Guus Ydema, directeur van de AGEM, tijdens de presentatie. Foto: Bernhard Harfsterkamp
Guus Ydema, directeur van de AGEM, tijdens de presentatie. Foto: Bernhard Harfsterkamp

AGEM verlegt aandacht naar projecten duurzame energie

Algemeen

Nieuwe klanten niet met dure campagnes werven

Door Bernhard Harfsterkamp

WINTERSWIJK – "Hoeveel van de aanwezigen zijn hier al klant van de AGEM", vroeg Guus Ydema aan het begin van zijn presentatie voor raads- en commissieleden. Een derde van de ongeveer 20 aanwezigen stak zijn hand op. De directeur van de Achterhoekse Groene Energiemaatschappij vond dat een goede score. De coöperatieve vereniging, die is opgericht door acht Achterhoekse gemeenten, heeft op dit moment daar bijna 500 klanten. "Vergeleken met het aantal inwoners is Winterswijk zeer goed vertegenwoordigd in ons bestand", zei Ydema. De doelstelling van 500 klanten in 2018 alleen al in de gemeente Winterswijk zal echter niet gehaald worden. Ook omdat de AGEM het opzetten en begeleiden van projecten voor duurzame energie meer prioriteit gaat geven dan de werving van nieuwe klanten. Niet alle aanwezigen vonden dat een goede ontwikkeling.

Enorme opgave
Het grootste deel van zijn presentatie besteedde Ydema aan de projecten. In de Achterhoek is immers afgesproken dat de gemeenten in 2030 energieneutraal moeten zijn. Dat betekent dat alle benodigde energie duurzaam opgewekt moet zijn in de streek zelf, maar ook dat er energie bespaard moet worden. De directeur noemde dat herhaaldelijk een 'enorme opgave'. Voor Winterswijk betekent dit dat er over vijftien jaar 40% energie bespaard moet zijn. Voor de opwekking van groene energie wordt gedacht aan negen grote windmolens, 45 hectare zonnepanelen, zonne-energie bij huishoudens en één middelgrote vergister (of vier kleine). Ydema zei dat er binnen het pakket geschoven kan worden. "Waarom niet kiezen voor meer zon", vroeg Gosse Visser (VVD), die gruwde van windmolens in het buitengebied. "Omdat er 's nachts geen zon is", antwoordde Ydema. Bovendien kan overdag opgewekte energie nog maar beperkt opgeslagen worden. "Daarom zijn er ook andere bronnen nodig. Willen we geen windmolens en valt de besparing tegen, dan wordt het lastig."

Gestopte boeren
De AGEM heeft drie peilers: opwekking, besparing en levering van energie. De geleverde groene stroom is altijd opgewekt in de Achterhoek. Voor het gas is er nog maar één leverancier, zodat die nog van elders gehaald moet worden. In de eerste jaren lag de nadruk op het werven van klanten, maar het accent zal voortaan meer liggen op het opzetten en begeleiden van projecten voor duurzame energieopwekking. Ydema sprak er vol passie over. Hij noemde zonne-energieprojecten in Wichmond en Borculo als voorbeeld. Daarvan wil hij er meer realiseren in de Achterhoek. "AGEM heeft de expertise en de contacten. Wij kunnen zulke projecten goed begeleiden." Die kennis is opgebouwd met het geld van de gemeenten. "Ik verwacht dit jaar vijf tot tien extra projecten te realiseren. En dat moet ook." Veel verwacht hij van het 'allergrootste plan' om zonne-energie op 750 boerenerven op te wekken. Veel landbouwers stoppen en blijven zitten met stallen met asbest. Die moeten voor 2024 gesaneerd worden. Met het project 'zon op erf' wordt de sloop en sanering van de stallen geregeld en komen er op elk erf zonnepanelen. "Als dit lukt maken we een gigantische slag." Dit jaar wil de AGEM al beginnen met tien proefprojecten.

'Ik snap uw houding niet'
Ydema verwacht dat de AGEM vanaf 2017 zonder financiële steun kan van de gemeenten. Het geld wordt dan vooral verdiend met de projecten en het adviseren bij energiebesparing. Het aantal klanten dat groene stroom wil afnemen zal eveneens geleidelijk groeien, maar de werving van nieuwe klanten zal niet gaan via allerlei campagnes. Daarvoor heeft de AGEM geen geld. Concurreren met de grote energiemaatschappijen is op dat gebied onmogelijk. Enkele raadsleden hadden daar toch wel moeite mee. "Ik snap uw houding niet", reageerde Frank Roerdinkholder (VVD). "U bent wel enthousiast over de projecten, maar veel minder over de uitbreiding van de klanten." Ydema ontkende dat. Hij is er van overtuigd geraakt dat de projecten juist voor de beste reclame zullen zorgen en dat huishoudens en bedrijven daarom klant worden. De energie van de AGEM is immers een echt groen streekproduct, waar klanten best iets meer voor willen betalen. Toch vonden de aanwezigen dat de AGEM meer zou moeten doen aan het vergroten van de naamsbekendheid, bijvoorbeeld via de sociale media of het inzetten van de klanten als 'ambassadeur'.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant