toen het paard binnen de muren van Troje kwam om vervolgens de stad te veroveren.

Levende verrassing
Ook in het verhaal over het horloge Troy waarmee de Achterhoekers de wereld willen veroveren, zit de 'levende verrassing' aan de binnenkant van het houtwerk. Het nieuwe horloge van Lumbr heeft een volledig zichtbaar mechanisch binnenwerk. "Je kunt dwars door het binnenwerk heen kijken", laat ontwerper Hulshof zien. "De echte horlogefanaten houden van zo'n mechanisch binnenwerk."
Trots wijzen Lurvink en Hulshof op de stijlvolle details. Zo is de kleine wijzer bevestigd aan het roer van het schip waaruit het horloge volgens het verhaal is opgebouwd. Ze hebben er alle vertrouwen in dat hun ontwerp aan de andere kant van de oceaan in de smaak zal vallen. "Nederlands design is in de Verenigde Staten erg populair. Met Troy willen we het ons vakmanschap op het gebied van houtbewerking laten zien."



Bart Hulshof: "Nederlands design is in de Verenigde Staten erg populair." Foto: PR

'Achterhoekse' video
Het verhaal van Troy is op fraaie wijze in beeld gebracht in een promovideo. Deze clip is een sterk staaltje 'Achterhoeks' vakwerk. De video is namelijk geproduceerd door Ebbers Media uit Lichtenvoorde. Leerlingen van het Rijn en IJssel maakten onder begeleiding van de Doetinchemse docent Bert Souren de animaties die gebruikt zijn in de promo. Verder spelen de Winterswijkse Rick van Embden (geboren in Lichtenvoorde) en Anja Onstenk uit Lichtenvoorde een rol als respectievelijk model en fotograaf in de clip. De trots is van Lurvinks gezicht af te lezen als hij de video bekijkt. "Kijk! Molen Hermien in Harreveld", roept hij wanneer het typisch Nederlandse beeld van het scherm spat. Verder zijn behalve het horloge zelf, prachtige beelden van het schip De Batavia in Lelystad te zien. "Mooi man!", glundert Lurvink bij het zien van onze fier wapperende driekleur aan de mast van het historische vaartuig. Dat de mannen echte Nederlanders zijn, wordt duidelijk als de beide heren op het eind zelf in beeld komen om hun pareltje aan te prijzen. "Lekker in het steenkolenengels", lacht de Lichtenvoordenaar.


De Kickstartervideo die Lumbr in samenwerking met Ebbers Media maakte.

Kickstarter
Troy mag dan een echt Nederlands product van een jong Achterhoeks bedrijf zijn. De manier waarop het in de markt wordt gezet is vooral in de Verenigde Staten erg populair. Kickstarter is een crowdfundingplatform waarop producten aan met name consumenten worden aangeboden. Hoe eerder een bezoeker van Kickstart een product 'backt' (inschrijft voor koop), hoe goedkoper hij het product krijgt. "De eerste honderd backers betalen 179 Amerikaanse dollars voor het horloge. Dat is veertig procent minder dan de uiteindelijke verkoopprijs", legt Lurvink uit. Als Troy een goede kickstart maakt en een bedrag van 30.000 dollar oplevert, dan kan het horloge in productie worden genomen. "We hopen dat ook veel mensen uit de Achterhoek ons product zullen backen", zeggen Lurvink en Hulshof. "We blijven onze geboortestreek namelijk trouw en zijn ook bereid anderen met innovatieve ideeën uitleg te geven over deze manier van het financieren van een product."
Ga voor meer informatie en om het Troy horloge te bemachtigen naar de website.


www.troywatch.com


Lumbr: stijlvol hout sinds 2013

Het Lichtenvoordse bedrijf Lumbr bestaat sinds 2013. In dat jaar bedachten Theo Lurvink en Bart Hulshof het houten Beatblok. Een draadloze speaker voor smartphones en tablets. Later brachten ze ook houten horloges, zonnebrillen en portemonnees op de markt.
"Je kunt enorm veel met hout", vertelt ontwerper Hulshof. "Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt." Lurvink vult hem aan: "Het is een natuurproduct, het leeft als het ware met je mee. Neem een horloge. Ieder exemplaar is uniek en ziet er na twee jaar anders uit dan bij de aanschaf. "
De creatieve ondernemers bruisen van de ideeën voor nieuwe producten van hout. "We hopen wereldwijd bekend te worden met ons merk Lumbr."


www.lumbr.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant