Installateurs sluiten contract met Woonplaats

16-06-2013 11:55
VAN DE REDACTIE
0 reacties
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker
WINTERSWIJK - Installatiebedrijven Wassink Installatie en HtW Installatietechniek sluiten een onderhoudscontract met woningcorporatie De Woonplaats.

De huurders van zo'n 11.000 woningen in Twente en de Achterhoek kunnen de komende 18 jaar op optimaal warmtecomfort rekenen. De installatiebedrijven Wassink en HtW hebben namelijk met woningcorporatie De Woonplaats een onderhoudscontract afgesloten waarin dit is vastgelegd. Het bijzondere aan dit zogeheten functionaliteit- en prestatiecontract is niet alleen de lange looptijd. Ook de grote verantwoordelijkheid die is neergelegd bij de installatiebedrijven - verenigd in onderhoudsbedrijf WZH - is uniek.

Directeuren Derk Wassink en Henk Kip: "Wij ontzorgen De Woonplaats in hoge mate en garanderen goede prestaties op het gebied van warmtecomfort en warm water." Onderhoudsbedrijf WZH heeft daartoe het ketelbestand in beheer en in nauw overleg met De Woonplaats vastgelegd aan welke prestaties voldaan moet worden. "We weten nu exact waar en wanneer ketels aan vervanging toe zijn. Zo kunnen we zowel de uitvoeringsplanning als de financiële planning optimaal op elkaar afstemmen", vertelt Henk Kip. "Er is ook concreet vastgelegd dat er slechts een beperkt aantal storingen mag plaatsvinden. En we hebben duidelijke afspraken over de reactietijd, wanneer zich storingen voordoen. Los van de contractuele harde verplichtingen is er een kleine bonus/malus regeling, waarmee jaarlijkse verbeteringen worden gestimuleerd. De bonus/malus besteden we in gezamenlijk overleg aan een maatschappelijk doel."

Omdat het een prestatiecontract betreft, met een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer, is het belangrijk dat De Woonplaats op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen. Wassink: "Transparantie en vertrouwen zijn belangrijk bij een dergelijk prestatiecontract. Daarom heeft De Woonplaats volledig inzicht in onze werkzaamheden, welke we in dagelijks goed contact en maandelijks overleg bespreken en middels kwartaal- en jaarrapportages vastleggen. Vanaf begin 2014 werken we met een digitaal dashboard. Hierop kan De Woonplaats op elk moment zien wat de voortgang van het onderhoud is, welke storingen zich voordoen en wanneer wij deze hebben verholpen. Zo zitten we feitelijk samen achter het stuur. Met als voordeel dat De Woonplaats concreet zicht heeft op de ontwikkelingen en de kosten gedurende de looptijd van het contract."

Naast cv-installaties is WZH verantwoordelijk voor de radiatorsystemen en het betreffende leidingwerk. Binnen het onderhoudscontract valt ook een aantal zonneboilers, warmtepompsystemen en warmteterugwinsystemen. Wassink: "We beschikken al jaren over een stevig onderhoudsteam met ruime ervaring. We zijn dus goed voorbereid op deze omvangrijke klus."


  • Agenda