Denny Spijkers, projectleider uitvoering; Billy Gaari, en tekenaar Paul Beijers. Tom de Graaf, ook betrokken, ontbreekt op de foto. Foto: Achterhoek Nieuws
Denny Spijkers, projectleider uitvoering; Billy Gaari, en tekenaar Paul Beijers. Tom de Graaf, ook betrokken, ontbreekt op de foto. Foto: Achterhoek Nieuws

Brug voor Curaçao op transport

Algemeen

WINTERSWIJK - Vrijdag 22 april. In het hele land zijn al bruggen te vinden van Meerdink Bruggen in Winterswijk. 'Bruggen met Karakter' is de titel van hun mooi uitgevoerde brochure in boekvorm. Hierin alleen al zijn enkele tientallen gerealiseerde bruggen te zien in alle soorten en maten door heel Nederland. Daar kunnen echter binnenkort twee bruggen op Curaçao aan worden toegevoegd.

Meerdink Bruggen levert bruggen op maat van ontwerp, prefabricage tot vakkundige plaatsing. Van voetgangers- en fietsbruggen of zware verkeersbruggen tot authentieke ophaalbruggen in hout, staal en composiet. Nu wordt gewerkt aan de restauratie van de L.B. Smithbrug, een voetbrug over het "Waaigat", een zijtak van de haven van Willemstad op Curaçao. Op vrijdag 22 april is de container met brugonderdelen op transport gezet naar Rotterdam voor verdere verscheping. Later zullen nog drie medewerkers van Meerdink Bruggen volgen; zij maken gebruik van de luchtbrug en zijn verantwoordelijk voor de montage ter plaatse. Door de keuze van witte stalen liggers en met houten bekleding in de houtsoorten accoya en beuken krijgt de brug een mooie lichte uitstraling, hetgeen zeker niet zal misstaan op dit zonnige eiland.

Maatwerk
Tekenaar Paul Beijers laat een – door hem vervaardigde - tekening zien van de in opvallend geel gestoken te restaureren ophaalbrug voor voetgangers en fietsers, waarvan alleen het middendek wordt vervangen. Wel een bijzonder middendeel, want de twee brugdekdelen complementeren elkaar door middel van een in de lengte verlopende slingerende scheidingslijn, wat een bijzonder effect geeft aan de brug.


Een 'IKEA-pakketje', noemt Beijers het. Want de werkzaamheden op Curaçao zelf moeten zoveel mogelijk beperkt worden wegens de extreme werkomstandigheden, die zijn te vergelijken met een sauna. De brugdelen gaan afzonderlijk omhoog om plezierjachten doorgang te verlenen. Ter plaatse moeten de dekdelen nog passend gezaagd worden. Het dertien meter lange middendeel past niet in zijn geheel in de elf meter lange container, dus moet er nog een stukje van twee meter worden aangepast. "Het is echt precisiewerk en dat onder tropische omstandigheden", zegt Tom de Graaf. Hij reist over enkele weken met nog twee collega's de brug achterna en kijkt uit naar de opdracht in tropisch Nederland. Hij heeft met zijn 25 jaren nog nooit gevlogen. "De luchtvochtigheid is hoog en het is belangrijk dat de wind er doorheen kan; er moet wat lucht tussen de materialen blijven." Iemand, die ook naar de reis uitkijkt, is Billy Gaari. Hij is van Antilliaanse afkomst, weet van aanpakken, en spreekt ook nog Papiaments. Nederlands is weliswaar de voertaal, maar bij problemen willen ze nog wel eens overgaan op Papiaments. Maar het leukste is nog, dat zijn moeder in Willemstad woont; en ... dat ze lekker kan koken.

Robbert de Metter, directeur van Meerdink Bruggen, is zeer te spreken over de constructieve en leuke contacten met opdrachtgever Curports, de havenmaatschappij op Curaçao. "Curaçao en Bonaire zijn veel op Nederland zijn gericht, terwijl Aruba meer contacten heeft met de Verenigde Staten." Met de tweede brug over het Waaigat, die over enkele maanden wordt geleverd is nog meer geld gemoeid. Van de geheel nieuw te realiseren brug wordt binnenkort een volledige proefopstelling in het bedrijf opgezet. Meerdink Bruggen was destijds ook in de race voor de opdracht van de pontjesbrug, echter zonder resultaat.

Denny Spijkers, projectleider uitvoering; Billy Gaari, en tekenaar Paul Beijers. Tom de Graaf, ook betrokken, ontbreekt op de foto. Foto: Achterhoek Nieuws

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant