Directeur Gerrit Hesselink. Foto: Bram Beckmans
Directeur Gerrit Hesselink. Foto: Bram Beckmans

Hesselink Koffie loopt voorop in duurzaamheid

Algemeen

WINTERSWIJK – Als eerste koffiebranderij in Nederland is Hesselink Koffie bekroond met een A-label in de 'Rank a Brand' ranking. Deze Europese ranking beoordeeld bedrijven op duurzaamheid, iets waarin Hesselink Koffie duidelijk vooruitstrevend is.

Door Bram Beckmans

Op de onderdelen klimaatverandering, milieubeleid en arbeidsomstandigheden scoorde de Winterswijkse koffiebranderij hoog in de beoordeling. Niet zo gek, want eigenaar Gerrit Hesselink zet zich veel in voor duurzaamheid. Zowel binnen zijn eigen branderij als in de gehele keten van de koffieproductie. Het bedrijf streeft ernaar om zowel bij de producent als de nuttiger van de koffie geluk bij te brengen. "Het mag niet zo zijn dat iemand in Nederland lekker geniet van een kopje koffie terwijl in Zuid-Amerika een koffieboer zich onder vreselijke omstandigheden rond moet komen. Daarom maken wij alleen gebruik van 100% gecertificeerde koffiebonen, zodat wij weten dat ook de koffieboeren een reëel aandeel krijgen."

Vierde generatie
Gerrit Hesselink is de vierde generatie eigenaar binnen het bedrijf dat in 1885 opgericht werd door zijn overgrootvader als winkel voor koloniale waren. Sinds Gerrit Hesselink eigenaar is, is het onderdeel duurzaamheid steeds belangrijker geworden. "Met de bron van koffie moet zorgzaam omgegaan worden, dit hebben wij al meer dan 130 jaar gedaan en door duurzaam bezig te zijn hopen wij dit nog voor lange tijd vol te houden."

Ook binnen de branderij aan de Rondweg Zuid zijn duurzame toepassingen goed zichtbaar. Gebruik van papier is er op kantoor nauwelijks en er wordt gebruik gemaakt warmteterugwinning, de restwarmte van de koffiebrander wordt gebruikt om kantoren te verwarmen. Bovendien wekt het bedrijf haar eigen energie op met 390 zonnepanelen.

Hesselink Koffie Foundation
Een ander onderdeel waarin Hesslink Koffie uitblinkt is haar eigen foundation, deze foundation zet zich jaarlijks in voor projecten in landen waar koffieproductie een belangrijk onderdeel is. Zo werd voor koffieboeren uit Guatemala in 2015 een pakket beschikbaar gesteld met een zonnepaneel en lampen, om zo hun eigen huis van licht en energie te voorzien. Ook in scholen, kerken en ziekenhuizen werd er overgeschakeld op zonne-energie. Dit systeem verving oude, vervuilende energiegeneratoren en zorgt er dus voor dat ook in Guatemala aan duurzaamheid gedaan wordt, met dank aan de Winterswijkse koffiebranderij.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant